Halloj,

Håller på med detektivarbete i vår villa från -54.
Håller på att lägga klinker och då jag förberedde läggningen fick jag syn på en mystisk rund gjutning. Efter lite knackande hittade jag en gjutjärnsbrunn. (Markerad med ett rosa x) I utrymmet stod tidigare en hydrofor då fastigheten hade egen brunn så jag förstår att en golvbrunn behövdes där då. Idag är det kommunal vattnet indragit på samma plats och vattenmätaren (ny) sitter där.

Bild på en planskiss över en källarvåning som visar golvbrunnar och vattenledningar markerade med rosa och brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag står nu inför valet att bila upp och ersätta golvbrunnen med en ny fin i plast eller gjuta igen brunnen igen och glömma att den finns.

Allt utan brunnarna i dusch och tvättstugan är gjutjärn. Tidigare var golvbrunnen i den yttre källartrappan inkopplad till husets avlopp, men ligger sedan förra årets dränering inkopplad på dagvattnet istället.

Hur tror ni att stammarna är dragna i detta hus? Finns det något vanligt sätt i dra på eller är det 100% individuellt? Har målat in ungefär hur jag tror det ligger nu :)

Ser ni ett behov av att ha en extra golvbrunn vid vattenmätaren?

Bronken
Skiljer säkert mellan kommunerna men vid installation brukar de inte kräva golvbrunn, men säger att det "helst" bör finnas.
Dock måste man se till att golv och väggar vid mätaren "tål stänk och spill".

Vad det gäller redan installerat och godkänt får man nog avgöra själv vad man tycker känns lämpligast.
Jag skulle nog skrämma igång golvbrunnen om det inte var allt för meckigt, lite beroende på vad golvytan där används till i övrigt...

Igengjuten brunn under trappa med rostigt brunnslock och verktyg, tecken på renoveringsarbete.
Skapa konto

Såhär ser det ut idag. Det är under trappan. Vattenmätaren och inkommande PEM-slang kommer in i detta utrymme.

Jag hällde ner lite vatten i brunnen men den var helt igensatt av rostgegga.

Om stammen går precis under är jag rädd att jag skall ha sönder den och skapa ett jätteproblem istället för att skippa den (som de gjort sedan 70-talet).

Hmm, undrar hur den är inkopplad.
I och med att brunnen är sönderrostad finns ju en rätt tilltagen risk att resten inte är så friskt...
Jag skulle nog kosta på mig en kameraundersökning för att kolla läget innan jag la klinkers på golvet.

Är du säker på att det är kopplad till avloppet?

Vårt hus av snarlik ålder hade bara en spygatt ner under plattan i hydroforrummet.

Den har vattenlås så det borde vara kopplat till avloppet?
Rostig öppning i betonggolv som leder ner till vad som ser ut att vara ett avlopp.
Skapa konto

Vattenlås tyder ju på det ja..

Jag tycker nog också att en filmning med medföljande uppmätning av stammarna under golvet kan vara en bra idé.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.