1 626 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur behandla altanbord i furu?
Hej
Ny här på forumet även om jag varit inne här och läst mycket utan att vara medlem.
Tänkte jag skulle bygga ett enkelt plankbord till vår altan och använda benbockar från IKEA som underrede. Skivan tänkte jag göra på det obehandlade trallvirke i furu som blev över efter att min kära fru ändrade sig mitt i ett annat projekt hon satt mig på. Inget avancerat finanickeri mao men kan nog bli bra ändå.
Nu till frågan. Vad behandlar jag bordsskivan med? Tänkte linolja, men den är ju så gul i färgen att bordsskivan skulle bli gul. Vill försöka behålla en ljus furufärg, men samtidigt ge ett vettigt skydd då den kommer stå under bar himmel. Visst... materialet är billigt och det är lätt att bygga en ny skiva. Men tänkte ändå det vore värt att hitta en ytbehandling som gör att jag slipper bygga ny skiva varje år.
Vad hade ni använt?
Tack på förhand!
Ny här på forumet även om jag varit inne här och läst mycket utan att vara medlem.
Tänkte jag skulle bygga ett enkelt plankbord till vår altan och använda benbockar från IKEA som underrede. Skivan tänkte jag göra på det obehandlade trallvirke i furu som blev över efter att min kära fru ändrade sig mitt i ett annat projekt hon satt mig på. Inget avancerat finanickeri mao men kan nog bli bra ändå.
Nu till frågan. Vad behandlar jag bordsskivan med? Tänkte linolja, men den är ju så gul i färgen att bordsskivan skulle bli gul. Vill försöka behålla en ljus furufärg, men samtidigt ge ett vettigt skydd då den kommer stå under bar himmel. Visst... materialet är billigt och det är lätt att bygga en ny skiva. Men tänkte ändå det vore värt att hitta en ytbehandling som gör att jag slipper bygga ny skiva varje år.
Vad hade ni använt?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kanske inte looken du är ute efter, men jag älskar utseendet av ättisksyra+stålull+svart te, sen får du pensla på svart te på furut innan du penslar på stål ull/ättiksyrablandningen. Försegla alltihop med en genomskinlig olja 
Wow.... har till och med svårt att föreställa mig hur det skulle se ut! Som drivved?C carves88 skrev:
Tänkte jag skulle försöka behålla så mycket av den ljusa furufärgen som möjligt, men kommer ju naturligtvis gråna ändå över tid.
Ja, exakt - lite som drivved! Som sagt, kanske inte looken du är ute efter
Furu i sig har dock väldigt lite garvsyra som behövs för reaktionen att ske, så kanske blir reaktionen mindre utan teet? Det vet jag inte.
Lycka till!
Lycka till!
Tack för tipset i alla fall. Ska sikta in mig på något som behåller utseendet så långt det går.C carves88 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden