Skall installera en insats contura i6 i denna gamla spis som jag nu delvis rivit.
Har varit i kontakt med en kamin-firma som hävdar att man skall gjuta in en bottenkona och att jag skall ta upp ett 20x2cm hål i befintlig murstock.

* Måste man ha ett insatsrör ända upp till skorstenstopp?
* Kan jag inte använda befintlig skortsen?
* Behövs verkligen inmurad bottenkona? Kan man inte dra eventuellt insatsrör ända ned till insatsen?

* Den metalldel som sitter där nu, måste den verkligen bort? Dimensionen på hålet verkar vara 15,5cm.

Vill hinna påbörja eventuell håltagning innan måndag då sotare/kaminbutiker öppnar!

Delvis rivet öppet spis område med synliga tegelstenar och murbruk med mätkrok och tumstock framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning med sot och isolering där en gammal kamin tidigare suttit, redo för renovering och kamininstallation.
Skapa konto
Delvis rivet rökrör i gammal spis med synlig håltagning i mörkt sotbelagt område och trävägg i bakgrunden.
Skapa konto

P plan-g skrev:
Skall installera en insats contura i6 i denna gamla spis som jag nu delvis rivit.
Har varit i kontakt med en kamin-firma som hävdar att man skall gjuta in en bottenkona och att jag skall ta upp ett 20x2cm hål i befintlig murstock.

* Måste man ha ett insatsrör ända upp till skorstenstopp?
* Kan jag inte använda befintlig skortsen?
* Behövs verkligen inmurad bottenkona? Kan man inte dra eventuellt insatsrör ända ned till insatsen?

* Den metalldel som sitter där nu, måste den verkligen bort? Dimensionen på hålet verkar vara 15,5cm.

Vill hinna påbörja eventuell håltagning innan måndag då sotare/kaminbutiker öppnar!

[bild] [bild] [bild]
uppifrån
Bild av en skorsten sedd uppifrån täckt med sot och tjära.
Skapa konto

Rent principiellt behöver man väl inte dra ett nytt insatsrör ända till skorstenens topp om skorstenen är i gott skick?

Då skulle jag väl också slippa håltagning.

Vet inte om det går att svara på utan att sotaren är där och inspekterar men om skorstenen är ok och anslutningarna blir täta så är det ju det som är det som ska uppnås. Sen har väl sotarna ganska stort utrymme för sin egen bedömning om vad som är en säker lösning. Sedan kan man vilja kolla att skorstenen är lagom stor för kaminen, men det har du säkert redan funderat på.

I mitt fall ville kamininstallatör ta upp hål och sätta in bottenkona, men kamintillverkare och sotare tyckte att det inte behövdes.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Vet inte om det går att svara på utan att sotaren är där och inspekterar men om skorstenen är ok och anslutningarna blir täta så är det ju det som är det som ska uppnås. Sen har väl sotarna ganska stort utrymme för sin egen bedömning om vad som är en säker lösning. Sedan kan man vilja kolla att skorstenen är lagom stor för kaminen, men det har du säkert redan funderat på.

I mitt fall ville kamininstallatör ta upp hål och sätta in bottenkona, men kamintillverkare och sotare tyckte att det inte behövdes.
Tack för bra svar!
Det låter som att jag snarast bör ta dit sotare och lite mer på denne än på säljaren i butik.
Smidigast vore ju att slippa insatsrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.