Hej,

Här kommer en fråga då jag planerar för eluttaget till en nyinstallerat luft-luft värmepump som tror drar som max 1,8 kW. Naturligtvis skall en elektriker göra jobbet men jag är bara nyfiken och vill lägga en korrekt beställning på jobbet:

Förra ägaren drog en 3 fas ledning (3 säkringar i elskåpet in i huset) 10 A till badtunnans elpatron som är på 2 kW och en cirkulationspump på 400W så sammanlagt 2,4 kW. Nu till mina frågor:

1- pga. Placering hade jag gärna velat elen dras från denne ledning. Är det okej och går det om jag inte använder elpatronen till badtunnan? Jag brukar vedelda den.

2- kan man på något lastbalansera så att elpatronen+Cirkulationspumpen+ värmepumpen inte drar mer är 4 kW och i så fall hur genomförs detta? Finns det någon enhet för lastbalansering jag skall beställa till elektrikern?

vad jag förstår så är max effektuttag på 3 fas 10A = 4 kW.

E
Arvida Arvida skrev:
Hej,

Här kommer en fråga då jag planerar för eluttaget till en nyinstallerat luft-luft värmepump som tror drar som max 1,8 kW. Naturligtvis skall en elektriker göra jobbet men jag är bara nyfiken och vill lägga en korrekt beställning på jobbet:

Förra ägaren drog en 3 fas ledning (3 säkringar i elskåpet in i huset) 10 A till badtunnans elpatron som är på 2 kW och en cirkulationspump på 400W så sammanlagt 2,4 kW. Nu till mina frågor:

1- pga. Placering hade jag gärna velat elen dras från denne ledning. Är det okej och går det om jag inte använder elpatronen till badtunnan? Jag brukar vedelda den.

2- kan man på något lastbalansera så att elpatronen+Cirkulationspumpen+ värmepumpen inte drar mer är 4 kW och i så fall hur genomförs detta? Finns det någon enhet för lastbalansering jag skall beställa till elektrikern?

vad jag förstår så är max effektuttag på 3 fas 10A = 4 kW.
1 och 2 löser din elektriker, skicka lite bilder och förklara vad du vill ha bara.

Effekt 230x10=2300x3=6900W

• Gilla
Arvida
  • Laddar…

Bästa svaret

Badtunnornas elpatron brukar ofta vara 2-fas. Pumpen brukar ligga själv på den tredje fasen, om jag nu inte kommer ihåg helt fel.
I så fall skulle det väl gå att lösa om du lägger på samma fas som pumpen.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Max effektuttag på 3-fas 10 A är 6,9 kW. Och max 2,3 kW per fas. Så du kan ha elpatron på en fas, cirkulationspump på en och värmepump på en. Alla kan gå för fullt utan att du överbelastar säkringarna. Sedan kan det finnas andra frågor och andra problem.

Edit: Ovanstående gäller om elpatronen är enfas. Skulle den vara kopplad mellan faser går det belastningsmässigt att lägga värmepumpen på samma fas som cirkulationspumpen.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Stort tack för alla snabba svar. Det är nog så att elpatronen är 2 fas och en fas går till cirk. Pumpen.
Men kommer inte sedan säkringen att lösa ut om båda cirk. Pumpen och värmepumpen är igång och på max. 400W+ 1800W = 2200W vilket är nära maxgränsen på en 10A?

Det är nära gränsen men på rätt sida. Standarden för säkringar brukar säga att den skall kunna belastas med 13% överlast under mer än en timme utan att lösa.

Här är en graf som visar utlösningstid vid olika karakteristik och ström.
Graf som visar utlösningstid för säkringar vid olika strömbelastningar enligt EN 60898 standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är nära gränsen men på rätt sida. Standarden för säkringar brukar säga att den skall kunna belastas med 13% överlast under mer än en timme utan att lösa.

Här är en graf som visar utlösningstid vid olika karakteristik och ström.
[bild]
Tänk på att det gäller vid normal driftstemp. Blir den uppvärmd på något sätt, ex av sol eller andra kablar/säkringar så kan den lösa tidigare.

• Gilla
Arvida
  • Laddar…
Hej,

Intressant fråga, jag går i samma tankar som trådstart med liknande förutsättningar förutom att det är 2 x 10 A som finns framdraget och inte används längre.
Går det att koppla in 13A enfas luft/luftvärmepump till detta utan större insats från elektriker?

Låter mycket. Är du säker på att värmepumpen är på hela 13A? Det bör väl bli 3000W…
Finns säkert de som är bättre på el här så jag låter dem fortsätta.

B Byggsnyggen skrev:
Låter mycket. Är du säker på att värmepumpen är på hela 13A? Det bör väl bli 3000W…
Finns säkert de som är bättre på el här så jag låter dem fortsätta.

Här är länk till luftvärmepump jag spanat på.
Det står rekommenderad säkring 13A.

https://www.polarpumpen.se/luft-luf...OyExMWkuZyF9zGZdm6o8_qVsc16A05iBoC8b0QAvD_BwE

Hoppas jag inte kapar denna tråd men tänkte frågeställningen var väldigt lik.

såhär ser den fasta anslutningen ut (övre):
Öppen vägguttagdosa visar anslutningar för kablar med färgkodade isoleringar och skruvklämmor i en hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare var en torktumlare ansluten och i elcentralen är det två dvärgbrytare på 10 A kopplat till denna anslutning.
Alternativet är ju värmepump på 10A men om det går är den med 13A att föredra då luftvärmepumpen ska stå vid trappa mellan två våningsplan.

V Vindens skrev:
Här är länk till luftvärmepump jag spanat på.
Det står rekommenderad säkring 13A.

[länk]

Hoppas jag inte kapar denna tråd men tänkte frågeställningen var väldigt lik.

såhär ser den fasta anslutningen ut (övre):
[bild]

Tidigare var en torktumlare ansluten och i elcentralen är det två dvärgbrytare på 10 A kopplat till denna anslutning.
Alternativet är ju värmepump på 10A men om det går är den med 13A att föredra då luftvärmepumpen ska stå vid trappa mellan två våningsplan.
Jag kanske ser eller tänker fel men du säger att den anslutningen är kopplad till 2 st brytare men det är 3 st trådar, vart kommer den tredje ifrån?

Även om detta fungerar säkringsmässigt. Så är det kanske inte lämpligt att blanda olika typer av förbrukare på samma grupp, sådär.

Värmepumpen bör nog helst ha en egen grupp från centralen.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
N Nimxia skrev:
Jag kanske ser eller tänker fel men du säger att den anslutningen är kopplad till 2 st brytare men det är 3 st trådar, vart kommer den tredje ifrån?
Bra fråga, mina elkunskaper är nog rätt basala. Det kanske är förberett för 3 men man endast valt att koppla in två till elcentralen?
När vi bytte tvättmaskin och torktumlaren fanns det en fast anslutning 3x10A som gick till tvättmaskinen, elektrikern delade upp denna till ett vägguttag så att det gick att ha tvätt och torktumlare till samma anslutning fast varsin fas.

• Gilla
Nimxia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.