42 108 läst ·
98 svar
42k läst
98 svar
Hur bestrida fakturor/hantverkare som fakturerar för ej överenskommen/avtalad tid?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Om det inte utrtryckligen står att det är fastpris, takpris eller, budgetpris eller liknande så är det alltid på löpande räkning.NEO_AMiGA skrev:
Tack! Koll på bra entreprenadjurist? Gärna i Stockholm.
Avtalet är vad jag tyvärr misstänker juridiskt svagt. MEn det är baserat kring en offert med ca-priser beskrivit som "se de uppskattade kostnaderna nedan". Sen en lista med timpriser för sådant som tillkommer. Finns inget någonstans om att det är löpande.
Har jag förstått det rätt om det ursprungliga avtalet om ett totalpris ligger på 197000 kr inklusive material och arbete?
Med ett acceptabelt avvikande av +15% så får jag det till 225 975 kr inklusive moms? Stämmer det?
Sen är då frågan vad du anser att ni kom överens skulle ingå i de ursprungliga 197000 kr.
Vad jag förstår så hade du "extra krav på noggrannhet", är det så att säga ett "tillkommande krav" som inte ingick i ursprungsbeloppet?
Jag får det till att timpriset för måleriarbete är 600 kr/tim + INKL moms. Du nämner indirekt att det sannolikt kommer sluta på 506 arbetstimmar. Är det korrekt uppfattat av mig?
Apropå, detta så stämmer det inte.
"Om det inte utrtryckligen står att det är fastpris, takpris eller, budgetpris eller liknande så är det alltid på löpande räkning."
https://www.radron.se/guider/betala-tryggt/
" Ungefärligt pris är en uppskattad prisuppgift. Det kan användas vid arbeten som är svåra att bedöma från början. Ett ungefärligt pris får över- skridas med max 15 procent. Vid mark- och rivningsarbeten får det överskridas med max 25 procent."
Jag har aldrig hört att "tak" är ett krav att uttryckligen säga i en diskussion om ett pris. Har hört läst om flera benämningar, budget, budgetpris - så det är kärt barn har många namn....
Min uppfattning är det blir företagaren som skall bevisa att det INTE är ett takpris, att man har fått rätt köra på oavsett....
En till källa - från ett förlag mot byggbranschen
https://byggteknikforlaget.se/fast-...dgetpris-viktigt-att-kanna-till-skillnaderna/
"Ibland avtalar parterna om ett riktpris eller budgetpris. I konsumentsammanhang används begreppet ungefärligt pris. Om en entreprenör uppgett ett ungefärligt pris för en konsument (observera att detta kan ha skett muntligen eller i ett mejl och inte måste ha formaliserats i ett skriftligt avtal för att gälla) får priset inte avvika med mer än 15 procent från det ungefärliga priset."
För att det INTE ska gälla så skall alltså företagaren visa att det inte skall gälla.
"Om entreprenören är osäker på om det ungefärliga priset kan hållas, måste denne – redan när han lämnar priset – vara tydlig mot konsumenten att han inte vill vara bunden av lagens föreskrivna 15 procent."
"Om det inte utrtryckligen står att det är fastpris, takpris eller, budgetpris eller liknande så är det alltid på löpande räkning."
https://www.radron.se/guider/betala-tryggt/
" Ungefärligt pris är en uppskattad prisuppgift. Det kan användas vid arbeten som är svåra att bedöma från början. Ett ungefärligt pris får över- skridas med max 15 procent. Vid mark- och rivningsarbeten får det överskridas med max 25 procent."
Jag har aldrig hört att "tak" är ett krav att uttryckligen säga i en diskussion om ett pris. Har hört läst om flera benämningar, budget, budgetpris - så det är kärt barn har många namn....
Min uppfattning är det blir företagaren som skall bevisa att det INTE är ett takpris, att man har fått rätt köra på oavsett....
