Jag har en putsad mur som behöver underhållas. Vad jag kan se är det färgen som ”ramlar av”. Är det bara ny färg? Och i så fall vilken typ? Eller behöver den även putsas om? Flagnande färg på en putsad mur med synliga skador och bitar av färg som lossnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsad mur med avflagande färg och grönska i närheten, behöver underhåll.
Skapa konto
Putsad mur med avflagande färg nära marken, visar behov av underhåll och möjlighet till omputsning eller målning på nytt.
Skapa konto

Och hur kan jag kolla vilken typ av färg som använts?

Vet inte hur man kan kolla vilken färgtyp det är.

Men däremot mailade jag Jotun inför fasadmålning (jag har väggar målade med silikatfärg) Då skrev han att jag antingen kan måla vidare med silikat eller måla över med Drytech Mur. Men Drytech Mur kan man i sin tur inte måla över med silikatfärg. Jag körde dock vidare på silikatfärg så kan inte säga någonting om hur resultatet hade blivit.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
knyh knyh skrev:
Vet inte hur man kan kolla vilken färgtyp det är.

Men däremot mailade jag Jotun inför fasadmålning (jag har väggar målade med silikatfärg) Då skrev han att jag antingen kan måla vidare med silikat eller måla över med Drytech Mur. Men Drytech Mur kan man i sin tur inte måla över med silikatfärg. Jag körde dock vidare på silikatfärg så kan inte säga någonting om hur resultatet hade blivit.
Stora flagor ramlar av, jag tar med dem till färgbutiken, så kan de nog säga vilken

• Gilla
knyh
  • Laddar…
Knacka lite lätt med en hammare för att se om putsen lossnar eller om det låter ihåligt. Alternativt dra en stålborste över de ställen där färgen lossnat för att se hur stora skadorna verkligen är. Min erfarenhet efter att ha hållit på med källaren är att det oftast är mer färg än man tror som sitter löst. Om du ska putsa om eller inte skulle jag säga beror på hur mycket puts som lossnar när du håller på. Blir det djupa gropar eller om putsen lossnar i stora bitar behöver du laga. Mindre ojämnheter kanske du kan leva med att bara måla över.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.