H
Tog över ett äppleträd (Ingrid Marie) med huset. Jag har ingen kunskap om hur man tar hand om det, men jag vill gärna lära mig. Det kommer en hel del äpplen, men många grenar är stora och går långt ut så de nästan hänger ner i marken. Ser också ut att ha många grenar som går in i varandra.

Vad ska jag göra med det?

• Ett överväxt äppleträd (Ingrid Marie) med korsande och utstickande grenar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett äppleträd med stora, utåtriktade grenar och ett trassligt grenverk mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
Det kommer ju behöva jobbas med under flera år. Nästan så du bör ta dit nån som grundbeskär åt dig.

Ett så gammalt träd tål en del "misshandel" men kommer inte att bära frukt efter det på ett par, tre år.
Vi hade liknande när vi flyttade in i vår kåk för snart 8 år sedan och vi kapade i princip alla grenar som pekade uppåt samt alla skadade/torra grenar.
Två av tre träd blev riktigt fina och bar rikligt med frukt men ett dog (men det hade stor hålighet i stammen). Nu har vi fällt ett till så ett är kvar och det "friseras" rätt kraftigt varje år men har ändå burit rejält med frukt.

Börja med att grundbeskära. Allt som går inåt.
Sen ta ett nytt foto.

H
Tack, ska försöka mig på en liten gallring.

Försök att bygga upp en krona med tre till fyra huvudgrenar i stort sett rakt ut från stammen. Använd de grova grenar som redan finns till det. Sedan gallrar du ut så att det blir luftigt. Som sagt ovan, inåtgående grenar men även uppåtgående grenar tas bort. Du bör inte gå på för hårt i år, då får du en mängd vattenskott nästa år. Men på sikt ska det vara luftigt mellan grenarna. Ett gammalt talesätt är att man ska kunna kasta en hatt mellan grenarna.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
H
Har tagit lite nu, men eftersom jag är ny på detta så har jag svårt att bedöma vad som är lagom. Speciellt om man behöver dela upp det på några år.

Nedan är min skörd. Tycker inte jag ser så speciellt stor skillnad när man tittar på trädet dock. Kan jag gå hårdare åt?

Sen undrar jag också ang. när man beskär en gren som blir den sista på en redan beskuren gren. Ska man då ta hela originalgrenen eller bara den som fortfarande är kvar (se bild). Ska den kapas på A eller B?

• Hög av beskurna trädgrenar på gräsmark nära en mörk skjulhörna och stenar.
    Skapa konto
  • Fruktträd i trädgården med nyligen beskurna grenar framför ett hus.
    Skapa konto
  • Närbild av en gren med markerade beskärningspunkter A och B, symboliserar alternativ för beskärning av trädet.
    Skapa konto
Undvik att lämna handdukshängare på grenarna. Däremot kan du av och till lämna kvar 15-20 cm bitar av någon enstaka gren. Där skapas framtida äppelskott.
F.ö har du bara klippt en liten del och det finns mycket kvar att ta.
Du kan också bearbeta en del av trädet och lämna resten till nästa år

O olotor skrev:
Undvik att lämna handdukshängare på grenarna
Och framför allt undvik fläckskador. Kapa hellre två gånger.
Vid snygga och rena kap undviks röta.

Och kapa mera på höjden.(y)

H
Tack då tar jag mer på höjden och tänker på var man vill ha nya grenar i framtiden. (y)

H hrt skrev:
Tog över ett äppleträd (Ingrid Marie) med huset. Jag har ingen kunskap om hur man tar hand om det, men jag vill gärna lära mig. Det kommer en hel del äpplen, men många grenar är stora och går långt ut så de nästan hänger ner i marken. Ser också ut att ha många grenar som går in i varandra.

Vad ska jag göra med det?
Börja med att klippa bort nästan alla vattenskott behåll något att bygga trädet på och allt som växer inåt stammen allt ruttet och försök gå en stam som är rak och sen tre fyra våningar på stammen det är du som bestämmer hur trädet ska växa

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Hel hallå.
är nu på detta forumet, nästan lika ny på att vårda fruktträd.
Har detta träd i trädgården och måste beskära detta. Var ska jag kapa?
Har försökt läsa runt och googla men blir inte rikigt klok. Trädet har inte beskärts på länge enligt min hyresvärd jag hyr mitt hus av. och det behöver nog kapas rätt ordentligt. En av grenarna är dessutom rätt tort och kanske borde tas bort för att inte dra energi åt de friska delarna?

1

Cassandra K Cassandra K skrev:
Hel hallå.
är nu på detta forumet, nästan lika ny på att vårda fruktträd.
Har detta träd i trädgården och måste beskära detta. Var ska jag kapa?
Har försökt läsa runt och googla men blir inte rikigt klok. Trädet har inte beskärts på länge enligt min hyresvärd jag hyr mitt hus av. och det behöver nog kapas rätt ordentligt. En av grenarna är dessutom rätt tort och kanske borde tas bort för att inte dra energi åt de friska delarna?

[bild]
https://twitter.com/Sep19th86/status/1241372678910554113/photo/1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.