Med lång erfarenhet inom säkerhetsbranschen, så är detta lite klurigt att få till med bra träffsäkerhet.
Vi snackar typ närvaro zoner, vilket normalt löses med kortläsare/tagg in och ut.
Men de enklare/normala läsarna hade nog inte funkat bra, man måste ju gå ganska nära...
Kamera/kameror som detekterar djur/hund är nog lösningen, men blir fort ganska avancerat det med, man vill ju inte ha en massa "falsklarm" på något av hållen.
Man hade nog även behövt en kamera innomhus där man tar in hunden som kan släcka din lampa, om man inte vill ha en knapp till det...
Vi snackar typ närvaro zoner, vilket normalt löses med kortläsare/tagg in och ut.
Men de enklare/normala läsarna hade nog inte funkat bra, man måste ju gå ganska nära...
Kamera/kameror som detekterar djur/hund är nog lösningen, men blir fort ganska avancerat det med, man vill ju inte ha en massa "falsklarm" på något av hållen.
Man hade nog även behövt en kamera innomhus där man tar in hunden som kan släcka din lampa, om man inte vill ha en knapp till det...
Jag har löst det för våran hund, och även katten.
Ett GPS-halsband från Tracktive och en smart-hem hub från Homey.
Men Tracktives app så kan jag se var djuren befinner sig, men även var dom har varit.
Integrationen till Homey gör att jag kan sätta upp regler baserat på position, riktigt fiffigt.
Jag kan få en pushnotis om hunden smiter för långt från gården, och lampan i hallen kan växla till rött ljus när katten är på förbjudet område, eller grönt ljus när han är på väg hem.
Möjligheterna blir många i alla fall med integrationen mellan Tracktive och Homey, väldigt nöjd med den.
Det skulle kunna lösa din utmaning tänker jag.
Men Tracktives app så kan jag se var djuren befinner sig, men även var dom har varit.
Integrationen till Homey gör att jag kan sätta upp regler baserat på position, riktigt fiffigt.
Jag kan få en pushnotis om hunden smiter för långt från gården, och lampan i hallen kan växla till rött ljus när katten är på förbjudet område, eller grönt ljus när han är på väg hem.
Möjligheterna blir många i alla fall med integrationen mellan Tracktive och Homey, väldigt nöjd med den.
Dethär låter ju precis som det jag behöver! Har varit fundersam på noggranheten. Dvs om hunden stryker längs med husväggen, är det inte risk att det kan bli fel där då? ute/inne?Hannuse skrev:
Ja, det blir inte så exakt, eftersom GPS-funktionen som standard går in i ett batterisparande läge.Alfasud skrev:
Så det blir inte "på metern" noga, inte som en modern robotgräsklippare.
Det är min erfarenhet, men å andra sidan har jag skapat ett virtuellt staket med lite mariginal, för att inte få så många notiser i onödan.
Jag ställde det "exakt" från början, och då kunde en meter fel trigga ett larm.
Men läs gärna mer här:
https://tractive.com/sv/fp/virtual-fences
Det räcker inte med en sensor - Då vet du inte vilket håll hunden går åt. Det behövs två sensorer med ett visst inbördes avstånd och någon form av "fålla" så hunden passerar båda sensorerna på väg in eller ut.K knightjocke skrev:
Har den till min hund, funkar inte 100%, mitt i natten kan appen varna att hunden befinner sig i förbjudet område när han ligger bredvid och sover. Ibland när man är på promenad och har gått 500m från bostaden eller "gränsen" så får man notis om att hunden har lämnat hemmetHannuse skrev:
Automation är väl iof bekvämt men den vardagliga motionen är inte att förakta😀.Alfasud skrev:
Jag behöver tips och idéer! Tacksam för all hjälp!
Vi har en stor hund som gärna springer i trädgården. Men hon rymmer också om någon öppnar den automatiska grinden. Jag skulle vilja ha en lampa som tänds på/vid grinden när hunden är utomhus. Finns det någon teknisk lösning för att hålla reda på om hunden är utomhus i trädgården eller inte som sedan kan trigga en lampa?
Kliv ur bilen, gå in genom grinden, koppla hunden eller gå in med den i huset.
Är du verkligen intresserad av en bra och enkel lösning eller är det bara kul med tekniska lösningar?😉
Billig variant kan vara en galaxy smarttag, apple airtag el liknande på halsbandet. Så kollar du appen när du närmar dig grinden. Möjligen har du tillräckligt stor tomt att du kan bygga scenarier. Några hundralappar för att testa bara åtminstone
Jag ville inte heller komma med denna enkla lösning ... det har fungerat hos mig i alla år.K Kapabel skrev:
Jag har arrangerat trädgården så att carport/garage nås utanför grinden. Jyckarna sprang ut/in i huset hela sommarsäsongen. Pga dess storlek höll de besökande borta från att öppna grinden - det bör gälla även TS's jycke.
Sätt en id-tag i halsbandet så ser du ungefär var hunden är.Alfasud skrev:
Jag behöver tips och idéer! Tacksam för all hjälp!
Vi har en stor hund som gärna springer i trädgården. Men hon rymmer också om någon öppnar den automatiska grinden. Jag skulle vilja ha en lampa som tänds på/vid grinden när hunden är utomhus. Finns det någon teknisk lösning för att hålla reda på om hunden är utomhus i trädgården eller inte som sedan kan trigga en lampa?
Jag hade problem med ett av mina halsband som hade typ det beteendet, men jag fick det utbytt av Tracktive, och sedan dess har det varit problemfritt.J J-banan skrev:
Så du kanske ska kontakta dom?
Inget ont menat men för mig låter det lite som att gå över bäcken för vatten. Det enklaste är naturligtvis att uppfostra hunden istället för att anpassa omgivningen. Troligtvis billigare också att lägga pengarna på en dressyrkurs än tekniska lösningar.Alfasud skrev:
Precis! Ber någon ta in hunden. Så gör vi redan idag, har en flagga som man hänger upp och som syns utifrån. Då ringer man in och ber någon ta hunden.
Men flaggsystemet är inte 100%-igt!
En sluss blir ett för stort ingrepp. Hunden tar sig över staket så skulle behöva vara högt och tråkigt. Men annars kanske det smidigaste och säkraste. Men skulle tycka det var roligare med en automation som hjälper oss.
Billigaste och simplaste lösningen (om man skall gå efter devisen att man inte kan lära gamla hundar sitta) vore att ha en skål hundgodis i handsfacket. Ge en godis när man kommit innanför grinden och sedan ytterligare en när man går ut bilen och grinden gått i lås. Då vet ju hunden vad som väntar och stannar för att få sin belöning.
Vi har en lina för att vår hund inte ska bli tokglad när det kommer något och hoppa upp på dem med 50 kg lycklig hundenergi. Bara snäppa fast linan i halsbandet, no problem.
Jag ser ju att du har en riktig vakthund, på bilden är den redo att kasta sig mot strupen...
Jag ser ju att du har en riktig vakthund, på bilden är den redo att kasta sig mot strupen...