3 598 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Hur balansera kemin rätt i spabad/jacuzzin?
Av stickans pH-indikation efter påverkan av ljus, kamera och skäm verkar ligga kring 7,2 - 7,8 då jag inte ser någon röd-lila stick i färgenSvensKiwi skrev:
Hallå!
Här är gårdagens värden (lördag, 18 januari).
För en pool verkar vitt vara okej, men, för ett "spa" (vilket jag förmodar att det är vad den här typen kallas) så verkar det vara lila det ska vara. Men.. om jag nu häller i mer klor (bifogar en bild på den också med doseringen på baksidan) för att öka fritt klor, kommer väl PH-värdet att höjas? Hur gör man för att åtgärda det.
Man måste titta efter förhållande mellan gul röd och lila på stickan, inte hur mörk eller ljus då det alltid avviker mer eller minder i färgmättnad gentemot etiketten med färgkartan och dess varierande tryckkvalitet och paddarnas impregneringmängd av indikeringsämne
Använd en dropp-baserad pH indikator om du vill mäta pH mer noggrant - om du mäter ofta skaffa en riktig pH-meter med glaselektrod - de verka finnas att köpa numera runt 1000:- nivån av tex de som säljer bryggeriutrustning mfl.
Klornivån är helt klar låg med typ 0.5 ppm - borde vara högre för ett spa-bad, 0.5 ppm är det högsta nivån man har för kommunal dricksvatten då det är ungefär där flertalet människor kan börja lukta en antydan av klor i vatten, oftast ligger kommunal vatten på 0,25 ppm.
Delphin spa quick tabs innehåller natriumdiklorisocyanurat enligt dess MSDS/säkerhetsdatablad vilket i lösning har pH runt 6.7 vilket innebär att den inte kommer att höja pH i spa-vattnet, kanske sänka den en smula om mycket av det hälls i.
spa pH plus används för att höja pH i basen/pH och består allt som oftast av calcinerad natriumsoda vilket gäller även i denna produkt enligt dess MSDS
du har säker något som heter pH spa minus och dessa brukar innehålla natriumvätesulfat.
i stort sett alla poolkemikalier under olika namn använder i stort sett samma kemikalier, så man kan byta fritt mellan dess efter tillgänglighet och/eller prislapp
Tack för länken! Jag kan inte riktigt se på bilden om det även innehåller "vanligt klor" vilket @anders07 här menar är ett måste för att klorera sitt bad under längre tid.pacman42 skrev:
Chockklor eller inte, det är samma klor...
Jag har detta kit:
[länk]
Jag chockklorerar genom att slänga i ett par tabletter extra.
Det kändes väldigt svårt i början för mig också, men efter lite användning så håller jag i huvudsak koll på PH och slänger i samma mängd klor varje vecka, om vi inte badar mer än en gång samma vecka för då blir det ett par tabletter extra. Men jag fuskar ju genom att jag bytt vatten också. Jag har förresten bara behövt justera PH två gånger, en gång i början (oktober) då jag behövde höja när jag driftsätte tunnan (jag har lite surt vatten i brunnen) och en gång i början av december då jag behövde sänka lite.
Märkte att klorhalten som sagt gick upp snabbt och blev lila med klortabletter (6 januari, så väldigt länge sen). Men nu är den väldigt låg. Du har inget "vanligt" klor? Går det inte åt otroligt många tabletter om du klorerar med klortabletter efter varje bad eller varje vecka?
Ah! Säljaren lämnade inget "vanligt klor".anders07 skrev:
Quicktabs löses upp snabbt och ger en hög klornivå under en kortare tid, så de ska du inte använda som dagligt klor.
Det första man alltid gör när det gäller spa eller pool är att balansera Ph, alkalinitet och gärna kalkhårdhet.
När det är i balans börjar man med klor!
Klor och Brom (som jag använder i mitt spa, för det luktar mindre och är snällare mot badkläder) kommer sakta att höja Ph och sänka alkalinitet.
Alkaliniteten påverkar Ph, som i sin tur påverkar klorhalt, så de hänger alla ihop...
Där ser man. Jag trodde det var att välja antingen brom eller klor. Tyckte mig läsa i instruktionerna till poolen (som inte var superbra) att man "inte ska byta om man använt det enda eller det andra". Men det stämmer inte?
Vad använder du för vanligt klor i ditt spa?
Tack @xxargs! Jag tänker mig att det borde funka med de här pH-stickorna iom att det fungerat för tidigare ägarna under flera år. Problemet jag tror är att de ofta körde klortabletterna för att höja kloret - vilket ju behövs som sagt - men ska bara hitta "rätt" produkt för att klorera "snällt" utan att behöva chocka med klortabletterna (så som @anders07 lyfter fram).X xxargs skrev:Av stickans pH-indikation efter påverkan av ljus, kamera och skäm verkar ligga kring 7,2 - 7,8 då jag inte ser någon röd-lila stick i färgen
Man måste titta efter förhållande mellan gul röd och lila på stickan, inte hur mörk eller ljus då det alltid avviker mer eller minder i färgmättnad gentemot etiketten med färgkartan och dess varierande tryckkvalitet och paddarnas impregneringmängd av indikeringsämne
Använd en dropp-baserad pH indikator om du vill mäta pH mer noggrant - om du mäter ofta skaffa en riktig pH-meter med glaselektrod - de verka finnas att köpa numera runt 1000:- nivån av tex de som säljer bryggeriutrustning mfl.
