Skulle fästa en kroklist i en vägg som verkar ha nån sorts spånskiva. Satte in mollyplugg och det såg ut att ha gått bra, men när jag skulle skruva i skruven så gick det bara en bit. Sedan bara snurrade den runt. Den gick inte ens att skruva ut.

Till slut var jag tvungen att dra ut skiten och det gick sisådär. Blev ett fult utbuktande hål.

Jag vet inte riktigt vad som gick fel, övriga pluggar fungerade bra. Men på något vis måste gängorna ha skadats antar jag.

Den ser sned och deformerad ut men det kan ha hänt när jag slet ut den.

Hur åtgärdar man detta enklast och snyggast?

Vill helst få upp kroklisten med en infästning ungefär där det fula hålet är nu.

Ett utbuktande hål i en vägg med skadad spånplatta och en mollyplugg bredvid, som inte sitter fast ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mollyplugg med kroklist där pluggen är delvis utdragen och deformerad efter försök att montera den i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Jag tror det är Treetex, en porös skiva av trämaterial som lät trasas sönder. Det håller dåligt för tunga saker.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
G
Råkade också riva ner min "krok bräda" lossade 2/4 krokarna borrade lite och sedan in med extra skruv och plugg.

Då krokarna var på igen som såg det som nytt ut.

Pluggen har två ganska små stift som inte orkade hålla emot vridmomentet. Det ser ut som att du använde en skruvdragare? Aja baja!
Nu är skivan uppfläkt så jag skulle gissa att det blir till att dra fram hålsåg och tillverka en iläggsplatta och fästa bakifrån med massa och leta upp en tapetsnutt för att försöka få till en mönsterpassning lite hjälpligt om det är på ett synligt ställe...

Alternativt hade jag borrat ett rent hål och slagit i en bit rundstav som jag sedan skruvat fast kroken i.

VidarH VidarH skrev:
Pluggen har två ganska små stift som inte orkade hålla emot vridmomentet. Det ser ut som att du använde en skruvdragare? Aja baja!
Nu är skivan uppfläkt så jag skulle gissa att det blir till att dra fram hålsåg och tillverka en iläggsplatta och fästa bakifrån med massa och leta upp en tapetsnutt för att försöka få till en mönsterpassning lite hjälpligt om det är på ett synligt ställe...

Alternativt hade jag borrat ett rent hål och slagit i en bit rundstav som jag sedan skruvat fast kroken i.
Nej, jag monterade med en mollytång. Så blev lite förvånad att gängorna verkade ha pajat på något vis.

Ang. lösning nr. 2 med rundstav. Menar du att bara slå in en så pass lång bit att den ”tar i” nästa material efter hålrummet bakom skivan liksom? Inget lim eller annat utan bara anpassa hålet och rundstavens omkrets så att den precis går in och når nästa vägg?

Korrekt. När du äntrar skruven så borde rundstaven ha tillräckligt med friktion för att inte snurra runt om den är kryssågad med exempelvis en japansåg så att den kan expandera när man drar i skruven. Man kan även limma fast en kortare, 3-4 cm, rundstav i hålet och vara nöjd med det.
Nackdelen med bottnade rundstav är att ljud plötsligt har fått en ganska effektiv genväg genom väggen om det inte är intill en regel... Osäker på om en möbeltass i botten skulle dämpa ljudet tillräckligt?
Fördelen är att det är en tillfällig lösning som kan sitta permanent. Vill man inte ha ett hål där kan man ersätta rundstaven med en ny utan hål. Eller bara ändra hålbilden lite inom rimliga gränser beroende på hur stor diameter det är på rundstaven...

Jag har använt rundstav i många betongväggar för att kunna använda eller laga/spackla gamla trasiga hål efter tidigare ägare och även för att laga träväggar som din efter tidigare nämnda ägare som tydligen tyckte att annat än metallexpanderplugg var humbug. I en betongvägg absolut, men i träväggar!?!

• Gilla
Er Ar
  • Laddar…
E Er Ar skrev:
Nej, jag monterade med en mollytång. Så blev lite förvånad att gängorna verkade ha pajat på något vis.
På bilden syns det tydligt att du klämt isönder Mollupluggen. Den skall se ut som en kona på baksidan och inte som ett Plockepinn. Ellen är det efter att den tvingats ut samma väg den kom in?

J
E Er Ar skrev:

Ang. lösning nr. 2 med rundstav. Menar du att bara slå in en så pass lång bit att den ”tar i” nästa material efter hålrummet bakom skivan liksom? Inget lim eller annat utan bara anpassa hålet och rundstavens omkrets så att den precis går in och når nästa vägg?
Titta på denna video så ser du:

Intet Intet skrev:
På bilden syns det tydligt att du klämt isönder Mollupluggen. Den skall se ut som en kona på baksidan och inte som ett Plockepinn. Ellen är det efter att den tvingats ut samma väg den kom in?
Ja du. Vet inte varför den ser så ut. Men jag skulle inte bli förvånad om det blev så av att jag forcerade ut den och bände rätt våldsamt. Monterade den som alla andra pluggar som sitter fint och fungerar som tänkt.

Nåt fel blev det i alla fall redan när jag satte dit den, eller om det var fel på den från början. Trots mollytång blev ju gängorna knasiga.

Jag skulle tro att det var gängpaj som låg bakom. Det eller att vingarna vek sig när du drog alldeles för hårt.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.