J jonaserik skrev:
AJABAJA inget sådant, klart fusk i den högre skolan och får inte förekomma.

EDIT Hoppas att du har en jordfelsbrytare, då blir det tvärnit i huset.
Var hittar jag jord i köket?

M Milanteknik skrev:
Var hittar jag jord i köket?
Jag menar nollan som tydligen inte är ansluten i mitt Perilexuttag.
Konstigt att den inte är ansluten, förre ägaren till huset var elektriker.

M Milanteknik skrev:
Jag menar nollan som tydligen inte är ansluten i mitt Perilexuttag.
Du hittar den i elcentralen. Det går inte att dra en nolla från något annat ställe än fasledarna.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
M Milanteknik skrev:
Nej det är inte konstigt eftersom spisar förr inte behövde nolla. Ingen trodde då att det skulle vara massa elektronik och touch-tjafs i spisarna i framtiden.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej det är inte konstigt eftersom spisar förr inte behövde nolla. Ingen trodde då att det skulle vara massa elektronik och touch-tjafs i spisarna i framtiden.
Det är inga problem att få elektronik och touch-tjafs att fungera med 400 V matningsspänning. Anledningen är snarare att 95% av Europas befolkningen inte har 400 Volt in till bostaden. Ingen tillverkare vill göra spisar för oss 5% i Sverige och Albanien.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
...och nolla finns ju även här, så att se till att den är framdragen i uttaget som den borde vara är ju lösningen.

D Dilato skrev:
...och nolla finns ju även här, så att se till att den är framdragen i uttaget som den borde vara är ju lösningen.
Nollan finns inte i mitt Perilexuttag. Men jag har vanliga stickuttag, 230 V ganska nära (20 cm). Kan jag inte ta nollan därifrån?

• Wow
Assassen och 1 till
  • Laddar…
Man får absolut inte göra så. Nollan måste följa med i gruppen hela vägen från centralen. Annars kan man ju få kabelbrand i värsta fall.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man får absolut inte göra så. Nollan måste följa med i gruppen hela vägen från centralen. Annars kan man ju få kabelbrand i värsta fall.
Jag mäter spänning från det som skulle vara nolla och jag får ca 5 V mot jord och ca 70 V mot någon av de tre fasera.

M Milanteknik skrev:
Nollan finns inte i mitt Perilexuttag. Men jag har vanliga stickuttag, 230 V ganska nära (20 cm). Kan jag inte ta nollan därifrån?
Då är risken stor att du eldar upp huset. Det blir överbelastning av nollan som går till det andra uttaget, den blir varm och börjar brinna. Och det finns ett antal andra "fenomen" som är minst lika farliga som kan uppstå om man fuskar med nollan. Det finns ingen genväg, du behöver låta en elektriker dra fram en nolla från elcentralen.

Kanske är på plats att påpeka att om du kopplar in hällen utan korrekt ansluten nolla, så förstörs elektroniken inom sekunden efter inkoppling. Finns åtskilliga trådar här om folk som råkat ut för det. Det är lätt att tro att man kan testa, "i värsta fall fungerar det inte". Men nej i bästa fall förstörs spisen, i lite mer oturliga fall brinner det. Detta gäller så fort man försöker koppla in något som drivs av mer än en fas och nolla, men inte kopplar nollan.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Man kan få s.k. spökspänningar när man mäter på någon ledning som inte är inkopplad någonstans. Det blir bara en kapacitiv koppling som ger utslag med en spänning i ett högohmigt mätinstrument men strömmen är knappt mätbar överhuvudtaget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Milanteknik skrev:
Jag mäter spänning från det som skulle vara nolla och jag får ca 5 V mot jord och ca 70 V mot någon av de tre fasera.
En tydlig indikation på att den inte är inkopplad. Spänningarna du får fram beror på kapacitiv koppling från de strömförande ledarna i närheten. Elektroner i de trådarna puttar lite på elektroner på andra sidan isoleringen. Det elektriksa fältet från en elektron stöter bort en annan elektron en bit från den första Det kan ge en mätbar ström på några mikroAmpere.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En tydlig indikation på att den inte är inkopplad. Spänningarna du får fram beror på kapacitiv koppling från de strömförande ledarna i närheten. Elektroner i de trådarna puttar lite på elektroner på andra sidan isoleringen. Det elektriksa fältet från en elektron stöter bort en annan elektron en bit från den första Det kan ge en mätbar ström på några mikroAmpere.
Kan jag använda en av fasledarna, den som inte behövs, och koppla den som nolla. Det är svårt att dra ny nolla genom huset, kabelrören är för trånga

Det går att göra så i nödfall men då behöver man ju ändå dra en ny kabel till köket för att ugnen ska få el-matning.

M Milanteknik skrev:
Kan jag använda en av fasledarna, den som inte behövs, och koppla den som nolla. Det är svårt att dra ny nolla genom huset, kabelrören är för trånga
*Du* kan inte göra det.
En elektriker kan hitta en bra lösning åt dig, där omkoppling till tvåfas eventuellt är ett alternativ.

Men det är inget som du själv kan eller får göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.