Var lite ivrig när jag bilade och spräckte muffen på avloppsröret. Kapade bort den biten och fick loss det gamla röret från den gamla golvbrunnen.
Det är ca 9 cm till 90gr böj ner i djupet så jag vill helst inte kapa eller bila mer. Röret är 110.
Blev snurrig av alla muffar, nipplar och övergångar så frågar här.
Funkar en ersättningsmuff?
Eller gumminippel?
Kanske en gummikoppling från Purus?
Eller helt enkelt en övergångskoppling från biltema?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...yOW6ZWhvKzX79tKjhDS0OAI0vHCI3naoaAqu8EALw_wcB
Det är ca 9 cm till 90gr böj ner i djupet så jag vill helst inte kapa eller bila mer. Röret är 110.
Blev snurrig av alla muffar, nipplar och övergångar så frågar här.
Funkar en ersättningsmuff?
Eller gumminippel?
Kanske en gummikoppling från Purus?
Eller helt enkelt en övergångskoppling från biltema?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...yOW6ZWhvKzX79tKjhDS0OAI0vHCI3naoaAqu8EALw_wcB
Får svara mig själv då. Det här får bli en dagbok för min tvättstugerenovering.
Känns som Biltemas borde funka, men är den godkänd för ingjutning? Det står ”under mark” men det kan ju vara täckt med lite lös jord?
Å andra sidan ser purus flexi ut att vara godkänd för ingjutning. Så det kanske är ett säkrare val?
Nästa grej att lista ut är vilken betong jag ska ha. Har sett ”ROT-betong” slängas med men vilken fabrikör…
https://www.hornbach.se/p/gummikopp...0-116-75-90-mm-ljuddampande-3032531/12272666/
Känns som Biltemas borde funka, men är den godkänd för ingjutning? Det står ”under mark” men det kan ju vara täckt med lite lös jord?
Å andra sidan ser purus flexi ut att vara godkänd för ingjutning. Så det kanske är ett säkrare val?
Nästa grej att lista ut är vilken betong jag ska ha. Har sett ”ROT-betong” slängas med men vilken fabrikör…
https://www.hornbach.se/p/gummikopp...0-116-75-90-mm-ljuddampande-3032531/12272666/
Nu är övergångskopplingen på. Det blev den från Biltema. Lite bökigt, men med glidslem och vilja går allt.
Har fyllt upp botten av hålet med leca-kulor inför gjutning. Valet av fyllningsmassa blev Kiilto 60.
Golvbrunnen ligger fint i våg tycker iallafall jag. Får bli en förhöjningsring sen till flytspacklingen.
Gjutningen sker nog till helgen. Sen lite pill med väggar.
Vi hörs.
Har fyllt upp botten av hålet med leca-kulor inför gjutning. Valet av fyllningsmassa blev Kiilto 60.
Golvbrunnen ligger fint i våg tycker iallafall jag. Får bli en förhöjningsring sen till flytspacklingen.
Gjutningen sker nog till helgen. Sen lite pill med väggar.
Vi hörs.
Lite jobb fick jag gjort i helgen. Några nya reglar. Isolering och plast. Och så gjöt jag igen hålet vid golvbrunnen.
Nu kan jag klä väggarna. Det blir spännande
Nu kan jag klä väggarna. Det blir spännande
Det blev en del gjort i helgen.
Upp med både skivor och gips. Svårt med uttag för el, men hittade ett bra tips på forumet att skruva ut skruvarna i dosan och trycka till på gipsskivan så det blev märken. Funkade toppen.
Höjde även renslunckan då den endast var 10 cm från golvet, nu ligger den på 40+
Han även med att bygga stommen för en nisch(?) som ska dölja avloppet i taket samt ventilationen. Funderar även på att bygga in inkommande vatten som går igenom hela. Men det kan också ge lite kul, stökig känsla till tvättstugan sen. Vi får se.
Upp med både skivor och gips. Svårt med uttag för el, men hittade ett bra tips på forumet att skruva ut skruvarna i dosan och trycka till på gipsskivan så det blev märken. Funkade toppen.
Höjde även renslunckan då den endast var 10 cm från golvet, nu ligger den på 40+
Han även med att bygga stommen för en nisch(?) som ska dölja avloppet i taket samt ventilationen. Funderar även på att bygga in inkommande vatten som går igenom hela. Men det kan också ge lite kul, stökig känsla till tvättstugan sen. Vi får se.
Man kan tror att det stått stilla. Vilket det i princip har. Men nu har det börjat röra på sig igen.
