Hej alla!
Jag tänker att sätta min TV på väggen och problem är att mittregeln inte är mitt på väggen. Tv:n är också tung (med väggfästet väger den ca 32 kg).
Väggfastet är vridbar men jag ska inte vrida TV:n så mycket eller så lång från väggen (cca 15 cm från väggen).
Reglar i väggen är stålreglar och är cc 450.
Jag tänkte sätta två plankor horizontalt och koppla ihop alla tre reglarna för bästa styrka och sedan montera tv-väggfästet mitt på väggen.
Det är min tanke men jag skulle vilja höra åsikter och förslag?
Jag tänker att sätta min TV på väggen och problem är att mittregeln inte är mitt på väggen. Tv:n är också tung (med väggfästet väger den ca 32 kg).
Väggfastet är vridbar men jag ska inte vrida TV:n så mycket eller så lång från väggen (cca 15 cm från väggen).
Jag tänkte sätta två plankor horizontalt och koppla ihop alla tre reglarna för bästa styrka och sedan montera tv-väggfästet mitt på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter väldigt genomtänkt och bra!I ivan-horak skrev:Hej alla!
[bild]
Tack @Jocke Best !
Vad jag inte är säker på är :
1. hur tjöcka ska plankorna vara (eller kanske är det bättre att köra med en skiva)
2. vilken typ av skruvar ska jag använda för att fästa plankorna mot väggen samt vilken typ för att fästa tv-fästet mot plankorna
Vad jag inte är säker på är :
1. hur tjöcka ska plankorna vara (eller kanske är det bättre att köra med en skiva)
2. vilken typ av skruvar ska jag använda för att fästa plankorna mot väggen samt vilken typ för att fästa tv-fästet mot plankorna
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Det vanligaste är nog att man tar MDF, OSB eller Plywood i en skiva för enkelhetens skull.
Jag hade använt någon typ av gipsskruv eller montageskruv för att fästa skivan i plåten. Sedan beror det på om det är enkelgips eller dubbelgips hur långa. Sedan vanliga träskruv för att dra fast fästet i skivan. Gärna med stor skalle så att de inte trillar genom, eller med bricka på.
Montageskruv typ denna om den räcker genom, annars borrar man lätt genom med gipsskruv med. Långa som tipsats om ovan funkar kanon.
https://www.biltema.se/bygg/fastele...tageskruv-med-borrspets-42-x-25-mm-2000047379
Jag hade använt någon typ av gipsskruv eller montageskruv för att fästa skivan i plåten. Sedan beror det på om det är enkelgips eller dubbelgips hur långa. Sedan vanliga träskruv för att dra fast fästet i skivan. Gärna med stor skalle så att de inte trillar genom, eller med bricka på.
Montageskruv typ denna om den räcker genom, annars borrar man lätt genom med gipsskruv med. Långa som tipsats om ovan funkar kanon.
https://www.biltema.se/bygg/fastele...tageskruv-med-borrspets-42-x-25-mm-2000047379
Jag valde att fästa med stor bit plywood (lika tjock som gips) mot gips+träreglar och sedan mollyskruv för dubbelgips i väggfästet. Då det var träreglar: vanlig träskruv.
Om du inte kan fästa med skruv för stålregel (gipsskruv med borrspets för stålregel). Kan du fästa plywood på gips med mollyskruv också.
Om det är ett fäste utan lång arm kan du fästa TV-fästet med gipsmolly direkt.
Om du inte kan fästa med skruv för stålregel (gipsskruv med borrspets för stålregel). Kan du fästa plywood på gips med mollyskruv också.
Om det är ett fäste utan lång arm kan du fästa TV-fästet med gipsmolly direkt.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack för alla era svarar.
Är OSB skivan tillräckligt bra?
Jag ser att OSB är billigast och jag undrar om det ska klara 32 kg.
Är OSB skivan tillräckligt bra?
Jag ser att OSB är billigast och jag undrar om det ska klara 32 kg.
Jag tog ett beslut.
Jag ska köpa en plywoodskiva och fästa det på stålreglarna med montageskruvar.
Sen ska jag fästa tv-fästet på plywood med molly för dubbelgips (m5/m6).
Tack alla!
Jag ska köpa en plywoodskiva och fästa det på stålreglarna med montageskruvar.
Sen ska jag fästa tv-fästet på plywood med molly för dubbelgips (m5/m6).
Tack alla!
Produkter som diskuteras: "montageskruvar"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer