4 213 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Hur är eran upplevelse av/i detta forum !
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skall försöka sammanfatta min ståndpunkt lite generellt.Västerhaninge 17 skrev:
Detta kallas ett forum, men den korrekta benämningen är snarare diskussionsforum.
Dvs det är avsett för att diskutera företeelser, det är inte någon slags Q&A-spalt.
Och där tycker jag att du V har missförstått vad forumet är till för.
Du verkar tycka att du bara skall kunna ställa en fråga, och så skall det rasa in x antal mer eller mindre bra svar, där du bara behöver välja ut det som verkar passa dig bäst.
Och om något svar är lite negativt eller ifrågasättande så känner du dig förorättad.
Men vart tog diskussionen vägen?
Om du aldrig går i svaromål och utvecklar din fråga eller dina synpunkter blir det ju ingen diskussion, och det leder kanske ofta till att det hela spårar ur från din synpunkt sett.
Kom tillbaka in i matchen, delta i diskussionen, och sitt inte bara och sura om alla inte tycker som du och applåderar dig.
Varför startade du den här tråden egentligen?
Var det bara för att få lite klappar på huvudet och medkännande, eller ville du starta en diskussion?
Får nog säga att jag håller med TS i stort.KnockOnWood skrev:Skall försöka sammanfatta min ståndpunkt lite generellt.
Detta kallas ett forum, men den korrekta benämningen är snarare diskussionsforum.
Dvs det är avsett för att diskutera företeelser, det är inte någon slags Q&A-spalt.
Och där tycker jag att du V har missförstått vad forumet är till för.
Du verkar tycka att du bara skall kunna ställa en fråga, och så skall det rasa in x antal mer eller mindre bra svar, där du bara behöver välja ut det som verkar passa dig bäst.
Och om något svar är lite negativt eller ifrågasättande så känner du dig förorättad.
Men vart tog diskussionen vägen?
Om du aldrig går i svaromål och utvecklar din fråga eller dina synpunkter blir det ju ingen diskussion, och det leder kanske ofta till att det hela spårar ur från din synpunkt sett.
Kom tillbaka in i matchen, delta i diskussionen, och sitt inte bara och sura om alla inte tycker som du och applåderar dig.
Varför startade du den här tråden egentligen?
Var det bara för att få lite klappar på huvudet och medkännande, eller ville du starta en diskussion?
Skulle snarare påstå att sidodiskussioner och utsvävningar i stor del uppkommer p.g.a. andra läsare som blir "förorättade" eller upprörda över en viss fråga.
Skulle jag t.ex. ställa en fråga här typ: "Tips på bästa bil för familjen, ej Volvo" så kan man ge sig fan på
att tråden kommer att handla om varför jag inte vill ha en Volvo snarare om tips på andra bilar.
Det är väl inte rimligt att hela tråden skall kantra och ursprungsfrågan glöms helt bara för att det är ett "diskussionsforum" ändå?
En del kanske
Och det är bra att forummedlemmar ifrågasätter saker och försöker ta reda på vad TS är ute efter egentligen. Det är ju väldigt vanligt att folk har missuppfattat något. Vill TS inte ha en Volvo så är det ju bara att förklara varför.
Nja, möjligtvis om det skulle vara så att du behövde förklara det en gång till EN svarande och sedan var det bra med det.pelpet skrev:
Men när du väl gjort det, även om det gäller subjektiva saker (eller kanske speciellt då) som t.ex. utseende så skall det sedan förklaras varför TS har fel och sen kommer man liksom aldrig vidare till själva frågan.
Redigerat:
Fast när man har förklarat varför så kommer tråden att handla om hur fel man har och varför man ändå ska ha en volvo...
Att skriva trådstarter med en fråga som undviker sidospår är omöjligt. Jag har testat alla varianter i olika forum på nätet. Ställer man enbart en mycket rak och tydlig fråga, så kommer alla möjliga varianter på alternativa förslag då folk drar en massa egna slutsatser om saker och ting. Ställer men en mycket detaljerad fråga med tydliga förklaringar till varför man vill ha det som man vill ha det så kommer genast alla "svar" som egentligen är icke-svar att vara ifrågasättande och istället för att få hjälp blir man näst intill idiotförklarad
Lite tillspetsat kanske, men inte så långt ifrån sanningen många gånger
Dock, måste sägas, finns här mycket bra info och i mängden av allt skräp finns många riktigta fullträffar till svar och förklaringar
Att skriva trådstarter med en fråga som undviker sidospår är omöjligt. Jag har testat alla varianter i olika forum på nätet. Ställer man enbart en mycket rak och tydlig fråga, så kommer alla möjliga varianter på alternativa förslag då folk drar en massa egna slutsatser om saker och ting. Ställer men en mycket detaljerad fråga med tydliga förklaringar till varför man vill ha det som man vill ha det så kommer genast alla "svar" som egentligen är icke-svar att vara ifrågasättande och istället för att få hjälp blir man näst intill idiotförklarad
Lite tillspetsat kanske, men inte så långt ifrån sanningen många gånger
Dock, måste sägas, finns här mycket bra info och i mängden av allt skräp finns många riktigta fullträffar till svar och förklaringar
Du är inte gift, eller hur?BjF skrev:Nja, möjligtvis om det skulle vara så att du behövde förklara det en gång till EN svarande och sedan var det bra med det.
Men när du väl gjort det, även om det gäller subjektiva saker (eller kanske speciellt då) som t.ex. utseende så skall det sedan förklaras varför TS har fel och sen kommer man liksom aldrig vidare till själva frågan.
Här är ett perfekt exempel på hur forumet fungerar i praktiken: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/239511-kol-till-aldre-skruvdragare.html
De trådar som spårar ur upplever jag oftast vara sådana där exempelvis TS gör ett antagande som inte folk håller med om. Förslagsvis kring allmänt hyfs.
De trådar som spårar ur upplever jag oftast vara sådana där exempelvis TS gör ett antagande som inte folk håller med om. Förslagsvis kring allmänt hyfs.
Fast då kan jag tycka helt tvärt om. Varför måste man bli ifrågasatt om man säger rakt ut: Inte Volvo.pelpet skrev:
Varför ska allt ha en stor utläggning om omständigheter? För att någon älskar Volvo o bara måste få taka gott om märket? Där fallerar detta forum kontra exempelvis flashback. Sedan är det tusen andra fel med det forumet, men man svävar inte bort ifrån kärnfrågan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Brallan84 och andra, ni driver från ämnet!
Det finns en person här som inte alls är intresserad av vår "upplevelse av/i detta forum",
och det är trådskaparen själv.
Lite symptomatiskt formulerar han/hon ett par frågor,
men avslutar dem med utropstecken, inte frågetecken.
Jag tror att TS skulle trivas bättre med en egen blogg,
där han/hon kan radera eventuella kommentarer, som inte faller honom/henne i smaken.
Det finns en person här som inte alls är intresserad av vår "upplevelse av/i detta forum",
och det är trådskaparen själv.
Lite symptomatiskt formulerar han/hon ett par frågor,
men avslutar dem med utropstecken, inte frågetecken.
Jag tror att TS skulle trivas bättre med en egen blogg,
där han/hon kan radera eventuella kommentarer, som inte faller honom/henne i smaken.
