Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sir Duke skrev:
hur ser ni på den handlingen jämfört med det djuren gör när de råkas i naturen? Vem är monstret egentligen?
Det är ju rätt enkelt egentligen, andra djur och människor är oviktigare än sin egen familj. Tex om det brann i vårt hus och jag kunde välja och rädda vår katt eller grannbarnet skulle jag såklart rädda min katt då han är mer värd för mig än grannungen.

Du har ju laglig rätt att under pågående brott freda din egendom (såsom dina husdjur).

Men du får inte straffa/hämnas efteråt.

Jag tror inte man tänker på rättsliga påföljder om man tar en hund på bar gärning med att bita ihjäl sin katt. Men jag bara spekulerar såklart. Får hoppas att man aldrig råkar ut för det.

edit: Den där pappan som sköt en flyende mobbare/ligist i ryggen med hagelgevär för några år sedan fick ju förmildrat straff

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Tex om det brann i vårt hus och jag kunde välja och rädda vår katt eller grannbarnet skulle jag såklart rädda min katt då han är mer värd för mig än grannungen.
Tänk så olika vi är.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
K
AndersMalmgren skrev:
Det är ju rätt enkelt egentligen, andra djur och människor är oviktigare än sin egen familj. Tex om det brann i vårt hus och jag kunde välja och rädda vår katt eller grannbarnet skulle jag såklart rädda min katt då han är mer värd för mig än grannungen.
Oj..... jag vet faktiskt inte om ditt inlägg är allvarligt eller om du skriver det för att provocera?

/Krille

Det är väll inte så konstigt om man tvingas välja menar jag. Tar man ju familjemedlemmen.

Allt i denna tråd är ju väldigt hypotetiskt ;)

AndersMalmgren skrev:
Kära forummedlemmar, här har vi ett tvättäkta forumtroll.
Bästa sättet är att totalignorera dem, då springer de och gråter hos lilla mamsen till slut, när ingen hakar på tokerierna

• Gilla
Kire_78 och 3 till
  • Laddar…
Ja men lagstiftaren gör ju skillnad på nödvärn och nödvärnsexcess under pågående brott, mot att gå över senare på kvällen och utkräva hämnd. Staten ger dig rätt att försvara ditt djur. Men flera här är ju inne på att straffa och det får bara staten göra.

Vi har både hund och katt.

Och vi älskar både hunden och katterna.
Tycker man inte om sina husdjur då ska man inte ha några!
Skulle någon människa skada mina djur, ja då törs jag inte skriva vad som skulle hända.
Människor gör saker medvetet, och kan ta ansvar för sina handlingar..
Tar en hund min katt, ja då har hundägaren brustit i sitt ansvar, det är inte hundens fel.

Men vi tar också ansvar, Hunden (jämthund) får aldrig vara lös utan tillsyn!, när den är lös då är matte eller husse med.
Men innan man släpper en hund då ska man vara säker på att den lyder.

En katt är lite svårare att hålla under uppsikt, de strövar runt lite som de vill.
ansvaret enligt min mening är hos ägaren.

Jag resonerar så att gör mina djur någon skada då är det mitt ansvar!
Det är rätt så självklart för min del.

Det finns många bra djurägare & tyvärr många dåliga.
Finns även bra och dåliga människor.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Precis och det är för att man inte kan ansvara för sina handlingar om man är med om själva dådet i fråga.

Jag trollar inte, jag sätter alltid familjen i första rummet. Sedan vet jag inte hur jag skulle reagera om det faktiskt skedde

Men flera i tråden säger att de skulle ha ihjäl kräket som anföll deras husdjur. Och nu när de skriver det är det ju inte i stundens hetta.

AndersMalmgren skrev:
För oss kattägare är katten så mycket värd att vi skulle bryta nacken av Hunden på stört. (Nu låter iof inte vi vår katt vara ute då det är oaktsamt att låta de vara okopplade)
Stackars katt som får sitta instängd alltid.

Ja, det resonemanget förstår jag bara om man bor i lägenhet i storstan.

Nog klarar våra hundar och katter att samexistera ute i naturen. Det är vi människor som problematiserar det.

P
Det var enklare förr då det stod i lagen att katt som påträffades utanför tomt där den hör hemma må av jakträttsinnehavaren eller dess män saklöst dödas

stake skrev:
Stackars katt som får sitta instängd alltid.
Det där är bara okunskap som talar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.