C
S Stefan1972 skrev:
den där händelsen i sig kan ju medföra att det blir tuffare att binda elpriser och det i sin tur medför att det framledes är bättre att alla betalar vad det kostar för stunden.
Man skall i sammanhanget inte glömma bort att det också finns en vilja/behov från producenternas sida att sälja till fast pris. De har ju sina fakturor att betala även de perioder då produktionen inte är så lönsam. Alternativet är ju att ha en stor kassakista för dåliga tider, vilket också kostar pengar.

C cpalm skrev:
Man skall i sammanhanget inte glömma bort att det också finns en vilja/behov från producenternas sida att sälja till fast pris. De har ju sina fakturor att betala även de perioder då produktionen inte är så lönsam. Alternativet är ju att ha en stor kassakista för dåliga tider, vilket också kostar pengar.
Vad jag förstått (efter fått ny kunskap igår då jag besökte en exkollega på Nasdaqbörsen) är att större producenter hedgar ivartfall halva sin produktion för att decimera prisrisken...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Men varför? Om jag har en pappersmaskin som förbrukar en massa el, och vill sälja papper till fast pris till en kund är det ju utmärkt för mig som fabriksägare att teckna ett fast pris på elen, för att säkra att mitt sålda papper kan tillverkas med vinst.

Det finns massa exempel på varför fasta elprisavtal minskar risk för alla inblandade parter, massa exempel där det är rimligt att säkra till fast pris.

Sen att jag som privatperson tycker att jag personligen ska ligga med rörligt istället och anpassa mig till marknaden, det har inget med saken att göra. Jag har full förståelse för att många kollegor, grannar etc vill ha fasta priser, även om de kanske får betala lite mer i längden för det.
Ja det är klart man kan det.........det är väl så det ska fungera. Men alla avtal löper ut förr eller senare. Då kanske elpriset är vansinnigt högt och du erbjuds ett högt elpris eller gå över till rörligt. Vad händer då? Är då marknaden osäker, är det fasta priset nåt man hoppar på direkt? Nej antagligen inte. Man kanske vill vänta och se. Eller chansa. Det är upp till var och en. Fortsätter elpriset sen att öka så blir ju hela marknaden konstig och tills lut drar väl även elhandlarna i handbromsen och säljer för rörligt hellre än att chansa.

S Stefan1972 skrev:
Ja det är klart man kan det.........det är väl så det ska fungera. Men alla avtal löper ut förr eller senare. Då kanske elpriset är vansinnigt högt och du erbjuds ett högt elpris eller gå över till rörligt. Vad händer då? Är då marknaden osäker, är det fasta priset nåt man hoppar på direkt? Nej antagligen inte. Man kanske vill vänta och se. Eller chansa. Det är upp till var och en. Fortsätter elpriset sen att öka så blir ju hela marknaden konstig och tills lut drar väl även elhandlarna i handbromsen och säljer för rörligt hellre än att chansa.
Framtiden kan vi bara spekulera om...
PRiserna på Nasdaqbörsen (futures) visar dock på ett väsentligt lägre pris framöver, framförallt i SE3.

Z Zodde skrev:
Framtiden kan vi bara spekulera om...
PRiserna på Nasdaqbörsen (futures) visar dock på ett väsentligt lägre pris framöver, framförallt i SE3.
Fast priserna på börsen är ju bara spekulationer de också...........Att spekulera så här om framtida elpriser är ju ett sätt att dämpa marknaden också. Dämpar man inget så drar sig ju investerarna bort från sånt här och det vill ju ingen. Då är det snart fritt fall på allting.

C
Z Zodde skrev:
Vad jag förstått (efter fått ny kunskap igår då jag besökte en exkollega på Nasdaqbörsen) är att större producenter hedgar ivartfall halva sin produktion för att decimera prisrisken...
Det kan jag helt klart tänka mig eftersom spotprisvariationen är så stor.
Ett jämnt fint och hyfsat förutsägbart kassaflöde är mycket mer värt än att maximera vinsten vid eventuella pristoppar.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
B
S Stefan1972 skrev:
Fast priserna på börsen är ju bara spekulationer de också...........Att spekulera så här om framtida elpriser är ju ett sätt att dämpa marknaden också. Dämpar man inget så drar sig ju investerarna bort från sånt här och det vill ju ingen. Då är det snart fritt fall på allting.
Nä så är ju inte det. Det är inte rena spekulationer. Det är många (de flesta) som med avtal säkrar sitt åtagande innan de gör terminsaffärer. En elprodukter med kol köper sannolikt in kol till ett visst pris, och köper utsläppsrätter osv. Det är långt ifrån bara spekulationer på terminsmarknaden.

En fabrik säkrar upp för produktion...

...Och elhandlarna tecknar ju köp av el I samband med att de tecknar avtal med kund, dvs för att slippa spekulera eller riskera för mycket.

Sen finns det ju sådana som spekulerar, t.ex. Einar Aas. Men jag tror inte den typen av handel dominerar terminshandeln, men det är inget jag vet. Bara ren magkänsla.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Priserna på Nordpool börsen är fysiska flöden.
Priserna på Nasdaq börsen är olika derivat som styrs av utbud/efterfrågan, alltså genomsnittet av hela marknadens tro om framtiden. Spekulationsmomentet är sekundärt och relativt litet jämfört med hedging, behovet att a) säkra sin inkomst som producent b) säkra sin utgift som konsument

Ska man hitta ett fast avtal eller avvakta med rörligt om man just nu har ett rörligt avtal?

