Jag behöver tips och idéer! Tacksam för all hjälp!
Vi har en stor hund som gärna springer i trädgården. Men hon rymmer också om någon öppnar den automatiska grinden. Jag skulle vilja ha en lampa som tänds på/vid grinden när hunden är utomhus. Finns det någon teknisk lösning för att hålla reda på om hunden är utomhus i trädgården eller inte som sedan kan trigga en lampa?
Vi har en stor hund som gärna springer i trädgården. Men hon rymmer också om någon öppnar den automatiska grinden. Jag skulle vilja ha en lampa som tänds på/vid grinden när hunden är utomhus. Finns det någon teknisk lösning för att hålla reda på om hunden är utomhus i trädgården eller inte som sedan kan trigga en lampa?
Geostaket kanske vore något?
Men om det finns något system som hanterar externa larmdon kan jag inte svara på.
Men om det finns något system som hanterar externa larmdon kan jag inte svara på.
Kan ni tänka er att vara så gammalmodiga att ni sätter en trådlös strömbrytare innanför dörren, som ni slår till när hunden går ut och från när hunden kommer in? Då kan den även vara tillslagen (och lampan tänd) om dörren står öppen och hunden kan springa fritt.
Förstår att det inte är heltäckande, men det är en enkel lösning i alla fall.
Förstår att det inte är heltäckande, men det är en enkel lösning i alla fall.
Säg att du löser problemet.
Typ en sändare i halsbandet och lite logik och du får din lampa tänd. Vad ska du göra med den infon? Be nån att ta in hunden när du kör in bilen?
Jag hade istället försökt få till en sluss med ett staket till så att hunden får vara överallt i trädgården men inte just i närheten av grinden du beskrev.
Typ en sändare i halsbandet och lite logik och du får din lampa tänd. Vad ska du göra med den infon? Be nån att ta in hunden när du kör in bilen?
Jag hade istället försökt få till en sluss med ett staket till så att hunden får vara överallt i trädgården men inte just i närheten av grinden du beskrev.
Instämmer i att en bilsluss är det som löser problemet med "automatik" att hunden inte ska kunna rymma.
Finns ju även dessa system men är väl förbjudna i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...d-istallet-for-stangsel-kan-vara-mer-flexibel
Finns ju även dessa system men är väl förbjudna i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...d-istallet-for-stangsel-kan-vara-mer-flexibel
Precis! Ber någon ta in hunden. Så gör vi redan idag, har en flagga som man hänger upp och som syns utifrån. Då ringer man in och ber någon ta hunden.K Klass0n skrev:Säg att du löser problemet.
Men flaggsystemet är inte 100%-igt!
En sluss blir ett för stort ingrepp. Hunden tar sig över staket så skulle behöva vara högt och tråkigt. Men annars kanske det smidigaste och säkraste. Men skulle tycka det var roligare med en automation som hjälper oss.
Det finns geostaket med larm, du ser exakt på appen var hunden är. Appen fungerar även så att har du husbil exv så får du info om hunden o omgivningens temp. Fungerar.snaggletooth skrev:
Du kan kvällstid bli hjälpt av lampor med rörelsedetektor.