1 714 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Bli av med lukt i badrum
Sida 1 av 2
Hallå!
Jag är relativt nyinflyttad i ett radhus. Trots flyttstädning av städfirman som säljaren anlitat kvarstår en lukt av stall/häst i badrummet på på ovanvåningen. Lukten verkar sitta i plastmattan. De som bodde här höll på med ridning vet vi, så det känns rimligt att tro att lukter har den orsaken. Jag har skrubba golv och kakel med såpa. Finns det andra medel jag bör testa? Jag har en 1,5-åring hemma så det får vara skonsamt i hälsohänseende.
Jag har tvättat av tvättmaskin och torktumlare inkl filter och dylikt. De står på varandra, så det är knepigt att tvätta av under. Men det kan väl inte vara där all lukt kommer ifrån?
Vad tror ni, behöver jag ta in en saneringsfirma för detta? Eller hur löser jag detta bäst?
Jag är relativt nyinflyttad i ett radhus. Trots flyttstädning av städfirman som säljaren anlitat kvarstår en lukt av stall/häst i badrummet på på ovanvåningen. Lukten verkar sitta i plastmattan. De som bodde här höll på med ridning vet vi, så det känns rimligt att tro att lukter har den orsaken. Jag har skrubba golv och kakel med såpa. Finns det andra medel jag bör testa? Jag har en 1,5-åring hemma så det får vara skonsamt i hälsohänseende.
Jag har tvättat av tvättmaskin och torktumlare inkl filter och dylikt. De står på varandra, så det är knepigt att tvätta av under. Men det kan väl inte vara där all lukt kommer ifrån?
Vad tror ni, behöver jag ta in en saneringsfirma för detta? Eller hur löser jag detta bäst?
Är du säker på att det är ridkläder som orsakat doften? Det kan inte vara fuktproblem av något slag? Om du är säker på att det är doft från matta utan att vara fuktrelaterat så kan du testa att hyra ett ozonlagret från hyrbutik. Viktigt att följa föreskrifter vid användning. Ett medel som vissa saneringsfirmor använder är BIO fräsch går att beställa från nätet. Brukar fungera för att ta bort lukt av kattpiss mm.
Jag förstår att man inte vill ha en doft av våta hästtäcken i sitt badrum. Hoppas att du får hjälp🙂
Ozonaggregat ska det vara. Inte lager.
Jag förstår att man inte vill ha en doft av våta hästtäcken i sitt badrum. Hoppas att du får hjälp🙂
Ozonaggregat ska det vara. Inte lager.
Redigerat:
Fyllt vattenlåsen?E Emilvar skrev:Hallå!
Jag är relativt nyinflyttad i ett radhus. Trots flyttstädning av städfirman som säljaren anlitat kvarstår en lukt av stall/häst i badrummet på på ovanvåningen. Lukten verkar sitta i plastmattan. De som bodde här höll på med ridning vet vi, så det känns rimligt att tro att lukter har den orsaken. Jag har skrubba golv och kakel med såpa. Finns det andra medel jag bör testa? Jag har en 1,5-åring hemma så det får vara skonsamt i hälsohänseende.
Jag har tvättat av tvättmaskin och torktumlare inkl filter och dylikt. De står på varandra, så det är knepigt att tvätta av under. Men det kan väl inte vara där all lukt kommer ifrån?
Vad tror ni, behöver jag ta in en saneringsfirma för detta? Eller hur löser jag detta bäst?
Det finns doftdödande sprej och mer långtidsverkande hållare som funkar skapligt om det är en generell lukt i ett rum.
Jag köpte https://www.clasohlson.com/se/Yocoair-spray-luktborttagare-/p/34-259 och sedan den långtidsverkande produkten från samma märke.
Det är ingen mirakelprodukt men vi upplevde skillnad på vissa lukter.
De är inte så dyra så det kan vara ett första steg att testa.
Jag köpte https://www.clasohlson.com/se/Yocoair-spray-luktborttagare-/p/34-259 och sedan den långtidsverkande produkten från samma märke.
Det är ingen mirakelprodukt men vi upplevde skillnad på vissa lukter.
De är inte så dyra så det kan vara ett första steg att testa.
Håller med! Använt med framgång på vårt lilla hotell för att fixa rum efter härdade småbarnsföräldrar & bajsblöjor samt en gång, tror att paret som bodde var riktiga "samlare" hemma så de riktigt stank även på frukosten.Z z_bumbi skrev:Det finns doftdödande sprej och mer långtidsverkande hållare som funkar skapligt om det är en generell lukt i ett rum.
Jag köpte [länk] och sedan den långtidsverkande produkten från samma märke.
Det är ingen mirakelprodukt men vi upplevde skillnad på vissa lukter.
De är inte så dyra så det kan vara ett första steg att testa.
E Emilvar skrev:Hallå!
