Jag har i mitt pannrum ett dräneringsrör från pannan som av misstag legat mot väggen. Jag har sedan ett år lagt det rätt och nu rinner vatten mot golvbrunnen. Dock har väggen fortfarande (!) inte torkat upp utan verkar snarare blivit värre. Färgen på andra sidan från pannrummet har lyft dig o ramlar av och om jag mäter fukt är det högsta utslag…har förstått att siporex/lättbetong är svårt att torka ur men ett år!? Vad bör jag göra?

Fuktig vägg där färgen flagnar ovanför ett golv, med en kabel liggande intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänta.

Intet Intet skrev:
Vänta.
Känns som jag gjort det…😮

Vad är det målat med för färg? Gissar på tät färg som gör att det torkar långsamt.

Centano Centano skrev:
Vad är det målat med för färg? Gissar på tät färg som gör att det torkar långsamt.
Det är Liwas färg för puts så den är diffusionsöppen. Däremot kanske jag ska skrapa av färgen på den fuktiga delen.

Verkar det inte rimligare att fukten kommer från utsidan?

Eller underifrån. Är det en källare med oisolerat golv?

S sepani skrev:
Det är Liwas färg för puts så den är diffusionsöppen. Däremot kanske jag ska skrapa av färgen på den fuktiga delen.
Har väggen bara målats med den färgen eller finns det en annan färg under den?

Det du kallar dräneringsrör från pannan, är det röret som kommer från säkerhetsventilen? Som andra varit inne på så tror jag att fukten i väggen kommer från en annan källa.

MathiasS MathiasS skrev:
Verkar det inte rimligare att fukten kommer från utsidan?
Det är en källare med isolerat golv. På andra sidan väggen finns pannnrummet

Hus från 1974? I bästa fall är det isolering under väggarna då också, inte bara under golvet...

vad nu än fukten kommer i från så är det ju inte mycket du kan göra åt det. Jag skulle bara skrapa bort färgen som bubblat sig och kludda på lite ny vit färg av lämpplig sort för fuktiga väggar.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hus från 1974? I bästa fall är det isolering under väggarna då också, inte bara under golvet...

vad nu än fukten kommer i från så är det ju inte mycket du kan göra åt det. Jag skulle bara skrapa bort färgen som bubblat sig och kludda på lite ny vit färg av lämpplig sort för fuktiga väggar.
ja det är rätt. I golvet fanns det 50 mm frigolit ingjutet förutom i "gillesstugedelen", där var det uppreglat golv med lösull, där gjöt jag nytt golv med 100 mm frigolit. På hela golvat ligger LK system vattenburet lågbyggande som har funkat jättebra. Men under väggarna har jag inte kollat. Jag skrapar av och målar, det är ändå dax....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.