Jag har en gammal elektro helios hugo miljö. Den är enligt sotaren en bra kamin men han sa till mig "kollaupp hur du använder den korrekt först". Detta var 4,5 år sedan och jag har fortfarande inte fått tag i en manual. Jag vågar inte använda den om jag inte vet hur..
Jag har ledsnat på att ha 13 grader inne nu i kylan. I övrigt har jag just nu bara direktverkande el men jag kommer nu framöver ha tillgång till gratis ved i all oändlighet så det vore kul att kunna använda kaminen. Är det någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara hur den funkar? (Skrotet bredvid kommer såklart flyttas)

• Gammal vit Elektro Helios Hugo miljö vedkamin med stängda luckor och skrot intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
USPen med den där kaminen var att det bakom luckorna ovanför eldstaden är någon form av magasin där man ska kunna fylla på ved som sen ska rasa ner i brasan på ett kontrollerat sätt och på så vis vara lite mer självgående.

Har bara sett någon enstaka ute i verkligheten och ingen har använt den funktionen så jag vet inte exakt hur bra det fungerar, men kör man den som en vanlig kamin är det inte annorlunda från någon annan. Mins inte om den har någon justering för förbränningsluft men hittar du någon spak i närheten av eldstaden borde det vara den.

Lite sent svar, men om det fortfarande är aktuellt så har vi en sådan, och eldar i den.

Det finns inga spjäll.
Den tar in förbränningsluften runt om glasluckorna.
När du tänder den så låt glasluckan till höger stå på glänt. Den styr en tapp i nederkanten som i sin tur reglerar ett litet startspjäll i toppen av braskammaren. Då går röken rakt upp/ut i skorstenen. Det spjället får inte vara öppet när kaminen väl är varm, då blir det för varmt i skorstenen. Glasluckorna ska alltså vara stängda alltid när det brinner utom precis vid starten ngn minut tills det brinner.
Fläkten är till för att cirkulera rumsluften. Kaminen har ett jäkla drag och utvecklar oerhörda mängder värme så fläkten behövs för att inte hela kaminen ska bli en härdsmälta, eller skorstensbrand uppstå. Eftersom den saknar spjäll kan man endast reglera värmen genom vilken ved man använder samt genom hur mkt ved man stoppar in.

Tanken är att hela eldstadsutrymmet upp till den övre luckan ska kunna fyllas på med ved för att den ska brinna lite längre innan ny vedpåfyllning. Det har jag bara prövat 1 ggn. Var rädd att hela huset skulle brinna upp. Det brann som he...te. Hela vedmagasinet tog fyr då den lilla startluckan i toppen inte stängde ordentligt.

Nu shimsar jag pinnen som styr spjället så att det stänger bättre. Med ett par olika tjocklekar på shimsen kan man reglera lite hur mkt som ska smita direkt upp i skorstenen. Allt för att få en optimal eld/förbränning/värme. Om man stänger det övre spjället helt så är det stor risk att det blir mkt sotrök som sotar ner och kondenserar på insidan av glasluckorna. Det beror också lite på hur igentäppt den lilla springan ner till asklådan är. Det är/ska vara en liten springa mellan två eldfasta tegel i botten för att ge hög gashastighet/förbränning. Fungerar det perfekt blir lågorna ner blåa, men efter en stunds eldande så blir det ju glöd och aska som mer eller mindre brukar täppa till delvis så veden brinner mer än vad underförbränningen kan suga ut, vilket ger rökfyllt vedmagasin. Även ved som inte är helt torr ger sådana problem.

Hur tjocka shims man behöver, eller om man behöver några öht får man kolla genom att lossa övre gallret, (den vita plåten med det svarta varmluftsutblåsgallret), ovan de vita luckorna, och sedan skruva loss sotluckan in till röksamlingsboxen så man kan se hur mkt startspjället stänger.

• Gilla
Jockeman81a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.