B
Jag var lite förvånad över att allt kommunen hade för mitt hus var en fyrkant på tomten, där fyrkanten skulle representera huset.

Den var inte ens rätt placerad i förhållande till hur huset var byggt.

Dock är mitt hus byggt innan krav på bygglov fanns, så allt var nog i sin ordning.

• Gilla
Kvarnhammaren
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Precis. Kommunen är inget ritningsarkiv.
Ja och nej skulle jag säga.
Iallafall i de kommuner jag haft att göra med skulle man definitivt kunna säga att de har ett ritningsarkiv på det sättet att ritningar arkiveras separat på ett strukturerat sätt.

Däremot är det endast ett arkiv för bygglovsritningar. Där finns endast sådana ritningar som lämnats in inom ramen för ett bygglovsärende, och det finns ingen möjlighet, ambition, och förmodligen inte heller något lagstöd för en mer allmän hantering av ritningar. Det finns inget sätt att korrigera, uppdatera eller komplettera underlaget med mindre än att inkomma med en bygglovsansökan.

Lite synd eftersom det finns en allmän uppfattning/förväntan att kommunen skulle ha ett sådant uppdrag, och att det är utbredd praxis att begära ut ritningar från kommunen när fastighetsägaren saknar dem.

Intressant fråga om gallring. Min erfarenhet är att det finns ritningar sedan lång tid tillbaka, men de är inte nödvändigtvis scannade (har varit med om att man får åka till kommunen och leta fram dem själv på mikrofiche och begära utskrift av kopior) och ibland kan de ha flyttats över till sekundärt arkiv. Men jag har aldrig hört att de skulle ha städats bort.

• Gilla
Kvarnhammaren
  • Laddar…
BirgitS
K Kvarnhammaren skrev:
Vi köpte vårt hus 2024. Och det är byggt 1976. Vi behöver få tag i byggritningarna och ringde kommunen men de svarade med att de inte har några. Hur är det möjligt? Och vad gör man då? Tacksam om det är någon som har en idé hur man kan gå vidare då?
Om det gäller gruppbebyggelse så kan bygglovshandlingarna vara inregistrerade på en av de andra fastigheterna i gruppen eller på fastighetsbeteckningen för den fastighet som sen styckades upp.

• Gilla
Kvarnhammaren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.