siffrorna går att skjuta i sidled i plastlisten. 😮
 
D Derbyboy skrev:
@Kane Ahhh så är det ju säkert.

Fanns det 3-fas tvättmaskiner på 90-talet?
Det var/är vanligt att man drar fram 3 fas till tvättmaskin, just för att kunna koppla in både tvättmaskin och torktumlare på olika faser. Fast lite konstigt att man satt ett eget uttag för torktumlaren.

Såvitt jag vet har det inte funnits "hemma maskiner" med trefas inkoppling på väldigt många år, tror det förekom på 60-70 talet.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag brukar köra en sån där penna 🖊️ som känner av om det är spänning efter att jag brutit säkringarna.

Men jag kan ju mäta också….
Lita inte på "faspennan" dom är ytterst opålitliga. Lyser den kan man vara rätt säker på att det finns spänning men lyser den inte ska man vara ytterst försiktig. Har du en spänningsprovare så använd den för att kolla.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var/är vanligt att man drar fram 3 fas till tvättmaskin, just för att kunna koppla in både tvättmaskin och torktumlare på olika faser. Fast lite konstigt att man satt ett eget uttag för torktumlaren.

Såvitt jag vet har det inte funnits "hemma maskiner" med trefas inkoppling på väldigt många år, tror det förekom på 60-70 talet.
Det "normala" är ett eget uttag för torktumlare/torkskåp.
 
Förmodligen fanns det redan ett 3 fas uttag när badrummet renoverades.
Då var det enklast att fortsätta med det. Det är ju inget fel att det finns.
Du kan ploppa ner de 2 säkringar som inte används så ligger det ingen ström på dom.
 
D Derbyboy skrev:
Uttaget för torktumlare sitter bredvid.
Ja, det verkar logiskt utifrån elcentralen och dess skeva märkning. Men konstigt att man drog en till grupp för torktumlaren istället för att använda den trefasgrupp som redan fanns.
 
D
J Jonas928 skrev:
Förmodligen fanns det redan ett 3 fas uttag när badrummet renoverades.
Då var det enklast att fortsätta med det. Det är ju inget fel att det finns.
Du kan ploppa ner de 2 säkringar som inte används så ligger det ingen ström på dom.
Badrummet har aldrig renoverats :)
 
D
E elmont skrev:
Lita inte på "faspennan" dom är ytterst opålitliga. Lyser den kan man vara rätt säker på att det finns spänning men lyser den inte ska man vara ytterst försiktig. Har du en spänningsprovare så använd den för att kolla.
Jag har en sån här enkel rackare:
 
  • En enkel digital multimeter med röda och svarta testkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
Någon som vet hur man får loss torktumlaren:
 
  • Tätt utrymme mellan två vita maskiner, troligen en torktumlare och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Torktumlare av märket Miele i närbild, del av ett staplat tvättmaskinssystem i badrum eller tvättrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Någon som vet hur man får loss torktumlaren:
Jag har inte samma mellanmodul men normalt så tas fronten bort på den och det sitter låsning skruvad framför framfötterna som tas bort. Därefter kan maskinen dras fram några cm så maskinen blir fri att dras fram/lyftas.
 
Fairlane
Jag plockade ner torktumlaren hos mamma nyss och där satt det två skruvar på baksidan som man var tvungen att lossa för att få loss torktumlaren från tvättmaskinen. Inte helt smart för man var tvungen att dra fram allt för att komma åt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag plockade ner torktumlaren hos mamma nyss och där satt det två skruvar på baksidan som man var tvungen att lossa för att få loss torktumlaren från tvättmaskinen. Inte helt smart för man var tvungen att dra fram allt för att komma åt.
Miele?
 
Fairlane
K Kane skrev:
Miele?
Nej, så det kan såklart vara annorlunda. Jag borde nog varit tydligare med det, ville mest visa på att det finns olika alternativ.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, så det kan såklart vara annorlunda. Jag borde nog varit tydligare med det, ville mest visa på att det finns olika alternativ.
Mitt svar ovan var baserat på Mieles lösning jag har.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Vänner!

Jag slet tag i den där fronten (tog i av bara fan), det va en bricka som antagligen inte varit utdragen sedan installationen. Sen va det soklart hur den skulle lossas. Satt två brickor vid varje fot, när de är lossade så var det bara dra ut torktumlaren.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.