598 läst ·
4 svar
598 läst
4 svar
Hur bli av med katturin lukt
Hej, funderar på att köpa ett äldre litet hus på landet. Jag räknar med att riva ut allt (innertak, innerväggar, golv... rubbet) och byta. Huset är från början av 1900-talet och har inte renoverats nämnvärt sista 70 åren.
Det luktar katturin i flera av rummen. Lite orolig att inte få bort det trots att jag avser slänga ut alla ytskikt inkl spånskivor på vägg. Någon som har erfarenhet av liknande läge? skulle det kunna vara så att jag måste byta spånskivorna som utgör undergolvet (heter det så? 😂) också?
Det luktar katturin i flera av rummen. Lite orolig att inte få bort det trots att jag avser slänga ut alla ytskikt inkl spånskivor på vägg. Någon som har erfarenhet av liknande läge? skulle det kunna vara så att jag måste byta spånskivorna som utgör undergolvet (heter det så? 😂) också?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Komplicerad fråga. Bara en sådan sak som att det relativt vanliga Tretex från typ 50-talsrenoveringar kan lukta ganska tråkiigt och inte olikt katturin, man får olika associationer där. Men en ok plan att dra bort allt gammalt jox på väggarna och ersätta med nya material ser ju gångbart ut. Börja med det och vänta med golven om det inte blir uppenbart att det är därifrån kattpisslukten kommer. Iofs, tyvärr, inte osannolikt beroende på tidigare boende och ev djurhållning.
Golven skall ändå bort. Iaf översta lagret. Blir förm golvvärmeslingor.H Harald Blåtumme skrev:Komplicerad fråga. Bara en sådan sak som att det relativt vanliga Tretex från typ 50-talsrenoveringar kan lukta ganska tråkiigt och inte olikt katturin, man får olika associationer där. Men en ok plan att dra bort allt gammalt jox på väggarna och ersätta med nya material ser ju gångbart ut. Börja med det och vänta med golven om det inte blir uppenbart att det är därifrån kattpisslukten kommer. Iofs, tyvärr, inte osannolikt beroende på tidigare boende och ev djurhållning.
Klicka här för att svara