T TedM skrev:
Belysning är ju bra i den mån det hjälper ägaren se hundarna och att de har det bra. Det finns ju tillfällen då hundar behöver vara i hundgård trots att man är hemma, även om man helst inte har det så. Om man har hundrädda gäster, exempelvis.
Man har säkert också gärna en uppkopplad övervakningskamera (med ljudupptagning) för att se så de mår bra när man är borta, och då hjälper ju en lampa dens funktion.
Precis så vi tänker och som vi kommer att göra!

S styren skrev:
Placera hundgården närma (närmare) huset. Hunden vill ha så mycket kontakt som möjligt med er. Hunden vill också höra alla ljud i huset, och känner sig mindre ensam. För ni kommer väl att placera hunden där ibland när ni är hemma också.

Utsikt är viktig. Bra som någon skrev med platt tak, eller nästan platt. Hunden måste kunna hoppa upp, så bygg ett bord bredvid på sidan så hunden kan hoppa upp.

Isolera botten och tak på kojan. Fyll med halm. Väggarna bör andas. Ingen tät plyfa eller dito. Kan även ha ett inre rum med avskiljande innervägg för hårt väder.

Full hundgårdens gårdsplan med grus, därefter (kanske markduk) och ett lager gårdsgrus (väggrus).

Plantera några björkar för skugga.

Hur du gör stängsel är en kostnadsfråga, och utseendefråga. Överdriv inte golvarmering.

Tänk på att hunden kan lida av ensamhet. Studera den noga, och överväg att köpa till ett sällskap om behov verkar finnas.
Tack för ett utförligt svar!
Förstår din tanke gällande placeringen! Det vi känner är att placeringen är positiv eftersom det ligger i alla väderstreck så det både blir sol och skugga på platsen under dagen.
Hon kommer heller inte störas av bilvägen eller förbipasserande människor som går förbi.
Hennes utsikt kommer vara vårat hus samt skogen och ängen.
Vi kommer också kunna se henne från vårat hus och även via kameran när vi är på jobbet.

Se gärna också mitt svar gällande storleken på grus för att eliminera att hon äter något i framtiden:

Har du några bilder som exempel så får du jättegärna dela med dig av dom.

Mvh Jacob

G Ghist skrev:
Om man vill hålla sig till lagar och regler rekommenderar jag att kika på Jordbruksverkets hemsida.
[länk]
Gå ned till Utrymmen och miljö för hundar -> Rastgårdar
Fick bygga dubbelt så stort än vad jag själv hade tänkt.

Förutom isolerad hundkoja bygger du även en soffa, dubbel så bred som hunden ligger på, halva öppen och halva med tak och vägg i två riktningar.
Då har du löst både utsikt, regn och avskildhet.
Hej Ghist!

Tack för svar!
Jag känner att vi har bra koll på de regler som ställs. Kommer bygga ca 6x4m=24 kvadratmeter. Så ytan känns som vi klarar också utan problem! :)

M Mezzen skrev:
Tack för ett jättebra och utförligt svar!
Du har möjligtvis ingen bild på en egen hundgård som du vill dela med dig av?

Idag kämpar vi jättemycket med våran 14 veckor tollare att hon inte ska äta precis allt. Det är en utmaning att ha koll på allt hon stoppar i sig, men även om jag hoppas att vi lyckas bli av med det beteendet tills hon har blivit äldre, så finns det ju ändå en liten oro att hon kommer kunna äta av gruset när hon har blivit vuxen.
Om man ska använda gårdsgrus, kan man inte gå upp i större stenar då, eller alternativt köra på något mer packat material för att med hängslen och livrem inte riskera att hon får i sig något olämpligt i munnen?

Hur skulle du ha tänkt här?

Vill förtydliga att hon testar allting av ren nyfikenhet. Vi övar mycket hjärnarbete med henne och jobbar mycket så att hon gör av med den energi som hon kräver som tollare, och särskilt som valp.
Kan se om jag kan skicka en bra bild på PM.

Vad gäller gruset så vet jag inte, vi körde ca 5 cm gårdsgrus och det har som sagt funkat. Vet inte om det finns större grus som ändå är bekvämt att gå på, makadam och kross har ju vassa kanter. Alternativet är ju att packa det med stenmjöl etc så det blir mer likt en grusväg. Men om valpen äter grus så är det väl det egentliga problemet kanske.

S styren skrev:
Placera hundgården närma (närmare) huset. Hunden vill ha så mycket kontakt som möjligt med er. Hunden vill också höra alla ljud i huset, och känner sig mindre ensam. För ni kommer väl att placera hunden där ibland när ni är hemma också.

Utsikt är viktig. Bra som någon skrev med platt tak, eller nästan platt. Hunden måste kunna hoppa upp, så bygg ett bord bredvid på sidan så hunden kan hoppa upp.

Isolera botten och tak på kojan. Fyll med halm. Väggarna bör andas. Ingen tät plyfa eller dito. Kan även ha ett inre rum med avskiljande innervägg för hårt väder.

Full hundgårdens gårdsplan med grus, därefter (kanske markduk) och ett lager gårdsgrus (väggrus).

Plantera några björkar för skugga.

Hur du gör stängsel är en kostnadsfråga, och utseendefråga. Överdriv inte golvarmering.

Tänk på att hunden kan lida av ensamhet. Studera den noga, och överväg att köpa till ett sällskap om behov verkar finnas.
Håller med! Den föreslagna ytan ligger alldeles för långt från boningshuset!
En Tollare trivs bäst i en aktiv familj och är familjekära…..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.