Hej alla!

Jag tänker att sätta min TV på väggen och problem är att mittregeln inte är mitt på väggen. Tv:n är också tung (med väggfästet väger den ca 32 kg).
Väggfastet är vridbar men jag ska inte vrida TV:n så mycket eller så lång från väggen (cca 15 cm från väggen).
Reglar i väggen är stålreglar och är cc 450.
Jag tänkte sätta två plankor horizontalt och koppla ihop alla tre reglarna för bästa styrka och sedan montera tv-väggfästet mitt på väggen.

Det är min tanke men jag skulle vilja höra åsikter och förslag?

Vitt rumstak med markeringar för metallreglar och TV-väggfäste samt texten "METAL REGEL" och mätangivelse "CC 450".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
I ivan-horak skrev:
Hej alla!

Jag tänker att sätta min TV på väggen och problem är att mittregeln inte är mitt på väggen. Tv:n är också tung (med väggfästet väger den ca 32 kg).
Väggfastet är vridbar men jag ska inte vrida TV:n så mycket eller så lång från väggen (cca 15 cm från väggen).
Reglar i väggen är stålreglar och är cc 450.
Jag tänkte sätta två plankor horizontalt och koppla ihop alla tre reglarna för bästa styrka och sedan montera tv-väggfästet mitt på väggen.

Det är min tanke men jag skulle vilja höra åsikter och förslag?

[bild]
Låter väldigt genomtänkt och bra!

• Gilla
ivan-horak
  • Laddar…
Tack @Jocke Best !

Vad jag inte är säker på är :
1. hur tjöcka ska plankorna vara (eller kanske är det bättre att köra med en skiva)
2. vilken typ av skruvar ska jag använda för att fästa plankorna mot väggen samt vilken typ för att fästa tv-fästet mot plankorna

sätt en 15mm plywood och skruva den i stålreglarna med 55mm gipsskruv för trä
förborra i skivan
har du enkelgips i väggen så använd molly m6 för dubbelgips till fästet

Redigerat:
  • Gilla
ivan-horak
  • Laddar…
J
Det vanligaste är nog att man tar MDF, OSB eller Plywood i en skiva för enkelhetens skull.

Jag hade använt någon typ av gipsskruv eller montageskruv för att fästa skivan i plåten. Sedan beror det på om det är enkelgips eller dubbelgips hur långa. Sedan vanliga träskruv för att dra fast fästet i skivan. Gärna med stor skalle så att de inte trillar genom, eller med bricka på.

Montageskruv typ denna om den räcker genom, annars borrar man lätt genom med gipsskruv med. Långa som tipsats om ovan funkar kanon.

https://www.biltema.se/bygg/fastele...tageskruv-med-borrspets-42-x-25-mm-2000047379

• Gilla
ivan-horak
  • Laddar…
Jag valde att fästa med stor bit plywood (lika tjock som gips) mot gips+träreglar och sedan mollyskruv för dubbelgips i väggfästet. Då det var träreglar: vanlig träskruv.

Om du inte kan fästa med skruv för stålregel (gipsskruv med borrspets för stålregel). Kan du fästa plywood på gips med mollyskruv också.

Om det är ett fäste utan lång arm kan du fästa TV-fästet med gipsmolly direkt.

• Gilla
ivan-horak
  • Laddar…
behövs ingen borrspets för att skruva i standarstålreglar går utmärkt med en vanlig vass träskruv

• Gilla
ivan-horak
  • Laddar…
Tack för alla era svarar.
Är OSB skivan tillräckligt bra?
Jag ser att OSB är billigast och jag undrar om det ska klara 32 kg.

kan kanske funka men plywood är säkrare

• Gilla
ivan-horak
  • Laddar…
J
T tergo skrev:
behövs ingen borrspets för att skruva i standarstålreglar går utmärkt med en vanlig vass träskruv
Så är det ju. Man tar väl det man har hemma :-)

Fairlane
32 kg på OSB låter ju som ingenting.

Vad har du för vägg? Stålreglar sen vad? Enkelgips? Dubbelgips? Spånskiva/osb/gips?

Fairlane Fairlane skrev:

Vad har du för vägg? Stålreglar sen vad? Enkelgips? Dubbelgips? Spånskiva/osb/gips?
Stålreglar och enkelgips

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Men hur ska jag fästa väggfästet pa OSB skivan. Mollyplugg för dubbelgips?

I ivan-horak skrev:
Men hur ska jag fästa väggfästet pa OSB skivan. Mollyplugg för dubbelgips?
Det beror på hur tjock skivan är. Är det en riktigt tjock skiva så biter skruven bra nog själv. Men jag skulle ta M6 molly för dubbelgips (om M6 inte passar i fästet, ta M5).

• Gilla
ivan-horak och 1 till
  • Laddar…
Jag tog ett beslut.
Jag ska köpa en plywoodskiva och fästa det på stålreglarna med montageskruvar.
Sen ska jag fästa tv-fästet på plywood med molly för dubbelgips (m5/m6).

Tack alla!

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.