Har haft en braskamin ett par år som vi eldat lite sporadiskt i. Mest "mysbrasa" egentligen.
För ett par månader sedan hade vi en skata i skorstenen och sotaren var hit och tog ut den och han tog den inifrån kaminen.
För att komma åt skruvade han loss en del grejer, men han satte tillbaka allt.
Nu när vi eldar (tre gånger nu) och kaminen blir rejält varm så uppstår en "sur", frän, röklukt.
Det är ingen synlig rök och brandvarnaren går inte igång eller varnar för rök (jag har uppkopplade brandvarnare).
Kan det uppstått någon lite läcka i skorstenen?
Konstigt dock att det bara börjar lukta när kaminen är rejält varm...
För ett par månader sedan hade vi en skata i skorstenen och sotaren var hit och tog ut den och han tog den inifrån kaminen.
För att komma åt skruvade han loss en del grejer, men han satte tillbaka allt.
Nu när vi eldar (tre gånger nu) och kaminen blir rejält varm så uppstår en "sur", frän, röklukt.
Det är ingen synlig rök och brandvarnaren går inte igång eller varnar för rök (jag har uppkopplade brandvarnare).
Kan det uppstått någon lite läcka i skorstenen?
Konstigt dock att det bara börjar lukta när kaminen är rejält varm...
Den ventilen är utanför själva kamindelen och släpper ut den varma luften som bildas på utsidan av själva kaminens väggar (men innanför själva spisens väggar) - det kanske fins döda möss eller liknande på kamindelen utsida och ovansida och börja lukta när det börja bli värme, lukt efter 20 minuters eldande skulle stämma ganska bra att kaminen börja få upp ordentligt med värme.
Du kanske får ta bort gallret och titta med ficklampa och se om det är något som ligger ovanpå kamindelen och börja lukta vid mer värme.
Om du inte hittar något uppenbart, kanske tom dammsuga ut det som går, så är troligen att lukten kommer att klinga av efter ett antal eldande.
Det är inte så att det luktar bränd färg eller liknande smörja som fortfarande är kvar för att kaminen knappt används alls - är det nytt eller väldigt lite kört så kan olika dofter komma tills man eldat tillräckligt många gånger.
Du kanske får ta bort gallret och titta med ficklampa och se om det är något som ligger ovanpå kamindelen och börja lukta vid mer värme.
Om du inte hittar något uppenbart, kanske tom dammsuga ut det som går, så är troligen att lukten kommer att klinga av efter ett antal eldande.
Det är inte så att det luktar bränd färg eller liknande smörja som fortfarande är kvar för att kaminen knappt används alls - är det nytt eller väldigt lite kört så kan olika dofter komma tills man eldat tillräckligt många gånger.
Klicka här för att svara
