Jag behöver tips och idéer! Tacksam för all hjälp!
Vi har en stor hund som gärna springer i trädgården. Men hon rymmer också om någon öppnar den automatiska grinden. Jag skulle vilja ha en lampa som tänds på/vid grinden när hunden är utomhus. Finns det någon teknisk lösning för att hålla reda på om hunden är utomhus i trädgården eller inte som sedan kan trigga en lampa?

• Hund ligger på stenveranda framför trädörr, flankerad av kolonner och rosa blommor, i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Geostaket kanske vore något?
Men om det finns något system som hanterar externa larmdon kan jag inte svara på.

Enkelt elstängsel och karbinlås på grinden har funkat i alla år för mina jyckar.

Förtydligande:
Jag har en mur runt trädgården och en motorstyrd port som man inte ser igenom. Så kommer man utifrån med bilen, så vill man veta om hunden är lös i trädgården eller inomhus.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Låter spontant inte som ett helt lätt problem att lösa. Hur kommer hunden in och ut ur huset?

A axn skrev:
Låter spontant inte som ett helt lätt problem att lösa. Hur kommer hunden in och ut ur huset?
vi är 6 personer som bor i huset, så någon släpper ut/in hunden vid behov. Det kan begränsas till 1 dörr för detta ändamål.

Kan ni tänka er att vara så gammalmodiga att ni sätter en trådlös strömbrytare innanför dörren, som ni slår till när hunden går ut och från när hunden kommer in? Då kan den även vara tillslagen (och lampan tänd) om dörren står öppen och hunden kan springa fritt.
Förstår att det inte är heltäckande, men det är en enkel lösning i alla fall. :-)

• Gilla
MrsForest
  • Laddar…
Magnus E K
Eller fäst ett lagom långt och kraftigt rep runt den fina stenpelaren och fäst andra änden av repet i hunden.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Säg att du löser problemet.
Typ en sändare i halsbandet och lite logik och du får din lampa tänd. Vad ska du göra med den infon? Be nån att ta in hunden när du kör in bilen?

Jag hade istället försökt få till en sluss med ett staket till så att hunden får vara överallt i trädgården men inte just i närheten av grinden du beskrev.

• Gilla
trilithium och 6 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Säg att du löser problemet.
Typ en sändare i halsbandet och lite logik och du får din lampa tänd. Vad ska du göra med den infon? Be nån att ta in hunden när du kör in bilen?

Jag hade istället försökt få till en sluss med ett staket till så att hunden får vara överallt i trädgården men inte just i närheten av grinden du beskrev.
Precis! Ber någon ta in hunden. Så gör vi redan idag, har en flagga som man hänger upp och som syns utifrån. Då ringer man in och ber någon ta hunden.
Men flaggsystemet är inte 100%-igt!

En sluss blir ett för stort ingrepp. Hunden tar sig över staket så skulle behöva vara högt och tråkigt. Men annars kanske det smidigaste och säkraste. Men skulle tycka det var roligare med en automation som hjälper oss.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
K
Någon form av sensor i dörren och ett halsband som den läser av. Då vet den om hunden går igenom dörren. Men vet inte om det existerar?

• Gilla
Alfasud
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Någon form av sensor i dörren och ett halsband som den läser av. Då vet den om hunden går igenom dörren. Men vet inte om det existerar?
Jag tolkar ts fundering som att det då är för sent. Lösningen ska vara att förhindra att hunden ska kunna rymma.😉

snaggletooth snaggletooth skrev:
Geostaket kanske vore något?
Men om det finns något system som hanterar externa larmdon kan jag inte svara på.
Det finns geostaket med larm, du ser exakt på appen var hunden är. Appen fungerar även så att har du husbil exv så får du info om hunden o omgivningens temp. Fungerar.
Du kan kvällstid bli hjälpt av lampor med rörelsedetektor.

K knightjocke skrev:
Precis detta är jag ute efter. Känns inte som något konstigt egentligen, men vet inte vilka sensorer jag skulle behöva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.