En till källa - från ett förlag mot byggbranschen
https://byggteknikforlaget.se/fast-...dgetpris-viktigt-att-kanna-till-skillnaderna/
"Ibland avtalar parterna om ett riktpris eller budgetpris. I konsumentsammanhang används begreppet ungefärligt pris. Om en entreprenör uppgett ett ungefärligt pris för en konsument (observera att detta kan ha skett muntligen eller i ett mejl och inte måste ha formaliserats i ett skriftligt avtal för att gälla) får priset inte avvika med mer än 15 procent från det ungefärliga priset."
För att det INTE ska gälla så skall alltså företagaren visa att det inte skall gälla.
"Om entreprenören är osäker på om det ungefärliga priset kan hållas, måste denne – redan när han lämnar priset – vara tydlig mot konsumenten att han inte vill vara bunden av lagens föreskrivna 15 procent."
Redigerat:
Men 404h???NEO_AMiGA skrev:
En otroligt enkel fråga - har du frågat arbetsledaren om timmarna verkligen verkligen stämmer?
En seriös målare/arbetsledare måste ju reagera
"oj, har mina gubbar tagit 400h för att måla om din 1:a ... eh, ursäkta det måste jag kolla upp"
Borde ju kännas lite pinsamt faktiskt för honom, men men....
Redigerat:
Wedsberg advokatfirmaNEO_AMiGA skrev:
De säger att jag har ett bra case men har fastnat lite i advokatkostnader och behöver kolla med fler firmor. Hemförsäkring täcker 1700.-/timmen och sen 20% i självrisk. Så kostar någon 2500.-/timmen blir det en del man får slanta själv.
Har någon erfarenhet och kan rekommendera entreprenadjurist i stockholm så är jag tacksam.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
- Börja med att prata med din jurist så ni kan strukturera upp dit ärende och få klarhet i exakt alla delar.NEO_AMiGA skrev:
- Sen förhandlar du med din leverantör och ser om ni kan komma till en lösning.
- Om ni inte kan koma överens vid en förhandling, så börja med ARN (Allmänna reklamationsnämnden) de är gratis och går ganska snabbt.
- Om du inte blir nöjd med deras rekommendation kan du gå till TR
- Om leverantören inte följer ARN rekommendation, så kan du gå till TR
Men min rekommendation är att försöka undvika domstol, för då drar kostnaderna iväg fort. Men prata med din advokat om detta. Advokater vill ofta tvista i domstol för då tjänar de rejält med stålar. så mitt råd är att försöka ljuta olja på vågorna och dämpa retoriken, du vill inte eskalera konflikten, jag lovar, för om du eskalerar så tvingar du motparten att göra detsamma. Det är alltid bättre att försöka förhandla i första, andra och tredje hand. Det är först när man verkligen totalt kör fast i förhandlingarna man kan gå vidare till ARN.
Att dra det i domstol kan ta lång tid, kanske två år, då kommer hela ditt projekt gå i stå under den tiden. För du behöver få en laga kraftvunnen dom innan du vet att ärendet är avslutat så du kan gå vidare med ditt projekt, annars eskalerar din ekonomiska risk.
Tack
Bra synpunkter och input. Finns ju rent krasst inget sätt jag kan gå vinnande ur detta, hur jag än gör så förlorar jag på något plan.
Även när det är klart om vem vet hur många månader så kommer ju det som skulle bli något positivt och en liten nystart för alltid vara besudlat av denna erfarenhet och stöket som varit. Frågan är om det går att släppa och om man kan känna sig till ro och hemma. 
Men men... Nu har jag pratat med tillräckligt många advokater som gett inledande rådgivning att jag är trygg nog i mitt "case". Så i veckan bör det braka loss, på ett eller annat sätt.
Bra synpunkter och input. Finns ju rent krasst inget sätt jag kan gå vinnande ur detta, hur jag än gör så förlorar jag på något plan.
Men men... Nu har jag pratat med tillräckligt många advokater som gett inledande rådgivning att jag är trygg nog i mitt "case". Så i veckan bör det braka loss, på ett eller annat sätt.
connywesth skrev:
- Börja med att prata med din jurist så ni kan strukturera upp dit ärende och få klarhet i exakt alla delar.
