Brädorna ska ju vanligtvis vara snedsågade nedertill på fasaden så att regnvattnet droppar av på rätt sätt, men mina har visat sig vara plana. Resultatet är såklart att det smyger sig fukt undertill och uppåt, så nu har det börjat vittra lite på sina håll. Ingen katastrof än, men att sitta med armarna i kors lär ju inte hjälpa. Frågan är: hur åtgärdar man detta?

1. Det verkar som att många nya hus levereras med raksågad panel så vikten av droppnäsa kanske inte ska överdrivas.

2. Om du ändå ska kapa så ska det göras med den optimala 17 graders vinkeln. Enklast är att sätta upp en lång planka i våg och sedan ta cirkelsågen och göra ett snitt. Har du notläkt kan det ju vara bökigt att ta sig fram och få det rakt, men då kan man ju tillverka sig något som liknar en skena att köra efter/på. Dvs, komplettera den vågräta plankan med någon skiva under som sågen kan glida på.

Kommer inte ihåg detaljerna men har för mej att nåt institutet alt myndighet gjort en studie på panel med och utan droppnäsa utan att det framkom några skillnader. Slutsatsen var att snesågningen är onödig, tillverkningsmässigt är det enklare att bara såga rakt av antar jag.

Ok, så hur förhindrar jag att de små skadorna som börjat dyka upp på sina håll blir värre?

Man kan dels göra det som är möjligt för att hålla fukten borta från just där, hängrännor så man slipper stänket upp på väggen, bra material på marken som leder bort vatten bra osv. Dels skydda trät med grundolja och färg. Det som redan börjar bli skadat behöver tas bort, stålborste brukar väl fungerar och sen får man fuktskydda det så gott det går. Det optimala är att ändträt får stå i en burk och suga upp grundolja/färg etc men det är ju svårt att få till när panelen redan sitter på väggen. Skrapa, borsta och måla är vad jag kan föreslå. På riktigt dåliga ställen kan det vara aktuellt att kapa bort nedre delen av panelen och sätta dit ny som då kan behandlas innan ditsättning. Finns en tråd om bästa sättet att skarva panel nånstans på forumet.

Ok, låter vettigt. Det är fortfarande ganska tidigt så jag tror inte det är nån kris på gång. Är det nån speciell olja som rekommenderas? Förmodligen en dum fråga, men jag måste kolla: skulle det funka med vanlig träolja? Jag har en hel del över från när jag tog hand om altandäcket tidigare i somras.

Speciell olja? Vet f-n inte egentligen, jag brukar blanda fabrikat beroende på vart jag handlar, mest har jag använt Beckers grejer men sist vart det Cuprinol, ibland står det grundolja och ibland grundfärg, jag är inte helt säker på skillnaden :) men på burkarna står det ju vad innehållet ska användas till. Så länge man använder märken som håller kvalitet tror jag man kan använda det som finns hemma. Är panelen målad med en färg som lägger sej som ett lock utanpå blir det förstås svår att få någon sugeffekt, finns visst en del "plastfärger" som fungerar så men jag har aldrig använt sånt.

Det här är kanske inte ett tips, men om du har asfalt eller tex betongplattor närmast husväggen så kan den bli mer utsatt pga regn som studsar upp under den stående panelen och fukten sugs in.
En tidigare granne hade det problemet, han sågade av den stående panelen längst ner och lade en liggande bräda istället, naturligtvis med plåt och droppkant. Nu har det nog inte gått så långt i ditt fall. Om du någon gång måste åtgärda på det sättet, bäst att kontrollera att det finns möjlighet till ordentliga reglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.