hsd
Alfasud Alfasud skrev:
Precis! Ber någon ta in hunden. Så gör vi redan idag, har en flagga som man hänger upp och som syns utifrån. Då ringer man in och ber någon ta hunden.
Men flaggsystemet är inte 100%-igt!

En sluss blir ett för stort ingrepp. Hunden tar sig över staket så skulle behöva vara högt och tråkigt. Men annars kanske det smidigaste och säkraste. Men skulle tycka det var roligare med en automation som hjälper oss.
Använd kompostgaller, ställ bara utdessa i lite sicksack oordning, har ännu inte sett en hund som forcerar eller hoppar över dessa galler

• Gilla
Alfasud
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Avskaffa hunden. Problem löst.
Tänk på att du har fullt ansvar för hunden. Springar den löst och rymmer från fastigheten kan du straffas. En varningslampa på grinden gör då ingen skillnad.
Läst tråden Thomas ?
Lampan är till för att de boende inte ska öppna porten för att köra in en bil om hunden är ute och då kanske springer ut 🙄

• Gilla
Alfasud
  • Laddar…
K Kapabel skrev:
Automation är väl iof bekvämt men den vardagliga motionen är inte att förakta😀.

Kliv ur bilen, gå in genom grinden, koppla hunden eller gå in med den i huset.
Är du verkligen intresserad av en bra och enkel lösning eller är det bara kul med tekniska lösningar?😉
Nja... det är lite mer komplicerat än så. Jag har inte beskrivit alla detaljer här som skapar problemet. Har ingen gånggrind på samma ställe som jag kör in och ut med bilen. Och bor "i stan" så kan inte lämna bilen lite snabbt för att gå runt huset och jaga en hund...
Så ja, det är kul med tekniska lösningar, men det handlar mest om att förenkla i vardagen och hels få ett säkrare system som fungerar oavsett vem i familjen som har ansvar för hunden. Åldersspannet är från 11 åring till 80-åring

• Gilla
yonna
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Använd kompostgaller, ställ bara utdessa i lite sicksack oordning, har ännu inte sett en hund som forcerar eller hoppar över dessa galler
Håller med! Dom är magiska. Men det blir inte hållbart i vardagen så som det ser ut hemma hos mig.

Hannuse Hannuse skrev:
Jag hade problem med ett av mina halsband som hade typ det beteendet, men jag fick det utbytt av Tracktive, och sedan dess har det varit problemfritt.
Så du kanske ska kontakta dom?
Iofs räcker det ju med att halsbandet inte funkar 1 (en) gång ... jag har alltid varit/är fortfarande rädd för att jycken kommer ut på landsvägen.

• Gilla
Alfasud
  • Laddar…
Alfasud Alfasud skrev:
Jag behöver tips och idéer! Tacksam för all hjälp!
Vi har en stor hund som gärna springer i trädgården. Men hon rymmer också om någon öppnar den automatiska grinden. Jag skulle vilja ha en lampa som tänds på/vid grinden när hunden är utomhus. Finns det någon teknisk lösning för att hålla reda på om hunden är utomhus i trädgården eller inte som sedan kan trigga en lampa?
en lösning jag har sett är att ha dubbla grindar

yonna yonna skrev:
Iofs räcker det ju med att halsbandet inte funkar 1 (en) gång ... jag har alltid varit/är fortfarande rädd för att jycken kommer ut på landsvägen.
Ja, och till det hjälper ju inte halsbandet, det hindrar ju inte mina djur från att ta sig iväg, jag kan bara se var dom är.

• Gilla
Alfasud och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det enklaste kommer vara att du har en lampa vid grinden kopplad till en "smart puck" och sen tänder/släcker antingen med telefonen eller en fysisk knapp vid dörren där ni släpper ut hunden...

Alternativt har du en flagga på taket du hissar när vovven är ute. Det ser ju ståndsmässigt ut, där hunden ligger. Kanske passar med flagga...

• Gilla
  • Haha
Alfasud och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, och till det hjälper ju inte halsbandet, det hindrar ju inte mina djur från att ta sig iväg, jag kan bara se var dom är.
det finns ju halsband som ger hunden en stöt om den går utanför området

hsd
M maria01 skrev:
Oooooolagligt
Djurplåååågeri

hsd hsd skrev:
Oooooolagligt
Djurplåååågeri
Och det funkar inte på alla hundar...Inte den typen av lösning jag söker.

hsd hsd skrev:
Oooooolagligt
Djurplåååågeri
ja det är det

läste nåt om får nyligen tror jag det var nån stans i sverige där man testa

Alfasud Alfasud skrev:
Och det funkar inte på alla hundar...Inte den typen av lösning jag söker.
dubbla grindar då?

M maria01 skrev:
dubbla grindar då?
alltså det blir ett för stort ingrepp. Med befintlig layout på trädgården så skulle det vara väldigt trist tycker jag.

M maria01 skrev:
Kanske är mer effektivt om jag har det halsbandet på mig, och kopplar det till hundens geofence.
Då får jag en hyfsad notifikation om djuret lämnar ”the safe zone”.

• Gilla
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.