- Sen förhandlar du med din leverantör och ser om ni kan komma till en lösning.
- Om ni inte kan koma överens vid en förhandling, så börja med ARN (Allmänna reklamationsnämnden) de är gratis och går ganska snabbt.
- Om du inte blir nöjd med deras rekommendation kan du gå till TR
- Om leverantören inte följer ARN rekommendation, så kan du gå till TR
Men min rekommendation är att försöka undvika domstol, för då drar kostnaderna iväg fort. Men prata med din advokat om detta. Advokater vill ofta tvista i domstol för då tjänar de rejält med stålar. så mitt råd är att försöka ljuta olja på vågorna och dämpa retoriken, du vill inte eskalera konflikten, jag lovar, för om du eskalerar så tvingar du motparten att göra detsamma. Det är alltid bättre att försöka förhandla i första, andra och tredje hand. Det är först när man verkligen totalt kör fast i förhandlingarna man kan gå vidare till ARN.
Att dra det i domstol kan ta lång tid, kanske två år, då kommer hela ditt projekt gå i stå under den tiden. För du behöver få en laga kraftvunnen dom innan du vet att ärendet är avslutat så du kan gå vidare med ditt projekt, annars eskalerar din ekonomiska risk.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Börjar du med förhandling så blir det billigast (låt din advokat sköta förhandlingen, advokaten bör klara det på ett bra sätt så ni får en förlikning direkt, hoppas, hoppas....), sen ARN, sen domstol....NEO_AMiGA skrev:
Tack
Bra synpunkter och input. Finns ju rent krasst inget sätt jag kan gå vinnande ur detta, hur jag än gör så förlorar jag på något plan.Även när det är klart om vem vet hur många månader så kommer ju det som skulle bli något positivt och en liten nystart för alltid vara besudlat av denna erfarenhet och stöket som varit. Frågan är om det går att släppa och om man kan känna sig till ro och hemma.
Svälj förtreten och tänk ekonomiskt.....
Vi betalar 3000kr/tim för vår advokat. Dyrt men blir dyrare om man inte har ett bra ombud..NEO_AMiGA skrev:
De säger att jag har ett bra case men har fastnat lite i advokatkostnader och behöver kolla med fler firmor. Hemförsäkring täcker 1700.-/timmen och sen 20% i självrisk. Så kostar någon 2500.-/timmen blir det en del man får slanta själv.
Har någon erfarenhet och kan rekommendera entreprenadjurist i stockholm så är jag tacksam.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ja, bra advokater kostar mellan 3000-10000 kr i timmen, men de brukar vara värda varenda krona.K kimse944 skrev:
När jag anlitade min bästa advokat så låg arvodet minst 3000 kr i timmen, men det var för 20 år sedan så den advokaten tar nog betydligt mer idag, men jag klagade inte en enda gång på arvodet. han gjorde underverk för mig. Förlikning klarades av på ett par möten och några telefonsamtal, det var en fröjd att se en så skicklig advokat göra sitt jobb.
Men advokater skriver sällan timarvodet, utan de skriver en klumpsumma, typ "juridisk rådgivning 20000 kr + moms". Det var billigt.
En advokat som bara tar 1700 kr i timmen är ingen stjärnadvokat. Så leta advokat hos välrenommerade byråer, eller med bästa ryktet oavsett vad de kostar. Håll aldrig på att tjafsa med din advokat, i synnerhet inte om arvodet, Advokaten företräder dina intressen och förtjänar sitt arvode.
Redigerat:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Att ge motparten 10 helgfria vardagar att respondera på är helt normalt. Så behöver man göra för att det ska flta på. Lagens kvarnar mal långsamt, men det borde bli bra till slut om man har ett bra ombud till sin hjälp.NEO_AMiGA skrev:
Hur gick det till slut i den här historien? Är det över?