1 413 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur bekämpa Syrabagge
Hej
Har fått syrabaggar på mina rabarber. Försökt googla om det finns något sätt att bli av med dessa utan
att förstöra raberna och göra dom oätliga.
Syrabaggarna verkar käka upp alla blad, men själva rabarberstjälkarna ser att bra vissna.
Hoppas det finns någon räddning för dom?
Har fått syrabaggar på mina rabarber. Försökt googla om det finns något sätt att bli av med dessa utan
att förstöra raberna och göra dom oätliga.
Syrabaggarna verkar käka upp alla blad, men själva rabarberstjälkarna ser att bra vissna.
Hoppas det finns någon räddning för dom?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Om du hittar något medel som dödar syrabaggar så är ju stor risk dels att rabarbern tar upp giftet också, vilket ju inte är så bra när ni ska äta den, och dels att det dödar andra småkryp som är nyttiga för växterna, t.ex. nyckelpigor som äter bladlöss.
Om du åker till någon av de stora växtkedjorna där utbudet av kemikalier numera är större än utbudet av växter så kan du botanisera bland giftpreparaten i lugn och ro. Tyvärr finns inget bekämpningsmedel som dödar selektivt och enbart tar död på syrabaggar så alla levande insekter som får sig en dusch stryker nog med. Fåglarna som matar sina ungar nu blir nog glada för lite lättfångad mat i form av döda insekter, de har ju ingen aning om att insekterna fått sig en dödlig giftdos.D dthompa skrev:
De mest effektiva medlen är systemiska, dvs de upptas av hela växten inklusive pollen så för att vara på den säkra sidan bör du välja ett systemiskt preparat.
Hej.D dthompa skrev:
låter intressant. Jag skulle behöva Syrabaggar som bekämpning av Syror Skräppor vika är ogräs på Åkermark.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden