nybyggaresoder
Hej,

Jag har tyvärr med stor sannolikhet råkat ut för en riktig skojare.

Bakgrundsinformation
Sommaren 2020 täckande jag avtal om att bygga hus med ett företag i Skåne. Enligt avtalet skulle vi börja bygga senast i december 2020, och vara klart juli 2021.

Efter vi betalt första fakturan i december har allt bara stått stilla. Skojaren skyller på massa saker och gör sig omöjlig att nå.

Han ljuger konstant och nu har jag insett att han inte har för avsikt att bygga något.

Dessutom har jag nu fått fram information om att han gör samma med 5 andra kunder och att han personligen har en mycket dålig historia inom bygge och ekonomi.

Min fråga
På vilka sätt är det bäst att gå vidare med anmälan på person och firman för att få skadestånd och pengarna tillbaka?

Tack på förhand för svar!

Första steget är väl ARN. Men de kan ju bara ge rekommendationer.

nybyggaresoder
Ja precis, är bara rekommendationer. Är ju inte riktigt det jag är ute efter och inte heller något jag kommer att nöja mig med. Förlorat 1 år och mycket pengar.

T Tompafix skrev:
Första steget är väl ARN. Men de kan ju bara ge rekommendationer.

Jurist/advokat som tar det vidare och kräver återbetalning, hävning av avtal och eller stämning i tingsrätten om avtalet går att säga upp vill säga...

• Gilla
Markgubben och 1 till
  • Laddar…
nybyggaresoder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jurist/advokat som tar det vidare och kräver återbetalning, hävning av avtal och eller stämning i tingsrätten om avtalet går att säga upp vill säga...
Tack för svar Jonatan! (y)

H
Problemet som kan bli är väl att om ekonomin är kass i firman och du kräver pengar tillbaka.
Så slår dom väl konkurs.
Du får då inget.
Sen veckan efter så har han starta ny firma.
Tyvärr så dessa håller på

F
Sannolikheten att vinna i rätten må vara god men det är inte samma sak som att man får pengar.

Fundera på sannolikheten att du kommer att få ditt skadestånd för det kostar mycket pengar att driva det rättsligt med.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur mycket var fakturan på ?

nybyggaresoder
H Hallerudsbo skrev:
Problemet som kan bli är väl att om ekonomin är kass i firman och du kräver pengar tillbaka.
Så slår dom väl konkurs.
Du får då inget.
Sen veckan efter så har han starta ny firma.
Tyvärr så dessa håller på

Ja, så han har hållit på när jag väl hittat honom i system. Han har nämligen företaget registrerat på sin far då han själv har urkass historik med många konkurser och mängder av lurade människor. Men den nya firman har god ekonomi men mönstret i det system han satt i spel finns kvar dessvärre. Det jag fått fram om honom för att han har mer att förlora genom att inte göra rätt ifrån sig nu. Men får se, en skurk tänker ju inte som hederligt folk.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
nybyggaresoder
F fsn skrev:
Sannolikheten att vinna i rätten må vara god men det är inte samma sak som att man får pengar.

Fundera på sannolikheten att du kommer att få ditt skadestånd för det kostar mycket pengar att driva det rättsligt med.
Du kan säkert ha rätt i sak. Men jag är så förbannad att jag tänker driva detta hela vägen. Man behandlar inte människor på de sättet och jag ska se till att det blir hans fall, för alltid.

nybyggaresoder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket var fakturan på ?
Hittills har allt, olika kostnader med företaget, kostat mig 140 tkr.

H
Tänk dig för bara det kan bli dyrt.
För han så kan en konkurs och sen starta på nytt.

vi köpte lägenhet för 10-11 år sedan.
Nystartad förening med ett företag som skulle göra en ombildning.

vi betalade lägenheten och innan Föreningen skulle betala in till banken så tömde han som skulle ombilda åt oss kontona till föreningen.
Styrelsen hade gett han fullmakt när han skulle hjälpa oss.

var 7,5 miljon fördelat på 10-15 lägenheter.

Styrelsen som menade dom var helt oskyldiga slog på stora trumman och gick ut i tidningen och berättade.

på en månad så var firman konkurs.

pengarna var flyttade ut ur firman sen ett tag tillbaka.

gick 2 månader så hade han startat upp ny firma och drev vidare.
Involverad i 10 tal firmor som slås konkurs allt efter som problem uppstår.
Senast i torsdags så konka Jens ytterligare en firma.

det som hände oss i föreningen för 10 år sedan kom den en dom på i sommar där han fick 5 års fängelse.

blir irriterad då han bor på finaste kanten med stort hus, men det står på frun utan lån.
Och kör flott leasing bil.

vi klarade oss dock, då föreningen lånade upp extra 7,5 för att täcka upp för förlusten.

så lägenheterna blev av och vi sålde direkt efter.

• Gilla
Bygg hagberg
  • Laddar…
Måste ju finnas tillgångar i bolaget om man ens ska kunna hämta hem något igen. Det är bokslutstider nu för företag. Att det sett bra ut förra året betyder inte att det finns något kvar nu när nya redovisningen ska in. Om det nu är en skojare som du beskrivit så hade jag inte haft för stora förhoppningar. Tråkig sits oavsett hoppas det går bra!

Kanske slå er ihop med de andra som blivit blåsta och hjälpas åt, blir billigare. Eller göra hembesök tillsammans hos skojaren...

• Gilla
Markgubben och 3 till
  • Laddar…
nybyggaresoder
H Hallerudsbo skrev:
Tänk dig för bara det kan bli dyrt.
För han så kan en konkurs och sen starta på nytt.

vi köpte lägenhet för 10-11 år sedan.
Nystartad förening med ett företag som skulle göra en ombildning.

vi betalade lägenheten och innan Föreningen skulle betala in till banken så tömde han som skulle ombilda åt oss kontona till föreningen.
Styrelsen hade gett han fullmakt när han skulle hjälpa oss.

var 7,5 miljon fördelat på 10-15 lägenheter.

Styrelsen som menade dom var helt oskyldiga slog på stora trumman och gick ut i tidningen och berättade.

på en månad så var firman konkurs.

pengarna var flyttade ut ur firman sen ett tag tillbaka.

gick 2 månader så hade han startat upp ny firma och drev vidare.
Involverad i 10 tal firmor som slås konkurs allt efter som problem uppstår.
Senast i torsdags så konka Jens ytterligare en firma.

det som hände oss i föreningen för 10 år sedan kom den en dom på i sommar där han fick 5 års fängelse.

blir irriterad då han bor på finaste kanten med stort hus, men det står på frun utan lån.
Och kör flott leasing bil.

vi klarade oss dock, då föreningen lånade upp extra 7,5 för att täcka upp för förlusten.

så lägenheterna blev av och vi sålde direkt efter.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet av liknande händelse. Trist att höra det du/ni varit med om.

Jag vill inte gå in på det här om hur exakt jag tänker gå vidare, då vi inte kommit dit än, även om det lutar åt det hållet. Inom två veckor vet vi hur vi går vidare, efter ett sista möte med personen bakom företaget. Men han har lite saker som gör situationen besvärlig för honom att inte göra rätt för sig.

Det bästa vore såklart att börja bygga och avsluta avtalet på det riktiga sättet.

Återigen, tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.