Paul-Staffanstorp
Alternativet som är enklare för en lekman men tar lite mer tid i anspråk är ju att flyta de 12mm som brunnens monteringsplatta ligger över golvspånet...över hela golvets yta.

Sen spärrar man av runt duschen och flyter upp mer utanför och sist handspacklar man upp fallet.

Såg idag att det finns små stående måttpinnar i plast som man kan sätta ut och läsa av hur tjock massan är på olika ställen.

Tror dock att det blir lagom om vi gör duschbiten och 10-15 mm på övriga golvet i en första omgång och sen spacklar golvets fall mot duschen i en andra omgång. Rummet är 3360x2400 och duschen 900x900 i hörnet.

/John

T
Kom bara ihåg att det ska var fall på hela badrumsgolvet i intervallet 1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m). I duschen ska det vara 1:50–1:150 (20mm/m–7 mm/m).

Nivåpinnar kallas dom för, bra att ha speciellt på ställen med mycket ojämna golv

vad är det för fel på "vanlig" armering kan jag undra? Det armerar och det är normalt lite grövre tom. Visst rutorna är som regel lite större men då kan man lägga 2 mattor ovanpå varann. Bra mycket billigare och mer armering. Eller är jag ute och cyklar?

Vanliga mattor bygger nog för mycket på höjden, speciellt om de ska ligga dubbelt. Dessutom är de inte kul att hantera inomhus. Fördelen med golvarmering är att man kan bära armering till ett helt rum och inte riva dörrkarmar eller tak ;-)

Hur rutstorleken påverkar armeringsförmågan vet jag inte men jag antar att man måste lägga dubbla mattor för att få "lagom" storlek på rutorna.

/John

Ja det bör man nog. Jag håller på och gör om badrummet och ska gjuta rätt mycket, ca 5cm och jag kommer lägga vanlig armering. Då rummet inte är direkt stort slipper jag göra upp gluggar i alla dörrar för att få in armeringen =)
isonstar.blogg.se , där finns lite bilder på renoveringen och annat.

Måste man överhuvudtaget ha armering? Det finns väl fiberförsärkt flytspackel som inte behöver armeras?

Paul-Staffanstorp
Hokken skrev:
Ja det bör man nog. Jag håller på och gör om badrummet och ska gjuta rätt mycket, ca 5cm och jag kommer lägga vanlig armering. Då rummet inte är direkt stort slipper jag göra upp gluggar i alla dörrar för att få in armeringen =)
isonstar.blogg.se , där finns lite bilder på renoveringen och annat.
Ska du gjuta ska man använda vanliga armeringsmattor...

Här i tråden pratades det om flytspackel och då ska man endast armera om det är träbjälklag och i dessa fallen med de för detta ändamålet avsedda armeringsnäten.

Ska du gjuta ska man använda vanliga armeringsmattor...
ok ok..flytspackla då :D Men jag tycker fortfarande att det borde funka minst lika bra med "vanlig" armering. Vad är det som säger att det skulle vara sämre?

dannyowl skrev:
Måste man överhuvudtaget ha armering? Det finns väl fiberförsärkt flytspackel som inte behöver armeras?
Maxit 4320 Fibre Flow Rapid behöver bara armeras vid flytande konstruktioner som överstiger 10 kvadratmeter.

Paul-Staffanstorp
Hokken skrev:
ok ok..flytspackla då :D Men jag tycker fortfarande att det borde funka minst lika bra med "vanlig" armering. Vad är det som säger att det skulle vara sämre?
Eftersom leverantörerna av flytspackel säger att man ska använda en viss sorts armering så bör man ju hålla sig till detta för att de testat detta känns det som.

Samtidigt bygger ju vanligt armeringsnät för mycket om inte du ska ha ofantliga mängder flytspackel...

Man bör hålla sig till vad leverantörerna säger istället för att komma med egna lösningar åtminstonde om man vill kunna ha en chans att åberopa garantier.

Hokken skrev:
Inte så bra att flyta 5 cm, kommer typ aldrig att torka....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.