2 534 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Hur beräkna kostnad för markarbete?
Jag tror inte det blir något jättestort problem tomterna är stora och området är inte detaljplanerat. Jag tror faktiskt inte man kommer behöva spränga utan snarare spräcka, så man kan säkerligen använda metoder som inte ger direkta vibrationer men vill kolla upp saker så grundligt som möjligt innan köp för att undvika onödiga överraskningar.S surfarn skrev:
Hur har det gått för dig?Ja. A skrev:
Jag kollar på en tomt som ligger högt och således har lite ojämn tomt och det finns lite berg på tomten, jag tror dock inte det är några större sprängarbeten. Jag har hört att det blir väldigt dyrt med markarbeten om man behöver spränga eller påla osv. Men hur estimerar man det i ett första skede. Jag menar dyrt kan ju vara 50 000 i en persons perspektiv och 5 miljoner för någon annan. I svåra fall hur högt ska man räkna. Om man räknar med 500 000 för markarbetet innan man beslutar sig för om det är värt att ens skicka dit någon för bedömning och markanalys. Verkar det rimligt eller är det för lågt räknat?
Anledningen till att jag frågar är att om det är mer troligt att det kostar 1 miljon känns det inte så värt att betala för markundersökningar etc.
Håller på att kika på att bygga nytt och det var över tio år sedan sist, så tänkte se vad priserna i Stockholmstrakten ligger på nuförtiden.
Jag gick inte vidare med den tomten för när jag åkte ut igen och kollade så är sannolikheten stor att säljaren kommer bygga sitt hus på ett sätt ståndet tar hela utsikten som var det som lockade med tomten. Jag letar fortfarandeV verobar skrev:
Är det inte massa berg så kan jag nog fixa mkt förarbete utan en markfirma då jag har en kompis som är grävare. Förutsatt att det inte är något underlag som kräver pålning osv. När jag kollar runt har jag också insett att man inte ska köpa leverantörernas avtal för det arbete med grunden som ingår rakt av. Många verkar ha åkt på ätas som är orimliga för det är avtalat att man måste använda deras leverantör av fyllnad och behövs det extra mkt har de satt priser som är heeeeelt orimligt höga. Jag tror man måste vara ganska om sig och kring sig och se till att man säkrar sig själv mot onödiga kostnader när man skriver avtalen.
Ang beräkning av kostnad markarbete:
jag lärde mig en dyr läxa ang jag skulle begära in offert och betala nån för
markarbete generellt av skapande av totalt ca 100 m
typ grusad infart/parkering då grus och markarbete skulle betalas
för skapande av detta, på lantlig tomt.
Dyr läxa:
Hans offert faktura specificerade inte vilka olika lagar av grus mm
som bygger upp de olika lagren för att göra parkeringsplatsen och
hela infarten stadig och hållbar så den inte glider isär - vad han gav mig
var typ sand och byggmassor för att skapa markarbete/parkeringsplats.
Det såg proffisgt ut först - men hela yta moch gruset har glidit isär
så nu har jag sand och byggmassor kvar - då gruset regnat bort.
Parkeringsplatsen borde innehållit flera lagar stabila lager -
istället har jag jordmassor på hela parkeringsplatsen och grus som
regnat bort som borde skapat en hård yta överst.
Specificera allt detaljerat om du ber om offert för markarbete,
det gjorde inte jag och kunde inte reklamera.
jag lärde mig en dyr läxa ang jag skulle begära in offert och betala nån för
markarbete generellt av skapande av totalt ca 100 m
typ grusad infart/parkering då grus och markarbete skulle betalas
för skapande av detta, på lantlig tomt.
Dyr läxa:
Hans offert faktura specificerade inte vilka olika lagar av grus mm
som bygger upp de olika lagren för att göra parkeringsplatsen och
hela infarten stadig och hållbar så den inte glider isär - vad han gav mig
var typ sand och byggmassor för att skapa markarbete/parkeringsplats.
Det såg proffisgt ut först - men hela yta moch gruset har glidit isär
så nu har jag sand och byggmassor kvar - då gruset regnat bort.
Parkeringsplatsen borde innehållit flera lagar stabila lager -
istället har jag jordmassor på hela parkeringsplatsen och grus som
regnat bort som borde skapat en hård yta överst.
Specificera allt detaljerat om du ber om offert för markarbete,
det gjorde inte jag och kunde inte reklamera.
Klicka här för att svara