D Daniel_2022 skrev:
Ska man hitta ett fast avtal eller avvakta med rörligt om man just nu har ett rörligt avtal?
Fasta avtal är dyrare än normalt jmf med spot pga den kraftigt ökade volatiliteten (osäkerheten). Tveksamt om du hittar något attraktivt fast pris.

fast mot rörligt är ju ett lotteri där man över lång tid förlorar sin försäkringspremie om man inte kan mer om sitt förbrukningsmönster än vad elhandlaren kan förutsätta.

månadsrörligt mot timrörligt kan man köra ett informerat val kring.

Jag skapade ett python script som man kan köra för att ta reda på om man tjänar eller förlorar på timmätt innan man byter till timmätt. Scriptet hanterar data exporter från Ellevio nätägaren och hämtar priser live från Nordpool. Om andra nätägare exporterar i ett annat format så får man göra anpassningar för detta...

priset presenteras utan elcert, moms, skatter, överföring, balanskostnader, påslag och månadsavgift för att vara elhandlar neutralt

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/ellevio_hourly_costs.py

Skärmdump av ett Python-skript som beräknar timvisa energikostnader med utdata i konsolfönster.

...

Skärmdump av ett python script resultat som visar timkostnader för elkonsumtion.

A Attitude skrev:
fast mot rörligt är ju ett lotteri där man över lång tid förlorar sin försäkringspremie om man inte kan mer om sitt förbrukningsmönster än vad elhandlaren kan förutsätta.

månadsrörligt mot timrörligt kan man köra ett informerat val kring.

Jag skapade ett python script som man kan köra för att ta reda på om man tjänar eller förlorar på timmätt innan man byter till timmätt. Scriptet hanterar data exporter från Ellevio nätägaren och hämtar priser live från Nordpool. Om andra nätägare exporterar i ett annat format så får man göra anpassningar för detta...

priset presenteras utan elcert, moms, skatter, överföring, balanskostnader, påslag och månadsavgift för att vara elhandlar neutralt

[länk]

[bild]

...

[bild]
Du ser vad som hade lönat sig med historiska siffror men det säger väl inget om framtiden? Framtida priser och dyngvariation behöver inte alls likna de historiska?
Se bara vindkraftens påverkan timme för timme.

Z Zodde skrev:
Du ser vad som hade lönat sig med historiska siffror men det säger väl inget om framtiden? Framtida priser och dyngvariation behöver inte alls likna de historiska?
Se bara vindkraftens påverkan timme för timme.
Över längre tidsserier så kan jag ju se om förbrukningsmönstret jag har är gynnsamt eller ej för timmät.

Om det blåser eller ej får genomslag på det månadsrörliga också - till och med mer då kollektivet med månadsrörligt ju inte har något incitament för att undvika ett bastubad eller laddning av elbil den timmen det är som dyrast på nordpool.

A Attitude skrev:
Över längre tidsserier så kan jag ju se om förbrukningsmönstret jag har är gynnsamt eller ej för timmät.

Om det blåser eller ej får genomslag på det månadsrörliga också - till och med mer då kollektivet med månadsrörligt ju inte har något incitament för att undvika ett bastubad eller laddning av elbil den timmen det är som dyrast på nordpool.
Kollektivet blir aldrig så prismedvetet på timmebasis att det skulle påverka priset. Problemet är att du känner öht inte framtida timpriser, Då blir det svårt att dra slutsatser. Blir lite grann som chartister/ teknisk analys på aktie ränte och valutamarknaden. Du ser historiska rörelser och mha dessa försöker du spå framtida. Hade det funnits nån relativt säker teknik som över tiden hade gett hyfsad positiv avkastning endast utifrån sådan analys hade nog många hållit på med det. Många har försökt men så gott som alltid skiter det sig till slut.

Z Zodde skrev:
Kollektivet blir aldrig så prismedvetet på timmebasis att det skulle påverka priset. Problemet är att du känner öht inte framtida timpriser, Då blir det svårt att dra slutsatser. Blir lite grann som chartister/ teknisk analys på aktie ränte och valutamarknaden. Du ser historiska rörelser och mha dessa försöker du spå framtida. Hade det funnits nån relativt säker teknik som över tiden hade gett hyfsad positiv avkastning endast utifrån sådan analys hade nog många hållit på med det. Många har försökt men så gott som alltid skiter det sig till slut.
På aktiemarkanden så håller jag med då måste du överlista 50% av de övriga som förmodligen investerar mer tid än du. På elmarkande för privatpersoner så måste du överlista dom 99%en som inte gör något för att styra sin förbruning.

Utdelning för dig är dock bara någon hundralapp i månaden och inget du blir rik på, men med ränta på ränta så kan det bli en extra solresa vid pensioneringen bara genom att göra ett informerat val som passar det betteende du och ditt hus haft historiskt. Börjar du även styra din förbrukning kan det bli mer än så..

På elmarkanden så vet du priset 24 timmar i förväg - det gör att du kan bunkar värme i förtid - aningen i betongplattan eller varmvattenberedaren... Alternativt göra avkall på komfort genom att "frysa" / undvika dusch de dyraste timmarna/dagarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.