Jag gräver inte bara dammar utan försöker även lära mig att snickra.
Efter man snickrat sp slipar man, sedan stå skall det göras fint.

I mina tidigare projekt har jag varit nöjd med träets naturliga utseende och bara använt supermatt golvlack.

Nu vill jag har en vitare yta. Alla på Youtube säger Rubio monocoat, men det var ju väldigt mycket dyrare än vad jag trodde. Då började jag fundera, det är aldrig bra... Nu är jag mer förvirrad än innan...

Det finns oljor, och hårdvaxoljor, lasyr, bets färg, epoxy och lack... Säkert mycket mer.

En oljad yta är jag med på.

Men det finns oljor som efteråt ser ut precis som epoxy och bygger tjocklek.

Oljorna påstås tränga långt in i träet. Vilket säkert kan vara sant även om tillverkarna säger det :)

Bets, finns bara i mörka färger.
Lasyr finns i massa färger och får saker att se ut som trä det inte är.

Jag skall bespara er min längre förvirringsrant. Och ja min färgaffär är fantastisk och svarar gärna på mina frågor, men ibland ställer jag en fullständigt normal och rimlig fråga, och så får man den där blicken som om man frågat om man skall grilla barnen innan man äter dem.

Skulle en eller flera vänliga själar här kunna hjälpa mig (och säkert andra) kunna hjälpa mig att reda ut vad när varför man skall använda olika ytskikt.

Just nu vill jag lasera en ektröskel, kan vi kalla det. och sedan täcka den med helmatt golvlack. Lasyren verkar leva i burken i evig tid. och då kan jag ha många små burkar med olika kulörer, och använda lacken som skydd, som ju används, mycket är att ta i, men oftare.
Enkelt för mig.men kräver ju flera lager och målningar. Men tid har jag ju gott om...

• Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Farstatjej90
Vissa märken älskar byggahus. När det gäller vvs är det Vatette.
När det gäller ytskikt är det Osmo hårdvaxolja.
Jag har inte använt det, men det är det svaret du kommer få... Så du kan lika gärna få det direkt av mig
..

• Haha
hjalmar17 och 3 till
  • Laddar…
hsd
Jag använde herdins lackbets , finns även i vitt, och dagen efter la jag på golvlack , detta var för 20 år sedan och den ser faktiskt väldigt bra ut fortfarande

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vissa märken älskar byggahus. När det gäller vvs är det Vatette.
När det gäller ytskikt är det Osmo hårdvaxolja.
Jag har inte använt det, men det är det svaret du kommer få... Så du kan lika gärna få det direkt av mig
..
Men både Vatette och Osmo är grymma grejer.

Testade lite Herdins hårdvaxolja på en hylla, men kommer aldrig använda det igen, så håller mig till Osmo. Jag har inte testat Rubio, men sett någon jämförelse på youtube, där de inte var så imponerade, och föredrog... Osmo.

Men Hur 17 vet man när man skall använda vad?

tommib
Man testar. Det ska jag göra ikväll. Osmo hårdvaxolja faktiskt :)

Sen läser man väl lite på nätet om vilka olika egenskaper de olika ytbehandlingarna har.

@Farstatjej90 Du glömde Elko/Schneider/Hager :D

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Du ser @Swamp ! Jag sa ju det!

Min erfarenhet är att man tyvärr måste prova sig fram. I ett projekt använder man någonting för att i nästa använda något annat. Vad andra gillar spelar inte så stor roll.

Men osmo är bra 😁

H
Swamp Swamp skrev:
Jag gräver inte bara dammar utan försöker även lära mig att snickra.
Efter man snickrat sp slipar man, sedan stå skall det göras fint.

I mina tidigare projekt har jag varit nöjd med träets naturliga utseende och bara använt supermatt golvlack.

Nu vill jag har en vitare yta. Alla på Youtube säger Rubio monocoat, men det var ju väldigt mycket dyrare än vad jag trodde. Då började jag fundera, det är aldrig bra... Nu är jag mer förvirrad än innan...

Det finns oljor, och hårdvaxoljor, lasyr, bets färg, epoxy och lack... Säkert mycket mer.

En oljad yta är jag med på.

Men det finns oljor som efteråt ser ut precis som epoxy och bygger tjocklek.

Oljorna påstås tränga långt in i träet. Vilket säkert kan vara sant även om tillverkarna säger det :)

Bets, finns bara i mörka färger.
Lasyr finns i massa färger och får saker att se ut som trä det inte är.

Jag skall bespara er min längre förvirringsrant. Och ja min färgaffär är fantastisk och svarar gärna på mina frågor, men ibland ställer jag en fullständigt normal och rimlig fråga, och så får man den där blicken som om man frågat om man skall grilla barnen innan man äter dem.

Skulle en eller flera vänliga själar här kunna hjälpa mig (och säkert andra) kunna hjälpa mig att reda ut vad när varför man skall använda olika ytskikt.

Just nu vill jag lasera en ektröskel, kan vi kalla det. och sedan täcka den med helmatt golvlack. Lasyren verkar leva i burken i evig tid. och då kan jag ha många små burkar med olika kulörer, och använda lacken som skydd, som ju används, mycket är att ta i, men oftare.
Enkelt för mig.men kräver ju flera lager och målningar. Men tid har jag ju gott om...
Olja in ock tvätta med vitsåpa, ofta det första året så håller sig trät ljust. Vi har askgolv och de se fortfarande nya ut. La in dem för 20 år sedan. Skulle aldrig använda hårdvaxolja, för mycket underhåll. Definitiv aldrig ett lackart golv, går inte att fixa till märken snyggt.

H HEM2121 skrev:
Olja in ock tvätta med vitsåpa, ofta det första året så håller sig trät ljust. Vi har askgolv och de se fortfarande nya ut. La in dem för 20 år sedan. Skulle aldrig använda hårdvaxolja, för mycket underhåll. Definitiv aldrig ett lackart golv, går inte att fixa till märken snyggt.
Finessen med hårdvaxolja är väl att det inte är så mycket underhåll, samtidigt som det går att underhålla vid behov.

Överens om lack, ger en kall yta dessutom.

H
S sin skrev:
Finessen med hårdvaxolja är väl att det inte är så mycket underhåll, samtidigt som det går att underhålla vid behov.

Överens om lack, ger en kall yta dessutom.
Ringde tillverkaren och frågade om skillnaden, mellan hårdvaxolja och olja bl.a. ang. underhåll. Hårdvaxolja var inget alternativ för oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.