Hej
Förra ägaren har byggt in lamputtagen under paneltaket i köket och hallen. Jag hade tänkt får detta åtgärdat då två av dessa saknar lock. Sen är det lite knöligt att stoppa i lampkontakten genom ett litet hål i paneltaket...
Hur gör man enklast? Försöka få bort locket, kapa upp i paneltaket, sätta nån typ av distans och sen ett nytt lock?
Finns det distanser som bygger ca 3cm?
Förslag?
Kanske finns nån lösningar om det går att komma åt dosorna från vinden?
Tacksam för tips och förslag!

Edit: paneltaket är satt under det gamla innertaket, dubbla innertak alltså.

Inte det enda som var fel i huset förresten , tvättmaskinen satt i ett jordat uttag som var draget med 0.75mm2 tvåledare från en 3-fasdosa säkrade 16A.

Sent from my nattjobb using Byggahus

Redigerat:
Försökte få in en bild men det gick sådär...

Edit: nu så gick det

Sent from my nattjobb using Byggahus

• uploadfromtaptalk1346113592675.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ajaj inte bra något av det men tvättmaskinen var ju direkt livsfarligt den är ju ojordad! Dra en förlägnings sladd från ett korsat uttag tills du har dit en elektriker.

Jag hade likadant i mina tak. Körde upp ett 80mm hål med dosfräs och satte påbyggnads ringar på eldosan och monterade ett nytt takuttag. Var försiktig när du borrar så du inte kör i sladdarna körde utan bort. Byta uttaget får du göra själv om du känner att du har tillräcklig kunskap.

Sent from my HTC One X using Byggahus

Tack för tipset. Tvättmaskinen åtgärdades på en gång, märkte det när jag skulle skruva fast det i väggen då det satt löst...
Hur tjocka påbyggnadsringar finns det, har bara sett tunna på typ 6mm?

Sent from my XT910 using Byggahus

Har för mig att jag sett 12mm men man kan jo ha flera. Annars kan man modifiera en plast eldosa och skruva fast. Kanske en såkallad multidosa.

Det ser ut att vara panel direkt på det gamla taket. Det räcker att göra upp ett runt hål så att man får fram hela takdosan. Sedan kan man ta ett tak-lamputtag av den äldre varianten med mittstolpe och sätta dit. Möjligtvis att kroken blir för kort, men borde gå. Annars borde ju längre krokar med M4-gänga (eller vad det är) gå att köpa.

Kan även tipsa om att göra en elbesiktning. 2x0,75mm2 från ett trefasuttag till ett jordat uttag som strömförsörjer en TM är verkligen inte okej! Skrämmande! :thumbdown:

//Patrik

Redigerat:
Var i ett hus där elen såg för jxvlig ut. Kunden hade precis köpt huset och ville ha ordning på det. Startade rättsprocess mot förra ägaren som hade gjort allt själv. Fick hjälp av elsäkerhetsverket och gjorde en besiktning, som kostade många tusen. Elfel räknas visst aldrig som "dolda" fel ?! Blev en kulo installation där det inte gick att använda rören sen huset byggdes.

Paneltaket är nerreglat från orginaltaket med gles 22mm. Elinstallationer i huset är i stort orginal förutom att jag bytt alla brytare och vägguttag. Så det ser bra ut förutom i taket... Efter att jag upptäckte felet med tvättmaskinen kollade jag allt.
Jag har elutbildning och kan litegrann efter många år som servicetekniker.
Men just dosor och tillbehör och tillvägagångssätt med dessa har jag inte stor erfarenhet av.
Jag tror jag tar upp lite större håller i paneltaket vid de lampor som har lock och låter dom vara så. Sen blir det nog en trave distanser och nya lock på de som saknar lock.
Det knepiga blir att få ett snyggt hål utan att skada kablarna. :o

Sent from my XT910 using Byggahus

Jag skulle inte vågat använda dosfräs utan istället kört med stämjärn. Börja med att märka upp (med blyerts eller annat som går att sudda, givetvis) hur stor yta ett nytt lock täcker (med mitten centrerad kring hålet som nuvarande krok är gängad i), och hugg med stämjärn runt om.

Overkill: Om du vill vara riktigt försiktig så kan du ju ta en stor klosss och göra ett hål för stämjärnet genom, och låta klossen vara lika hög som stämjärnets längd minus tjockleken på nya innertaket. Om du slår med typ slägga eller nåt annat som är större än hålet i klossen så kan du då aldrig få nån större kraft djupare in än du vill slå så att säga, och risken att paja kablarna är nog nära noll då. Däremot kan det kanske bli märken av klossen mot nya taket. Kanske bättre att riskera att behöva byta kablar trots allt :)

Har du tillgång till någon typ av multimaster så kanske ett smalt blad på denna kan funka. Ett pilljobb förvisso men gäller det bara några dosor så kanske det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.