T Thealternative skrev:
Absolut ska all färg bort i så fall. Tror det mest är denna gaveln som är bråttom, kan göra andra sidorna efter hand.

Känns som alla alternativen blir en utmaning, antingen arbetsmässigt eller finansiellt. Hade ju tänkt göra annat i sommar kan man säga 😀 Sa till sambon att dessa utmaningar antagligen ligger bakom att många väljer att bygga nytt istället
Om du inte vill lägga hela sommaren på fasaden så råder jag dig att dela upp jobbet på fler år. Gör en sida per år under fyra eller två per år under två år. Om du håller dig till "årets" sida och städar av ordentligt så behöver det inte kännas som att projektet pågår för evigt, dessutom sprider man ut kostnaderna över fler år så det inte känns lika kostsamt.

• Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Så ikväll rev jag mer på södra delen av gaveln. Tog bort panel, papp och glasfiberisoleringen. Hade skyddsglasögon, andningsmask och handskar. Får bli hazmatsuit när mer ska rivas. Detta var mer för att se förutsättningarna.

En avtäckt husvägg med synlig svart byggnadspapp och borttagna isoleringsmaterial efter rivningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad finns bakom dörr nummer ett? (Besparar er från isoleringen)

Renoveringsprojekt med borttagen ytterpanel som visar träväggar med några rötskador nederst.
Skapa konto

Lite rötskador nederst, men inget större. Får läsa på mer om båleväggar nu.

T Thealternative skrev:
Ser ut att ha varit bättre behandlade än mina 👍

Renoveringsarbete på en husfasad med oskyddat trä, isolering och en stege lutad mot väggen.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
Ser ut att ha varit bättre behandlade än mina 👍

[bild]
Hade kanske bara tur med var jag öppnade väggen!

T Thealternative skrev:
Så ikväll rev jag mer på södra delen av gaveln. Tog bort panel, papp och glasfiberisoleringen. Hade skyddsglasögon, andningsmask och handskar. Får bli hazmatsuit när mer ska rivas. Detta var mer för att se förutsättningarna.

[bild]

Vad finns bakom dörr nummer ett? (Besparar er från isoleringen)

[bild]

Helt okej dimension på plank! :D

Det där ser ju ut som något som du kan rädda utan större problem.
Men som sagt, överväg att lägga på några cm extra isolering. Du kommer ju ändå få justera fönstersmygarna efteråt, då du även med samma isoleringstjocklek kommer få tjockare väggar pga luftspalten. Att då lägga till 5 eller 15cm till kommer rätt snart enbart synas på uppvärmningskostnaderna.

• Gilla
Thealternative och 1 till
  • Laddar…
Hittade en lapp på gamla isoleringen. Jäkla produkt att stoppa i sitt hus!

Nött etikett för GLASULLIT matta, 5 m längd, 1,2 m bredd och 2,7 kg/m2 vikt, med logotyper.
Skapa konto

Menade inte att själva produkten var något märkvärdigt utan mer att det är oroligt jobbigt att arbeta med det, kanske beror på att det är gammalt. Fibrerna bryts sönder till fint glasdamm som kommer överallt. Fick ha helkroppsdräkt och mask.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.