hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Använd kompostgaller, ställ bara utdessa i lite sicksack oordning, har ännu inte sett en hund som forcerar eller hoppar över dessa gallerAlfasud skrev:
Precis! Ber någon ta in hunden. Så gör vi redan idag, har en flagga som man hänger upp och som syns utifrån. Då ringer man in och ber någon ta hunden.
Men flaggsystemet är inte 100%-igt!
En sluss blir ett för stort ingrepp. Hunden tar sig över staket så skulle behöva vara högt och tråkigt. Men annars kanske det smidigaste och säkraste. Men skulle tycka det var roligare med en automation som hjälper oss.
Läst tråden Thomas ?T Thomas_Blekinge skrev:
Lampan är till för att de boende inte ska öppna porten för att köra in en bil om hunden är ute och då kanske springer ut 🙄
Nja... det är lite mer komplicerat än så. Jag har inte beskrivit alla detaljer här som skapar problemet. Har ingen gånggrind på samma ställe som jag kör in och ut med bilen. Och bor "i stan" så kan inte lämna bilen lite snabbt för att gå runt huset och jaga en hund...K Kapabel skrev:
Så ja, det är kul med tekniska lösningar, men det handlar mest om att förenkla i vardagen och hels få ett säkrare system som fungerar oavsett vem i familjen som har ansvar för hunden. Åldersspannet är från 11 åring till 80-åring
Iofs räcker det ju med att halsbandet inte funkar 1 (en) gång ... jag har alltid varit/är fortfarande rädd för att jycken kommer ut på landsvägen.Hannuse skrev:
en lösning jag har sett är att ha dubbla grindarAlfasud skrev:
Jag behöver tips och idéer! Tacksam för all hjälp!
Vi har en stor hund som gärna springer i trädgården. Men hon rymmer också om någon öppnar den automatiska grinden. Jag skulle vilja ha en lampa som tänds på/vid grinden när hunden är utomhus. Finns det någon teknisk lösning för att hålla reda på om hunden är utomhus i trädgården eller inte som sedan kan trigga en lampa?
Det enklaste kommer vara att du har en lampa vid grinden kopplad till en "smart puck" och sen tänder/släcker antingen med telefonen eller en fysisk knapp vid dörren där ni släpper ut hunden...
Alternativt har du en flagga på taket du hissar när vovven är ute. Det ser ju ståndsmässigt ut, där hunden ligger. Kanske passar med flagga...
Alternativt har du en flagga på taket du hissar när vovven är ute. Det ser ju ståndsmässigt ut, där hunden ligger. Kanske passar med flagga...