Ok, ursäkta en flummig klickbaitrubrik....

Men jag måste få lite input, på mitt golvvärmesystem som jag nu börjat installera styrning till (LK:s arc). Jag har ett stort system (många våningar och flera hus) och jag har totalt 51 ställdon. Eller rättare sagt: Jag kommer att behöva så många, jag har INTE köpt dessa ännu.
Dessa drar 1.8W st och det låter ju inte mycket, men har man NO don så kommer dessa dra 92W kontinuerligt under den varma tiden på året (då de är stängda) och kör man med NC don så kommer de dra 92W om alla öppnar upp under kalla delen på året....

Jag har INGEN ANING om vad som är rimligt att anta i form av hur stor del av året ett ställdon är öppet resp. stängt. Kanske någon som har lite statistik på sitt system kan erbjuda lite input?

Iaf så gör man ett enkelt överslag och räknar med att de är öppna (eller stängda) hälften av tiden så blir det 92W x 365 x 24 / 2 = ca 400kWh...

.....och visst, det är ju så att det blir mycket pga att det är många ställdon, men tycker ändå att det vore bra om man kunde optimera lite.... .

Jag har förstått att NO ställdon är vanligast, men förstår inte riktigt varför. Läste någon som skrev att man ville att donet skulle vara öppet om det blev strömlöst och jag ser ju att det kan finnas en poäng i med detta för små villor och begränsade utrymmen som skulle kunna riskera att frysa sönder. I mitt fall känns det inte alls aktuellt och jag tycker spontant att man borde få lägre strömförbrukning med ett NC don? Dessutom får man ju då det (iof väldigt litet) tillskott av värme från ställdonet när man faktiskt vill ha det (i samband med uppvärmning).

Jag tycker att grundfrågan borde vara om man kan göra ett bra estimat på hur stor del av tiden som donet är öppet resp stängt och optimera därefter? Eller finns det någon annan parameter att ta hänsyn till?

....börjar med att svara och ifrågasätta mig själv. Om jag trimmar in (värmepump/)systemet "perfekt" så borde väl å andra sidan ställdonen vara öppna väldigt stor del och först stänga sig när utetemperautr/sol gör att inomhustemperaturen går över vad man ställt in på termostaten? Det talar väl isf att man bör välja NO?

• Gilla
mrChran
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
....börjar med att svara och ifrågasätta mig själv. Om jag trimmar in (värmepump/)systemet "perfekt" så borde väl å andra sidan ställdonen vara öppna väldigt stor del och först stänga sig när utetemperautr/sol gör att inomhustemperaturen går över vad man ställt in på termostaten? Det talar väl isf att man bör välja NO?
Ja.

Om du ens behöver ställdon för alla rum/slingor? Vissa kanske inte är så påverkade av sol så att en individuell styrning är aktuell.

Du kan ju stänga pumpen också när du inte vill ha värme.. sen har du väl en shunt också...
Vilken värmekälla har du?
Beroende på hur huset är uppbyggt dvs hur ojämnt det kan bli när solen står på..
Men ändå så ska absolut inte den slinga som behöver mest värme vara avstängd

Ett golvvärmesystem är ett väldigt trögt system som normalt inte bör styras av ställdon, om man styra med ställdon så bör det vara med golvgivare.

Ett värmesystem bör injusteras så att varje rum håller "rätt" temperatur utan att någon termostat/ställdon stryper flödet utan regleringen sköts av centrala reglersystemet som justerar framledningstemperaturen.

Termostater/ställdon bör normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Om du ens behöver ställdon för alla rum/slingor? Vissa kanske inte är så påverkade av sol så att en individuell styrning är aktuell.
Ja, absolut. Eller visst I teorin kanske man skulle kunna skippa något.
Men det är en bvp och med tanke på att det är både flera byggnader och utrymmen/våningar så finns behov av att ex ha olika temperaturer i olika delar.

Finns det ingen som har lite statistik på hur deras ställdon fungerar/arbetar?

ClasseClas
S skyisthelimit skrev:
Finns det ingen som har lite statistik på hur deras ställdon fungerar/arbetar?
Jag har justerat in mitt system så att ställdonen alltid är öppna. Det är enbart om temperaturen överstiger 24 grader (inställt på rumstermostaterna) som donen stängs. Det händer väldigt sällan.

Det är bättre att reglera systemet via bvp och korrekta flöden per rum/slinga än att köra en högre framledningstemperatur och låta rumstermostaterna justera temperaturen. Det ger en tydligt högre energiförbrukning.

K KMNelhas skrev:
Precis. Jag skulle gissa att mer än hälften av ställdonen inte gör någon nytta över huvud taget om grundjusteringen är korrekt.

Har redan besvarat denna fråga och det vore intressant om någon hade något att tillföra till frågeställningen......

Börja med att förbereda för ställdon och (trådbundna) rumstermostater.

Projektera hela systemet så att du får fram Kv-värdet, vid institutionen justera in Kv-värdet och centrala reglersystemets inställningar.
Vid kommande höst/vinter/vårt, eventuellt finjustera inställningarna samt eventuellt montera rumstermostater samt ställdon.

Difftemperaturen på varje golvärmeslinga bör vara 3-5⁰ vid DuT.

Vid stora system så behöver man ha STAD-ventiler som man justerar in flödet för varje stam på så att alla stammar får tillräckligt med energi (flöde).

En värmepump bör jobba med så låg framledningstemperatur som möjligt samt med låg difftemperatur, därav är golvvärme optimalt för värmepumpsystem.

Demmpa Demmpa skrev:
Börja med att förbereda för ställdon och (trådbundna) rumstermostater.

Projektera hela systemet så att du får fram Kv-värdet, vid institutionen justera in Kv-värdet och centrala reglersystemets inställningar.
Vid kommande höst/vinter/vårt, eventuellt finjustera inställningarna samt eventuellt montera rumstermostater samt ställdon.

Difftemperaturen på varje golvärmeslinga bör vara 3-5⁰ vid DuT.

Vid stora system så behöver man ha STAD-ventiler som man justerar in flödet för varje stam på så att alla stammar får tillräckligt med energi (flöde).

En värmepump bör jobba med så låg framledningstemperatur som möjligt samt med låg difftemperatur, därav är golvvärme optimalt för värmepumpsystem.
Tack, men ja allt detta är redan gjort. Har 8 STAD och det är inte detta som är frågeställningen utan hur man bäst kan spara energi genom att välja rätt mellan NO eller NC och om de medför någon för/nackdel med resp variant.

Just nu lutar jag nog åt att blanda ordentligt, kära NC I utrymmen som inte alltid används och kommer att ha lägre temperatur i genomsnitt än övrigt...

Hur länge har du kört systemet som det är nu?
Hur har temperaturen varierat mellan de olika rummen å under de olika årstiderna?

Kör systemet som det är nu utan ställdon under något/några år och därefter fundera/välja ställdon mm.

• Gilla
MrBusch och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
S skyisthelimit skrev:
...hur man bäst kan spara energi genom att välja rätt mellan NO eller NC...
Bäst energi sparar du på att ha systemet injusterat med öppna ställdon överallt med sina unika flöden, dvs inga ställdon alls. Visst har du en (eller flera slingor) per hus och rum?

För att svara på frågan; I uppvärmda utrymmen skippar du ställdon, alt monterar NO. I ej uppvärmda utrymmen skippar du ställdon och stänger/öppnar manuellt när behovet uppstår. Ev montera NC-don där.

Dina 400 kWh per år kommer du inte hitta tillbaka till på långa vägar med ovan setup.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.