Nu är tomten grovplanerad och i princip en 1500 kvm lertomt efter att maskiner har hyvlat av ogräs, vad är bäst att göra nu?

Har hört många alternativ bl a att man ska be en bonde komma och plöja i jorden, låta det ligga över vintern, låta bonden komma igen och harva. Därefter lägga ut en decimeter matjord med sand och därefter rulla ut gräsmatta på rulle.

Det låter rätt dyrt och man får väl vad man betalar för men hur har du gjort, finns genvägar och kan man "gena" lite?

Jag funderar på att låta det ligga över vintern så tjälen får göra sitt. På våren lägger jag på några lastbilslass matjord, ca 5-8 cm och därefter rulla ut gräs på rulle. Det kommer säkert en massa ogräs men positiv som jag är, tror jag att jag kommer kunna mäkta med att rensa lite för hand. Eller kommer ogräset ta över och jag ge upp?

En del säger att man ska gröngödsla eller odla potatis på hela tomten första året!

Är jag rätt ute eller helt fel, vad säger ni som redan gjort denna resa. Vad skulle du gjort om du fick göra om?

/Hälsningar, André
http://familjenpalmblad.blogspot.com/

Redigerat:
Dra till tomten bara så den är slät och lutar åt rätt håll. Sen på med 10 cm matjord och gräs på det. Kommer funka bra. Jag har gjort så ett par ggr med bra resultat(rullad gräsmatta).

Finns många "ska" i livet och det som är så bra är att man kan ju faktiskt välja.

Det där med att låta en bonde plöja är ju på sätt och vis jättebra om man har styv lerjord eller därutöver. Lerjorden fryser sönder och blir lättare att bearbeta under våren. Har du däremot en mjälajord kan det vara bättre för strukturen att göra det på våren. Nackdelen med att låta en bonde fara runt med sin traktor är att det blir packskador och det är inget roligt om man har lerjord. Om du tar det lite lugnt med gräsmatteplaneringen kan du ju utnyttja tillfället för att se till våren hur ev. smältvatten rinner undan och var någonstans det blir bassäng.

Snåla ALDRIG med grundarbetet då det ofta brukar betala sig i form av en tråkig gräsmatta som tar år på sig att hyfsa till sig, om den någonsin gör det. Det är inte billigt att köpa färdig gräsmatta och kan vara riktigt dumt att inte lägga en slant på bra underarbete.

Mitt hetaste tips är att vänta med gräset. Nu vet jag ju inte hur långt ni kommit med trädgården i övrigt. Men som sagt, tipset är att vänta med gräset och i första hand planera hur ni ska använda trädgården och hur det ska se ut med plattsättningar och sten etc.

Vi gjorde ungefär det du nämner för ett par år sedan, dvs snabbt ut med gräs på lite jord.
I år har schaktat bort 1/3 av det som vi lade på förra året!
Blev ju rena Ebberöds bank!
Eftersom underarbetet var dåligt så fick vi också in tistel och annat ogräs överallt så man höll på att bli tokig!

Om jag skulle ge ett råd så blir det att sätt er ner i lugn och ro nu över vintern och tänk igenom hur ni vill ha tomten.
Om ni inte orkar göra jobbet själva så ta in offerter och bestäm er tidigt i vår så har ni en trädgård till semestern.

Om ni skall bo i huset i låt säga 20 år så kanske ni kan vänta några veckor extra på att det blir bra när ni väl sätter igång arbetet.
Det skall väl inte bara vara en enda plan gräsmatta!
Kanske några träd/buskar, en stensatt yta eller plank någonstans!

Gör alltsammans på en gång (eller i alla fall allt tungt underarbete) när du har maskiner på plats.
Finliret är ju roligt och det grejar ju de flesta själva.

Köp inte pytte träd/buskar utan satsa på större/högre växter på en gång och "tjäna" ett par/tre år i etableringstid för växterna.

Planera var ni skall dra tomrör för ev belysning.
Har ni något blött hörn, behövs det någon dränering?
Behövs det grävas ner eller gjutas plintar någonstans?

Satsa också på en riktig kvalitetsjord från t.ex Hasselfors (har anläggning i Tullinge skogarna nånstans) den är lite dyrare men i förhållande till transporten av matjord så är den ökade jordkostnaden liten.
Vi valde en rotogräsfri jord som vi även använder till gräset även om den kanske inte helt är lämpad till det.
På det sådde vi en rel långsamväxande gräs sort (Weibulls Extra Green) så att vi slipper klippa två ggr i veckan, vilket vissa av våra grannar måste göra!
Gräset etablerade sig på ett par veckor då vi sådde när det var som varmast i sommar, vilket man inte heller skall göra :-)
http://www.hasselforsgarden.se/proffs/anlaeggning/produkter/vaextbaeddar/traedgaardsjord-e

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.