Klornivån är helt klar låg med typ 0.5 ppm - borde vara högre för ett spa-bad, 0.5 ppm är det högsta nivån man har för kommunal dricksvatten då det är ungefär där flertalet människor kan börja lukta en antydan av klor i vatten, oftast ligger kommunal vatten på 0,25 ppm.
Delphin spa quick tabs innehåller natriumdiklorisocyanurat enligt dess MSDS/säkerhetsdatablad vilket i lösning har pH runt 6.7 vilket innebär att den inte kommer att höja pH i spa-vattnet, kanske sänka den en smula om mycket av det hälls i.
spa pH plus används för att höja pH i basen/pH och består allt som oftast av calcinerad natriumsoda vilket gäller även i denna produkt enligt dess MSDS
du har säker något som heter pH spa minus och dessa brukar innehålla natriumvätesulfat.
i stort sett alla poolkemikalier under olika namn använder i stort sett samma kemikalier, så man kan byta fritt mellan dess efter tillgänglighet och/eller prislapp
Skulle det här kunna vara en bra variant istället för klortabletterna?
https://poolmagasinet.se/products/delphin-spa-klor-granulat?currency=SEK&variant=49072781787463&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Google Shopping&stkn=285731102a1f&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhbi8BhDIARIsAJLOlucVuidprKkie89s16qbgWmtP_sJ1Q_ccan5dQC59lOePjAZyP-yXkcaAvJHEALw_wcB
Det verkar som att det långsammare (snällare?) granulatet är den kontinuerliga kloreringen man gör efter varje bad, se nedan:
Så denna länkade produkt kanske är nödvändigt för att höja klorvärdet i spaat?
-----
Har bara 4-5 klortabletter (klor tabs) kvar och läste precis att de är till för när just speciella tillfällen:
Men om jag köper det långsamma granulatet så kan jag börja höja klornivån med granulatet men kanske även behöver pH- (sänkare) då pH-värdet, redan nu innan jag tillsatt klor-granulatet? Eftersom mer klor = högre pH?
https://poolmagasinet.se/products/delphin-spa-klor-granulat?currency=SEK&variant=49072781787463&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Google Shopping&stkn=285731102a1f&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAhbi8BhDIARIsAJLOlucVuidprKkie89s16qbgWmtP_sJ1Q_ccan5dQC59lOePjAZyP-yXkcaAvJHEALw_wcB
Det verkar som att det långsammare (snällare?) granulatet är den kontinuerliga kloreringen man gör efter varje bad, se nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så denna länkade produkt kanske är nödvändigt för att höja klorvärdet i spaat?
-----
Har bara 4-5 klortabletter (klor tabs) kvar och läste precis att de är till för när just speciella tillfällen:
Visa bilaga 865639"bör man genomföra vid nypåfyllning av spabadet eller om du får problem med vattenkvaliteten. Vi rekommenderar dessutom att chockbehandla vattnet regelbundet, ungefär var 14:e dag, eller oftare vid varmt väder, kraftigt regn eller när man använder spabadet ofta. En chockbehandling innebär att man använder en högre dos desinfektionsmedel för att oxidera bort alger, mikroorganismer och smutspartiklar"
Men om jag köper det långsamma granulatet så kan jag börja höja klornivån med granulatet men kanske även behöver pH- (sänkare) då pH-värdet, redan nu innan jag tillsatt klor-granulatet? Eftersom mer klor = högre pH?
Brom är ett alternativ till klor, du behöver byta vatten om du vill byta från klor till brom!SvensKiwi skrev:
Ah! Säljaren lämnade inget "vanligt klor".
Där ser man. Jag trodde det var att välja antingen brom eller klor. Tyckte mig läsa i instruktionerna till poolen (som inte var superbra) att man "inte ska byta om man använt det enda eller det andra". Men det stämmer inte?
Vad använder du för vanligt klor i ditt spa?
Jag tycker att Brom har fungerat enklare när man väl får det i balans. Är det många som bad på en gång kan man också med Brom bara slänga i lite aktivt syre som tar dörd på det värsta direkt och man hamnar inte i obalans för att många badat.
Sen luktar det mindre/bättre i mitt tycke.
Klor är klor i alla tabletter, skillnaden är hur mycket och hur snabbt de löses upp. En chockklor/snabbklor tablett har mer klor och löser upp sig snabbare i vattnet.
Ph höj/sänk, samt Alkalinitet höj/sänk använder du kontinuerligt beroende på hur proverna visar. Börja alltid med att ordna Ph och Alkaliniteten innan du justerar klor!
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Klor som klor, typ! Det som skiljer i de olika produkterna är hur snabbt det frisätts. Ett granulat löses fort upp i vattnet och koncentrationen höjs fort. En puck kan lösas upp långsammare och koncentrationen ökar långsammare.
