1 269 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Hur är tvättmaskinen kopplad?
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Det var/är vanligt att man drar fram 3 fas till tvättmaskin, just för att kunna koppla in både tvättmaskin och torktumlare på olika faser. Fast lite konstigt att man satt ett eget uttag för torktumlaren.D Derbyboy skrev:
Såvitt jag vet har det inte funnits "hemma maskiner" med trefas inkoppling på väldigt många år, tror det förekom på 60-70 talet.
Lita inte på "faspennan" dom är ytterst opålitliga. Lyser den kan man vara rätt säker på att det finns spänning men lyser den inte ska man vara ytterst försiktig. Har du en spänningsprovare så använd den för att kolla.D Derbyboy skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det "normala" är ett eget uttag för torktumlare/torkskåp.H hempularen skrev:Det var/är vanligt att man drar fram 3 fas till tvättmaskin, just för att kunna koppla in både tvättmaskin och torktumlare på olika faser. Fast lite konstigt att man satt ett eget uttag för torktumlaren.
Såvitt jag vet har det inte funnits "hemma maskiner" med trefas inkoppling på väldigt många år, tror det förekom på 60-70 talet.
Förmodligen fanns det redan ett 3 fas uttag när badrummet renoverades.
Då var det enklast att fortsätta med det. Det är ju inget fel att det finns.
Du kan ploppa ner de 2 säkringar som inte används så ligger det ingen ström på dom.
Då var det enklast att fortsätta med det. Det är ju inget fel att det finns.
Du kan ploppa ner de 2 säkringar som inte används så ligger det ingen ström på dom.
Jag har en sån här enkel rackare:E elmont skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Jag plockade ner torktumlaren hos mamma nyss och där satt det två skruvar på baksidan som man var tvungen att lossa för att få loss torktumlaren från tvättmaskinen. Inte helt smart för man var tvungen att dra fram allt för att komma åt.
Vänner!
Jag slet tag i den där fronten (tog i av bara fan), det va en bricka som antagligen inte varit utdragen sedan installationen. Sen va det soklart hur den skulle lossas. Satt två brickor vid varje fot, när de är lossade så var det bara dra ut torktumlaren.
Jag slet tag i den där fronten (tog i av bara fan), det va en bricka som antagligen inte varit utdragen sedan installationen. Sen va det soklart hur den skulle lossas. Satt två brickor vid varje fot, när de är lossade så var det bara dra ut torktumlaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


