Byggahus.se

Det svenska elystemet – inne i bostaden

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Här fortsätter vår artikelserie om det svenska elsystemet.

Du kan läsa artikeln här: Det svenska elystemet – inne i bostaden

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.

• Laddar…
    • Svara
  2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Tack Bo! Har alltid varit en el-analfabet. Nu tänkte jag att jag verkligen skulle börja, lära mig lite om el och följa din artikelserie. Men det här med PEN-ledare förstår jag inte riktigt. Har du en ännu enklare förklaring som till och med en ekonom kan förstå?

• Laddar…
    • Svara
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om, om vi tittar på den här bilden då. Detta är ett s.k. TN-S-system med separata ledare för nolla (N) och skyddsjord (PE) ända från transformatorn,

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    systemjordning princip TN-S.jpg

I N går det en massa belastningsström från olika förbrukare, precis som det går ström i en fasledare. Inget konstigt med det.
    I PE går det normalt ingen ström, utan endast när det blir ett isolationsfel i apparaten. Denna ledare lägger man "vid sidan om" N för att ge den ett bättre skydd. Man vill vara rädd om denna.

Tittar man på bilden så ser man ju att båda dessa ledare är sammankopplade i transformatorn, det är egentligen en och samma. Så istället för två st ledare hela vägen till transformatorn (som kan vara flera kilometer bort) så kan man använda en gemensam på den längsta sträckan, en PEN-ledare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    systemjordning princip.jpg

Genialiskt, det sparar en massa koppar! Det blir ju precis samma funktion, eller hur? Koppar som koppar, en grov ledning eller två separata bredvid varandra, det spelar ingen roll.

Men det finns givetvis en baksida. Det blir farligt om denna PEN-ledare går av. Det är bra illustrerat i artikeln.

Om det inte besvarade din fråga så får du återkomma.

• Svara
  4. J
    Medlem Nivå 6
    Hej Bo, varför måste PEN- ledare vara minst 10mm2 ?

• Svara
  5. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Tack Bo!
    Pedagogisk och tydligt förklarat på ett sätt alla förstår. Önskar att jag själv hade din förmåga till tydlighet i skrift.

• Svara
  6. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Svaret finns i inlägget före.
    I grunden handlar det om att om PE & N ledaren är gemensam dvs PEN så går det dels en "returström" genom ledaren samtidigt som den fungerar som PE vilket är en kritisk och vital funktion. Man vill då säkerställa att den inte kan skadas mekanisk. Eftersom ett bortfall leder till att PEN upphör med fara för brand eller personskada, mm.

• Svara
  7. J
    Medlem Nivå 6
    Ok, så det har alltså inget med mängden ström som ska gå i returledningen? Har ju sett motsvarande skenor i nätstationen och då är de ju rätt stor aria där med, dock väl skyddade och därmed ingen risk för mekanisk skada.

• Svara
  8. K
    Medlem Nivå 16
    I artikeln beskriver du hur olika rum tillhör olika grupper, av uppenbar anledning. Hur vanligt är det att ex. belysning och uttag i samma rum tillhör olika grupper, t.o.m. olika våningsplan?

• Svara
  9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag tror det är ganska ovanligt - man tar inte den kostnaden för att få redundans, det är inte värt pengarna.

• Svara
  10. K
    Medlem Nivå 16
    Vårt hus, byggt -07, har det upplägget. Old-school elektriker, ingen extra kostnad och det nämndes aldrig heller. Efteråt har jag förstått hur det är upplagt. Märkning saknas men jag provar mig fram. En vacker dag...

• Svara
  11. P
    Medlem Nivå 8
    En vanlig lösning är att det finns en eller två slingor med vägguttag runt husets ytterväggar. De är då matade från andra grupper än belysning och övriga uttag i rummen. Så är det faktiskt i ganska många hus jag har sett.

• Svara