Hej
Jag håller på med en toalett, där vi tänkt ha ett undertak i gips med en, möjligen flera, spotlight i taket.
Jag har tänkt mig en sådan här.
https://www.hornbach.se/p/downlight-malmbergs-md-99-tune-ac-chip-5w-430lm-1900-3000k-vit/10355914/

Jag har haft elektriker här som dragit fram el, innan vi liksom bestämde för vilken belysningen vi skulle ha.
Men hur kommer elektrikern koppla in spotlights-kopplingsplinten? Kommer ledarna ligga löst på ovansidan av gips taket rätt in i plinten?
Jag vill ju göra klart taket, räcker det med ett hål i gipstaket med ett kopplingdose-lock?
I hallen har jag ungefär den lösningen tror jag.
Mvh
Fredrik
Mörkt trätak med möjlig trädkoja-känsla, spiralfjäder och krok med blått snöre hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med infällda spotlights och synligt ljusstråle från en av dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du bara ha en spotlight så görs ett hål där slangen är idag och spotten sätt på plats.
Vill du ha flera spotligts måste det "fiskas" kabel ifrån där slangen kommer ner till alla hål där du vill ha spotlight.

Om du kommer regla ner taket så slipper man fiskningen och kan dra kabel direkt på nuvarande tak.

Man försöker undvika att få doslock i taket genom att dra matningen till hålet för första spotten.

E EyEr0n skrev:
Ska du bara ha en spotlight så görs ett hål där slangen är idag och spotten sätt på plats.
Vill du ha flera spotligts måste det "fiskas" kabel ifrån där slangen kommer ner till alla hål där du vill ha spotlight.

Om du kommer regla ner taket så slipper man fiskningen och kan dra kabel direkt på nuvarande tak.

Man försöker undvika att få doslock i taket genom att dra matningen till hålet för första spotten.
Enormt tack för svaret!!

Men då är det alltså så att slangen fimpas jäms med taket. Men går ledarna direkt in i kopplingsdonet till sporten menar du? Det krävs ingen dosa där allt ligger i eller kopplas i?
Mvh
Fredrik

Svårt för elektrikern att göra rätt från början när förutsättningarna ändras.

K _Fredrik_ skrev:
Svårt för elektrikern att göra rätt från början när förutsättningarna ändras.
Ajdå, menar du att lösning med spot är omöjlig nu om det ska vara rätt?

F fredand44 skrev:
Ajdå, menar du att lösning med spot är omöjlig nu om det ska vara rätt?
Beror helt om du ska sänka taket mer eller om du ska dra gipsen direkt på det befintliga taket. Kan ju gå att fiska ovan det som redan sitter.

Aha, jag har tänkt sänka taket så spottar som bygger ca 3 cm på höjden får plats. Reglar på ca 3 cm, sen gipstaket.

F fredand44 skrev:
Aha, jag har tänkt sänka taket så spottar som bygger ca 3 cm på höjden får plats. Reglar på ca 3 cm, sen gipstaket.
Då ska det funka. Men dra slang och tråd före gipsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.