För ett bra vatten behöver du hålla ph-värdet stabilt, så se till att du har både pH+ och ph- hemma. De flesta klorprodukter innehåller också klorstabilisator (cya), som nog sällan blir problem i ett spa om man byter vatten någon gång om året.
Börja med att justera pH rätt, när du sen startar igång kloreringen så börjar du med en chockklorering och i takt med att det kloret sjunker fyller du på med nytt klor så att du håller en jämn och fin koncentration av klor i vattnet. Antingen småduttar du ofta med granulat eller mer sällan med större doser (puckar). När det badas går det åt mer och då får du fylla på extra klor, när det inte används och är under 10grader behövs knappt något klor.
Lyckas du hålla pH och klor stabilt kommer vattnet hålla sig fräscht. Börjar det svaja kan det börja växa alger och du får börja om med chockklor.
Stickor fungerar oftast fint, men börjar värdena svaja är en fotometer (typ scuba) bättre och du får en siffra på pH och klor som är lättare att förhålla sig till.
Det är en del att läsa in sig på och känns svårt i början, men det brukar lösa sig. Skiter det sig så är det värsta som kan hända att du får byta ut vattnet, då är du glad att det inte är en pool på 30-40m3 du har…
För ett bra vatten behöver du hålla ph-värdet stabilt, så se till att du har både pH+ och ph- hemma. De flesta klorprodukter innehåller också klorstabilisator (cya), som nog sällan blir problem i ett spa om man byter vatten någon gång om året.
Börja med att justera pH rätt, när du sen startar igång kloreringen så börjar du med en chockklorering och i takt med att det kloret sjunker fyller du på med nytt klor så att du håller en jämn och fin koncentration av klor i vattnet. Antingen småduttar du ofta med granulat eller mer sällan med större doser (puckar). När det badas går det åt mer och då får du fylla på extra klor, när det inte används och är under 10grader behövs knappt något klor.
Lyckas du hålla pH och klor stabilt kommer vattnet hålla sig fräscht. Börjar det svaja kan det börja växa alger och du får börja om med chockklor.
Stickor fungerar oftast fint, men börjar värdena svaja är en fotometer (typ scuba) bättre och du får en siffra på pH och klor som är lättare att förhålla sig till.
Det är en del att läsa in sig på och känns svårt i början, men det brukar lösa sig. Skiter det sig så är det värsta som kan hända att du får byta ut vattnet, då är du glad att det inte är en pool på 30-40m3 du har…
Förlåt för att jag inte svarat på ett tag. Blir utbränd av att försöka lösa det här.
Jag tolkar era svar som att jag Måste ha en pH-sänkare iaf. Är det någon specifik ni själva rekommenderar för att sänka pH-värdet.
Tack för liknelsen vid att det bara är att tömma spaat vs en pool på 30-40 m3. Det kändes skönt att höra <3
Det märkliga är att jag läst fler som skrivit (och på förpackningen) att klortabletterna löser upp sig snabbt och att det är korttidsverkande medan granulated (enligt föpackningen) långsammare höjer pH. Men det kanske inte stämmer?
Men jag börjar iaf med pH-sänkare så att jag kan höja kloret därefter (som är för lågt) =)
Tack för att ni tar er tid!
Jag tolkar era svar som att jag Måste ha en pH-sänkare iaf. Är det någon specifik ni själva rekommenderar för att sänka pH-värdet.
Tack för liknelsen vid att det bara är att tömma spaat vs en pool på 30-40 m3. Det kändes skönt att höra <3
Det märkliga är att jag läst fler som skrivit (och på förpackningen) att klortabletterna löser upp sig snabbt och att det är korttidsverkande medan granulated (enligt föpackningen) långsammare höjer pH. Men det kanske inte stämmer?
Men jag börjar iaf med pH-sänkare så att jag kan höja kloret därefter (som är för lågt) =)
Tack för att ni tar er tid!
Läs här så ser du att skillnaden är liten och snarare tvärtom mot vad du skriver:
- https://www.google.com/search?q=tab...rome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1
Rörande PH, köp ett sådant här och du klarar dig väldigt bra.
https://www.proshop.se/Pool-badbass...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Finns billigare framåt våren. Jag fick mitt en hundralapp billigare i Augusti förra året.
- https://www.google.com/search?q=tab...rome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1
Rörande PH, köp ett sådant här och du klarar dig väldigt bra.
https://www.proshop.se/Pool-badbass...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
Finns billigare framåt våren. Jag fick mitt en hundralapp billigare i Augusti förra året.
Tack! Jag vet inte hur jag kunnat missförstå det där helt. Tack för klargörandet 🙂pacman42 skrev:
Jag köpte:
Ph+
Ph-
Alkalinitet+
Klor Tabs
Teststickor (med bara tre variabler, till skillnad av det jag har, men snart slut).
Det blev lite dyrare, men då är det ett märke vi känner till =)
Tack för all hjälp!
Kan återkoppla med resultat 😁
Klicka här för att svara