Mikael_L
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Det var väl förmedlat och finns i text och tal samt tydligt uttalat från hantverkare att han tagit i för att säkra upp för mina önskemål. Detta är vad som skrivits om det och sen har jag inte hört något mer "Jag hoppas definitivt att jag tagit tillräckligt med hit nu så vi slipper några extra påslag utöver beräknad tid!"
Det här lät lite märkligt:
"Jag hoppas definitivt att jag tagit tillräckligt med hit nu så vi slipper några extra påslag utöver beräknad tid!"
Redan här hade jag börjat fundera på vad hantverkaren menar.
Har ni kört processen korrekt med anbud och accept så låter det rätt märkligt att säga en sån sak.

Men annars har du och juristen rätt.
Ditt första steg är att inte betala, och meddela någon slags hyfsat vettigt skäl.
T.ex. "Överstiger offertsumma och arbetet inte färdigt".

Sen tycker jag att någon slags bedömning av vad redan utfört arbete skulle vara bra. I princip skulle du kunna bedöma själv också, syftet med att använda en oberoende sakkunnig är att det är värt mycket i någon ev framtida process, men får du och firman avslut innan det går så långt så blev det lite bortkastat istället.

Men ifall du kommer överens med företaget om att avsluta arbeten nu så har de rätt till ersättning för det som är gjort och av användbar kvalitet. Är det så dåligt gjort att ingen annan kan ta vid, utan måste börja med att riva, så kan det vara företaget som är skyldig dig pengar.

Men hur du än gör så dokumentera så mycket som möjligt nu, ta bilder och skriv anteckningar. Då kan någon sakkunnig göra en viss bedömning i efterhand, som också väger tyngre än din egen åsikt.

Hur är det med avtalet, har ni avtalat om datum för färdigställande och vite för tid som går över?
Båda sakerna bör man stipulera i avtalen med hantverkare, om jobbet är av den art att man ändå håller på och skriver papper.

• Gilla
NEO_AMiGA och 2 till
  • Laddar…
Har man lämnat en offert får man inte extra debitera mer än 15% OM det finns motivering att varför denna extra kostnad, låt säga att man stöter på ett rör är rostigt och måste bytas, alltså något som var svårt att förutsäga för hantverkaren. Det är hantverkarens uppgift att undersöka, besikta när man lämnat offert - prisuppgift.

Ska man avvika utöver de 15% så måste man kontakta kunden för hur man ska göra.

Låt dom slutföra jobbet, dra det med ARN sen för annars måste du ta in en annan entreprenör som måste göra klart som kommer kosta dig extra pengar samt att det kanske blir krångligt att reklamera i framtiden.

Att anlita en besiktningsman eller fackman/hantverkare tror jag är en bra ide.

Du ska inte heller betala något förrän arbetet är helt slutfört såvida ni inte har avtalat något annat.

• Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
BirgitS
N Norrby1 skrev:
Har man lämnat en offert får man inte extra debitera mer än 15% OM det finns motivering att varför denna extra kostnad, låt säga att man stöter på ett rör är rostigt och måste bytas, alltså något som var svårt att förutsäga för hantverkaren.
Det är ju inte sant, det beror ju helt på vad det står i offerten. En offert kan t.ex. vara på löpande timmar.

Givetvis är det sant de jag skriver (se konsumenttjänstlagen), men som du skriver beror det givetvis vad offerten omfattar.

vet inte om någon annan redan sagt det, men att begära en plan (tid & ekonomi) för avslut av kvarvarande arbeten vore en bra förutsättning att ha klar för sig. även entreprenörens skriftliga motiv för att arbetet dragit ut på tiden samt budgetöverskridan.

• Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
M muskrigaren skrev:
vet inte om någon annan redan sagt det, men att begära en plan (tid & ekonomi) för avslut av kvarvarande arbeten vore en bra förutsättning att ha klar för sig. även entreprenörens skriftliga motiv för att arbetet dragit ut på tiden samt budgetöverskridan.
Har bett om det.

Uppdaterar här löpande när något händer så vi får se vart elendet slutar. Finns mer att skriva men dumt innan jag vet vad som händer och vad vägen framåt är.

Kommer fakturorna för målning via hantverkaren du har avtal med eller direkt från målarfirman?

K kimse944 skrev:
Kommer fakturorna för målning via hantverkaren du har avtal med eller direkt från målarfirman?
De jag har avtal med. Det enda de har själva är målare, det är deras bakgrund.

Det hade varit intressant att se bilder på vad som skulle kosta så mycket i 30 m2.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
De jag har avtal med. Det enda de har själva är målare, det är deras bakgrund.
OK, så du har separat avtal med målarna och inte via hantverkarna (ingen entreprenad)

Hur har det gått? Vad säger advokaten du pratat med??

K kimse944 skrev:
Hur har det gått? Vad säger advokaten du pratat med??
De säger att jag har ett bra case men har fastnat lite i advokatkostnader och behöver kolla med fler firmor. Hemförsäkring täcker 1700.-/timmen och sen 20% i självrisk. Så kostar någon 2500.-/timmen blir det en del man får slanta själv. :surprised:

Har någon erfarenhet och kan rekommendera entreprenadjurist i stockholm så är jag tacksam.

Gör en uppdatering om att det inte finns någon uppdatering ännu. Men kommer uppdatera med detaljer när det finns något. Värsta som finns på ett forum är trådar som tex denna nr man aldrig får veta hur det slutade. Men även om det tar tid så kommer det komma någon slags uppdatering. Om jag inte dött i en stroke innan... :rolleyes:

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
S
Gör en uppdatering om att det inte finns någon uppdatering ännu. Men kommer uppdatera med detaljer när det finns något. Värsta som finns på ett forum är trådar som tex denna nr man aldrig får veta hur det slutade. Men även om det tar tid så kommer det komma någon slags uppdatering. Om jag inte dött i en stroke innan... :rolleyes:
Kämpa kämpa... (sjukt att det ska behövas iofs...)

Frågat efter tidrapport har du säkert, känns som en spännande läsning....

Tar i så jag spricker med dessa tider---
Rum 1: Målning 80h
Hall : Målning 80h
Kök : Målning 80h
Lister : 40h.
Tak: 40h

Sjuuuuka siffror, att stå två veckor i ett rum och kladda färg -
men jag kommer ändå inte över 404h!

Förstår inte, har de målat med en tandborste?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.