Jag är relativt nyinflyttad i ett radhus. Trots flyttstädning av städfirman som säljaren anlitat kvarstår en lukt av stall/häst i badrummet på på ovanvåningen. Lukten verkar sitta i plastmattan. De som bodde här höll på med ridning vet vi, så det känns rimligt att tro att lukter har den orsaken. Jag har skrubba golv och kakel med såpa. Finns det andra medel jag bör testa? Jag har en 1,5-åring hemma så det får vara skonsamt i hälsohänseende.
Jag har tvättat av tvättmaskin och torktumlare inkl filter och dylikt. De står på varandra, så det är knepigt att tvätta av under. Men det kan väl inte vara där all lukt kommer ifrån?
Vad tror ni, behöver jag ta in en saneringsfirma för detta? Eller hur löser jag detta bäst?
Tack för tipset! Blev också tipsad om Bio fresh, så tänkte testa det. Annars ser den ju ut att vara en lovande kandidat!Z z_bumbi skrev:Det finns doftdödande sprej och mer långtidsverkande hållare som funkar skapligt om det är en generell lukt i ett rum.
Jag köpte [länk] och sedan den långtidsverkande produkten från samma märke.
Det är ingen mirakelprodukt men vi upplevde skillnad på vissa lukter.
De är inte så dyra så det kan vara ett första steg att testa.
Jag har bytt insats till golvbrunn nu också. Men det verkar sitta kvar lite i golvmattan. Jag har tvättat med Bio fresh (utspätt) men det verkar sitta kvar.
Det känns rätt mycket bättre nu men inte helt borta. Känner att jag kanske bör ta in ett proffs så att jag inte missat något viktigt.
Vad för typ av expertis bör jag vända mig till här?
Det känns rätt mycket bättre nu men inte helt borta. Känner att jag kanske bör ta in ett proffs så att jag inte missat något viktigt.
Vad för typ av expertis bör jag vända mig till här?
Ocab brukar kunna sina saker vad gäller både fukt och dofter av olika slag. Dock ganska dyra att anlita som privatperson. Jag skulle börja med att tala med det försäkringsbolag som jag har för att höra om dom har något tips. Skulle det vara något fuktproblem så är det bra om dom vet läget från början. Vill ni inte involvera försäkringsbolaget så kontakta Ocab som är en rikstäckande kedja.
Om det nu är lukt från stallet så är det organiskt. Testat med Klorinlösning? Detta tar nästan all organiskt orsakad lukt eftersom det kemiskt modifierar luktkällan genom oxidation. (1,5-åringen behöver ju inte vara hemma just när du Klorintorkar om det finns noja kring det.)
Ja, alltså jag tippar ju inte på att det är fukt, tycker inte att det luktar just fukt och har inte sett något konstigt, badrummet känns relativt fräscht i övrigt. Men det kanske är värt att dubbelkolla? Eller annars vet jag inte riktigt vem jag ska kontakta för att komma vidare..?M Mrs November skrev:Ocab brukar kunna sina saker vad gäller både fukt och dofter av olika slag. Dock ganska dyra att anlita som privatperson. Jag skulle börja med att tala med det försäkringsbolag som jag har för att höra om dom har något tips. Skulle det vara något fuktproblem så är det bra om dom vet läget från början. Vill ni inte involvera försäkringsbolaget så kontakta Ocab som är en rikstäckande kedja.
Om du är helt säker på att det bara handlar om ett luktproblem utan andra orsaker. Eftersom du testat Bio fräsch så skulle jag om jag var du hyra ett ozonaggregat och noggrant följa instruktionerna. Det blir billigare att hyra själv än att anlita ett saneringsföretag.
Det kan jag ju inte riktigt utesluta, så det kanske är bäst att låta någon kika på det?M Mrs November skrev:
Ozonsggregat har jag funderat på! Men har hört att lukten kan komma tillbaka? Hur är det med de där maskinerna egentligen?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Verkar lite funky att hästarna duschat i badrummet på övervåningen och inte nere, men de kanske gillade att springa i trappan?
Rekommenderar att flytta på tvättstapeln och göra rent under också; oavsett om det är därifrån lukten kommer så samlas en massa damm och mög där, särskilt om det är svårstädat så att det görs sällan och kanske inte ens vid flyttstädningen.
Redigering: och om själva tvättmaskinen behöver rengöring dränk in en oöm handduk i ättika och tvätta den i högsta temperatur.
Rekommenderar att flytta på tvättstapeln och göra rent under också; oavsett om det är därifrån lukten kommer så samlas en massa damm och mög där, särskilt om det är svårstädat så att det görs sällan och kanske inte ens vid flyttstädningen.
Redigering: och om själva tvättmaskinen behöver rengöring dränk in en oöm handduk i ättika och tvätta den i högsta temperatur.
Jag tog därunder med Bio Fresh, det var inte supertrevligt därunder 🤣Magnus E K skrev:
Verkar lite funky att hästarna duschat i badrummet på övervåningen och inte nere, men de kanske gillade att springa i trappan?
Rekommenderar att flytta på tvättstapeln och göra rent under också; oavsett om det är därifrån lukten kommer så samlas en massa damm och mög där, särskilt om det är svårstädat så att det görs sällan och kanske inte ens vid flyttstädningen.