Flytspackling. Svårt me. Ganska kul. Blev riktigt fult mot ena väggen. Värmekabeln flöt upp (mer lim nästa gång) men då kunde jag bara flyta på ett nytt tunt lager så blev det bättre.
Fallet kring brunnen får också anses vara okej. Tyckte jag var så noggrannare nivåpinnar, att föda bak spacklet så att fallet naturligt skulle bildas. Men det blev ändå spikrakt. Tur att man kan skrapa då.
Flytspackling. Svårt me. Ganska kul. Blev riktigt fult mot ena väggen. Värmekabeln flöt upp (mer lim nästa gång) men då kunde jag bara flyta på ett nytt tunt lager så blev det bättre.
Fallet kring brunnen får också anses vara okej. Tyckte jag var så noggrannare nivåpinnar, att föda bak spacklet så att fallet naturligt skulle bildas. Men det blev ändå spikrakt. Tur att man kan skrapa då.
Sen blev det tätskikt. Valde Biltemas för det verkade lättarbetat. Mitt mantra var hela tiden ”det är som att tapetsera” men glömde att jag inte är så bra på att tapetsera 😅
Men det gick till slut ändå. Fint nedvik i brunnen och vi är redo för klinker.
Men det gick till slut ändå. Fint nedvik i brunnen och vi är redo för klinker.
Lägga klinker var kul ! Vet inte om det var bra eller dåligt att välja 60x60 för första gången man lägger klinkers, men det gick helt okej. Större bitar blir färre fogar tänker jag.
På totalen är jag nöjd. Kunde blivit snyggare i vissa skarvar och kryss, och inefterhand borde jag tänkt mer på var kuverteringen för brunnen skull hamna och lagt utifrån den. Men nu kommer tvätt och tork stå ovanpå så det kommer knappt att märkas.
Nu ska det tänkas både en och två gånger innan jag lägger de sista plattorna. Sen fogning.
Sen ska det slipas lite väggar och snart kan jag ta hit röris och få in vatten.
På totalen är jag nöjd. Kunde blivit snyggare i vissa skarvar och kryss, och inefterhand borde jag tänkt mer på var kuverteringen för brunnen skull hamna och lagt utifrån den. Men nu kommer tvätt och tork stå ovanpå så det kommer knappt att märkas.
Nu ska det tänkas både en och två gånger innan jag lägger de sista plattorna. Sen fogning.
Sen ska det slipas lite väggar och snart kan jag ta hit röris och få in vatten.
Jag körde Biltemas nivåsystem. Höjden blev för det mesta bra mellan pallarna men i ”korsningen” på vissa desto sämre.
Fortfarande inte så mycket sämre än den hantverkaren vi hade som gjorde badrummet. Så det är min måttstock.
Fortfarande inte så mycket sämre än den hantverkaren vi hade som gjorde badrummet. Så det är min måttstock.
Menar du att stryka fix på baksidan av klinkern innan? I så fall ja. Annars nej. Eller kanske.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja precis.... ibland kan det räcka att stryka baksidan om man kör med stor kam på underlaget men ofta får man kamma på plattan också för att uppnå full täckning och detta missar många.D Detbrunahuset skrev:
Jag strök endast och körde 10mm kam på golvet. Sen var jag ganska noggrann med att vrida och vibrera (hamra med gummiklubba) på varje skiva för att få så bra vidhäftning som möjligt.
Nu är det golvbrunnen kvar. Kuvertering. Tänkte kapa alla bitar först och torrlägga så att jag vet att fallet blir okej.
Nu är det golvbrunnen kvar. Kuvertering. Tänkte kapa alla bitar först och torrlägga så att jag vet att fallet blir okej.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... torrlägga är bra... det gör jag själv alltid med hela badrumsgolv eftersom det ofta går en hel del tid åt att kapa plattor och då hinner fixet torka ifrån en så man tappar vidhäftningsförmågan.D Detbrunahuset skrev:Jag strök endast och körde 10mm kam på golvet. Sen var jag ganska noggrann med att vrida och vibrera (hamra med gummiklubba) på varje skiva för att få så bra vidhäftning som möjligt.
Dessutom gillar jag inte och sluta som du gjort på bilden OCH utan att sätta nivåpinnar på sista skiftet för nu får du inte dit dem så det gäller att få till övergången "manuellt" nu när du fortsätter lägga.
Men hade du torrlagt hela golvet hade du kunnat lägga allt i fix på samma dag.
10mm enbart med bakstrykning känns i snålaste laget tycker jag speciellt som man ibland har fall mot olika håll för då är där inte mycket fix att justera med men det kommer säkert fungera. 👍