S
Häromhelgen gav vi oss på att för första gången tvätta vårt trallegolv, som omger vår ovanpåliggande pool (det är f ö trall även under den).

Köpte rengöringsmedel och följde instruktionerna. Vilket betydde att jag borstade ut rengöringsmedlet ett par tre kvadratmeter i taget. Lät det verka i 10-talet minuter - och sedan gick över med högtryckstvätten.

Jag punktstrålade då inte med den utan nyttjade det klassiska "runda munstycket", som vispar runt vattnet och ju är ämnat för just golv/platt-tvätt.

Två bekymmer på det...

1. Trots att jag använde munstycket så har golvet, det tryckimpregnerade virket, blivit uppruggat av högtryckstvätten. :(
Finns det något att göra åt det - eller försvinner det med tiden? Kanske när man oljat ett par ggr?

2. Instruktionerna säger att det inte får finnas något rengöringsmedel kvar på trallen när man skall olja in det.
Det ter sig nästan omöjligt.
När vi sköljde av (i momentet efter att medlet fått verka sina tio minuter) så "löddrade" det hur mycket som helst. Man vräka på mängder av vatten men det verkar aldrig ta slut. Dessutom har vi inte något riktigt fall utåt åt något håll. Snarare drar sig vattnet mot mitten, mot (den runda) poolen, å därifrån att det är svårt att få bort allt.
Vi har dessutom "brädor med (längsgående) spår" på delar av ytan, inte bara flata.
När jag den första dunken av trallrengöringsmedlet inte räckte till riktigt hela ytan så köpte jag en ny dunk och då blev det av annat fabrikat. På denna stod det att man bara skulle köra det koncentrerat om det rörde sig om riktigt nedsmutsade ytor (vilket inte var fallet hos oss)... annars blanda 1 till 10.
Det stod det inte en bokstav om på dunk/fabrikat 1.
Då det enbart återstod några kvadratmeter yta så gick jag på samma, d v s utan att blanda i vatten.

Att bli av med allt (!) rengöringsmedel blir ju inte lättare av ovan.
Å frågan är om det dessutom kan ha medverkat till punkten 1, att ytan blev ruggad.

Någon med erfarenheter?

• Runt munstycke för högtryckstvätt som används för rengöring av trallgolv.
  • Närbild av ett uppruggat trallgolv med synliga spår efter rengöring med högtryckstvätt och rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror lite på vad du kallar löddra? Tvättade trallen förra helgen och spolade då upprepade gånger med vattenslang (gillar inte högtryck på trall och har inget specialmunnstycke). Har ni spolat av ordentligt så har ni. Man kan ju ta en gummiskrapa och dra av vatten för att spola ytterligare en gång om det är så.

Med en skaplig borste eller tryck med högtrycken så är kan det blir fibrer som släpper från ytan. Dessa är enkla att få bort och jag fick också dessa efter en rejäl tvätt då trallen var mycket smutsig. Jag körde med en terassborste som är typ rotborste.
Min tanke är att gå över med sandpapper innan inoljning. Nu är jag mycket ny med att fixa med altaner så hoppad någon mer kan ge dig ett bra svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.