5 397 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Hur allvarliga brister har Lantmäteriet?
Det fina med lantmäteriet är ju också att man utan att ha bett om det kan åka i personlig konkurs bara för att en granne börjar peta i något som angränsar ens egen fastighet. Hur många andra myndigheter eller liknande har vi i Sverige som när som helst kan drabba en så hårt?
Tillsyn enligt t ex miljöbalken.RoTe skrev:
Jag vet inte exakt vad för problem det har varit .Claes Sörmland skrev:
Missa inte att överklaga fakturan när ärendet är avslutat. Praxis är rätt klar här, du ska betala för normal handläggning av Lantmäteriet. Om Lantmäteriet har problem med personal så att det blir dubbelarbete så ska du inte betala för det. Jag läser regelbundet MÖD-domar där domstolen sätter ned beloppet baserat på att Lantmäteriet ska fakturera utifrån skäliga timmar och inte faktiska timmar i ärendet.
Hon har inte sagt annat än att det bla varit mycket utredning om vilka som äger en väg och våra andelar i den.
Att det blir så här beror i hög grad på att det i Sverige inte längre finns något tjänstemannaansvar. Fram till 1970-talet kunde stats- och kommunanställda bli personligen skadeståndsskyldiga och straffas i domstol för fel och underlåtelsesynder.. Domstolen kunde även avsätta eller stänga av tjänstemannen från arbetet. Socialdemokraterna med Palme jobbade aktivt med att få bort tjänstemannaansvaret
I dag finns bara brottet tjänstefel vid myndighetsutövning kvar, och det är oerhört ovanligt att någon faktiskt döms. Trots anmälningar till Mark och miljödomstol eller förvaltningsdomstolen, så rinner tjänstemannaansvaret ut i sanden då offentligt anställda kan gömma sig bakom kollektiv och luddiga allmänhetens intresses skyddsformuleringar borde helt enkelt inte vara möjligt i en rättsstat.
Och allt fortsätter som vanligt.
I dag finns bara brottet tjänstefel vid myndighetsutövning kvar, och det är oerhört ovanligt att någon faktiskt döms. Trots anmälningar till Mark och miljödomstol eller förvaltningsdomstolen, så rinner tjänstemannaansvaret ut i sanden då offentligt anställda kan gömma sig bakom kollektiv och luddiga allmänhetens intresses skyddsformuleringar borde helt enkelt inte vara möjligt i en rättsstat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Bara en enkel fråga då: Har du något som liknar ett tjänstemannaansvar i ditt jobb, där du personligen kan bli skadeståndsskyldig om du gör något fel? Jag skulle tro att det är synnerligen ovanligt.S Supermyra skrev:Att det blir så här beror i hög grad på att det i Sverige inte längre finns något tjänstemannaansvar. Fram till 1970-talet kunde stats- och kommunanställda bli personligen skadeståndsskyldiga och straffas i domstol för fel och underlåtelsesynder.. Domstolen kunde även avsätta eller stänga av tjänstemannen från arbetet. Socialdemokraterna med Palme jobbade aktivt med att få bort tjänstemannaansvaret
Personligen tror jag det är en väldigt dålig idé med att hota att straffa personal om de gör ett misstag. Det brukar sluta med "Jag har inte gjort något fel för jag har inte gjort något alls". Därmed inte sagt att inte myndigheten eller företaget ska betala till de drabbade, antingen direkt eller via försäkring.
Absolut! Jag har personligt ansvar, bedriver näringsverksamhet.Fairlane skrev:
Bara en enkel fråga då: Har du något som liknar ett tjänstemannaansvar i ditt jobb, där du personligen kan bli skadeståndsskyldig om du gör något fel? Jag skulle tro att det är synnerligen ovanligt.
Personligen tror jag det är en väldigt dålig idé med att hota att straffa personal om de gör ett misstag. Det brukar sluta med "Jag har inte gjort något fel för jag har inte gjort något alls". Därmed inte sagt att inte myndigheten eller företaget ska betala till de drabbade, antingen direkt eller via försäkring.
Verksamhet som bedrivs för att jag och min familj ska kunna leva och försörja oss utan bidrag och betala skatt till de som inget ansvar har...😀
Så om du gör fel så slutar det inte bara med att du blir av med jobbet, bilen och huset utan även att du och resten av familjen sätts i straffkoloni tills allting är betalt?S Supermyra skrev:
Låter rimligt.
Det brukar väl sägas att vara dålig på att driva en näringsverksamhet inte är olagligt... Därför är det ingen bra jämförelse i detta fall
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det bra i jämförelsen är att en företagare får ta konsekvenserna sv sitt företagande. Går det dåligt slår det på privatekonomin.
Det saknas motsvarande direkta koppling mellan konsekvenserna för den enskilde och en tjänstemans framgång.
Det saknas motsvarande direkta koppling mellan konsekvenserna för den enskilde och en tjänstemans framgång.
Ja så kan det absolut bli!kashieda skrev:
Det gäller att man håller koll på alla regler, bestämelser, anvisningar, tolkningar mm samt ekonomi och betalar in avgifter och moms i rätt tid och gör bra jobb så man inte blir ovän med kunder eller myndigheter som försöker sätta käppar i vägen på grund av politiska fantasier eller ren okunskap..
Som anställd har du ett helt annat skydd mot ansvar än egenföretagare. Skall vi ha Lantmätare som fristående konsulter?
Skulle tex läkare kunna bli stämda för deras behandling, så slutar det med att a) det blir dyrare, och b) de kommer skaffa ansvarsförsäkring. Kommer det ändra något i praktiken? Tveksamt.
Skulle tex läkare kunna bli stämda för deras behandling, så slutar det med att a) det blir dyrare, och b) de kommer skaffa ansvarsförsäkring. Kommer det ändra något i praktiken? Tveksamt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
KTH-student avslöjar allvarliga brister i Verisures hemlarm
Artikelkommentarer -
21 mäklare varnas för allvarliga brister i uppgifter om skuldsättning
Köpa & Sälja hus -
Allvarliga brister hos många element och värmefläktar
Artikelkommentarer -
Allvarliga brister hos importerade elprodukter
Artikelkommentarer -
Kontrollvecka inom byggsektorn visade på allvarliga brister