Hej

Söker tips hur man bäst får obehandlat virke och hålla länge utan att rötna ?
Med så lite jobb som möjligt.
Tryckat är ej ett alternativ med tanke på storleken på virket.
Ska va delar till och bära upp konstruktionen av en sarg i ett ridhus.
Själva sargen kommer va målad.
Men tänker på de som är bakom vad man behandlar de bäst med ?
Har hört spillolja och diesel men de är ju både olagligt,brandfarligt,och luktar men ska va väldigt hållbart ?
Kommer ju stå undertak men kommer få motstå både fukt,väta, och lite salt.
Så vad skyddar man virket bäst med och måla in med ?

Mvh Albin

Men… om du överväger att behandla med spillolja och diesel så är väl tryckimpregnerat bra mycket bättre.

Med det sagt så ska du se till att olja allt ändträ och sedan måla med linolja. Inget virke bör vara i kontakt med mark..

• Gilla
Albin Anderssonn
  • Laddar…
Det skulle jag behandla med rå, kallpressad linolja, ju viktigare desto fler varv.
Utsätts det för fukt är det ännu bättre att blanda i lite kvalitativ dalbränd tjära (eller köpa roslagsmahogny/bryggsmörja färdigblandat). Det luktar lite (gott!), och det är nästan förbjudet med tjära också nuförtiden, men är ändå mycket bättre än petroliumprodukter som träskydd.
Alternativt måla med linoljefärg (t ex järnmönja) om det ska vara rötskydd, och det är också rostskydd).

Och som redan påpekats inte ha direktkontakt med jord/mark/fukt under. Takpapp, syllpapp under trä, och gärna lägga på cementplattor eller lecablock i botten/marken.
Ska man ha ändträ utsatt kan det löna sig att helt enkelt ställa det i en bunke med lätt uppvärmd linolja så att det får suga upp den ordentligt. Ett annat tips är att täta ändträ med "Ettan" (50/50 vikt av bivax och tjära) som kan spacklas på/mellan träytor med skyddande effekt (kan mjukas med varmluft vid behov av mjuk konsistens.

Om det handlar om många decennier/sekel i hållbarhet så beror det nog i alla fall på att se till att det träet inte blir fuktigt för ofta. Så gör man med träbåtar/skutor även i havsvatten (som ju är salt).

• Gilla
Albin Anderssonn
  • Laddar…
Biltema copperol, slipersolja eller egenblandad roslagsmahogny (trätjära, linolja och balsamterpentin) borde gå bra att använda.

• Gilla
Albin Anderssonn
  • Laddar…
En blandning av linolja och balsamterpentin använde jag för ett räcke utomhus. efter tips på forumALDRIG MERA! Torktider utan slut, sprickor och påväxt efter fåtal år. Blev fult som attan.
I TS fall skulle jag göra konstruktionen så fuktsäker som möjligt. Ändträt får luftning, sneda ytor så att stående vatten undviks, mm.
Eventuell påstrykning med oljor mm fördröjer bara processen men förhindrar den inte. Om inte påstrykningen upprepas efter några år är den verkningslös.
Mitt tipps: konstruera bra, använd vanlig virke.

• Gilla
Albin Anderssonn
  • Laddar…
Skulle tror att spillolja om man inte värmer upp det är för tjock för att göra någon direkt rötskydd för trä.

Lägg sen till att gosiga slaggprodukter och förbränningsrester som snarare påskyndar rötprocessen.

• Gilla
Albin Anderssonn
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
En blandning av linolja och balsamterpentin använde jag för ett räcke utomhus. efter tips på forumALDRIG MERA! Torktider utan slut, sprickor och påväxt efter fåtal år. Blev fult som attan.
I TS fall skulle jag göra konstruktionen så fuktsäker som möjligt. Ändträt får luftning, sneda ytor så att stående vatten undviks, mm.
Eventuell påstrykning med oljor mm fördröjer bara processen men förhindrar den inte. Om inte påstrykningen upprepas efter några år är den verkningslös.
Balsamterpentin späder bara ut oljan. Det behövs inte om det är rå, kallpressad linolja av ren kvalitet. Mindre ren olja kan kanske innehålla lite rester som kan ge påväxt om man inte torkar av överflödet med t ex t- sprit när trä är mättat. Kokt linolja däremot lägger sig mer utanpå träytan. Om den innehåller torkmedel blir det liknande fernissa, annars kan den nog vara kladdig och pollen och annat kan fastna och mögla. Linoljan (rå) skyddar trä på djupet, inte ytan. Den skyddas med linoljefärg eller fernissa/mönja.

• Gilla
Albin Anderssonn
  • Laddar…
Tack för bra info.

• Gilla
Albin Anderssonn
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Balsamterpentin späder bara ut oljan. Det behövs inte om det är rå, kallpressad linolja av ren kvalitet. Mindre ren olja kan kanske innehålla lite rester som kan ge påväxt om man inte torkar av överflödet med t ex t- sprit när trä är mättat. Kokt linolja däremot lägger sig mer utanpå träytan. Om den innehåller torkmedel blir det liknande fernissa, annars kan den nog vara kladdig och pollen och annat kan fastna och mögla. Linoljan (rå) skyddar trä på djupet, inte ytan. Den skyddas med linoljefärg eller fernissa/mönja.
Vad tror du om att måla med utblandad kopparsulfat ?
Läste på lite andra sidor att de kunde vara väldigt effektivt.
Eller bara vanlig träolja ?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har ingen kunskap om kopparsulfat, kan bara uttala mig om linolja, utomhus fasad, träbåt, trädgårdmöbler mm.
Vanlig träolja brukar mest vara nafta/lösningsmedel man betalar för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.