9 945 818 läst ·
46 601 svar
9946k läst
46,6k svar
Humorhörnan ...
useless skrev:
"Kasseler" är en korrekt alternativ stavning, om än mycket ovanlig nuförtiden. Ordet kommer ju från staden Kassel i Tyskland, så från början var e-et med. Stavningen har väl med tiden anpassat sig till uttalet.Dan_Johansson skrev:
Jag har t.ex. hittat nedanstående annons i Svenska Dagbladet från 1950-01-20:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och i en redaktionell text från 1954-07-19:
Så på 1950-talet var i alla fall "kasseler" en förekommande stavning. Det är därför inte helt korrekt att skälla på Hallerudsbo för felstavning.
Jag kan tillägga att jag själv trodde att "kasseler" var en väldigt ålderdomlig stavning, så jag sökte först bara fram till 1960. Men det visade sig att en utvidgad sökning ger vid handen att stavningen "kasseler" var lika vanlig som "kassler" ännu under 1970-talet, och förekom, om än mer sällan, även under 1980-talet (131 träffar i SvD:s arkiv för "kasseler" mot 560 för "kassler"). Men därefter försvinner i stort sett stavningen "kasseler" helt; från 1990-talet får jag bara 5 träffar.H hhallen skrev:
Flertalet av träffarna är från matvaruannonser, men en betydande minoritet är från redaktionell text, mest i receptspalter och liknande.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Tja, synen på andra människor verkar ju också härröra från förr, så varför inte?H hhallen skrev:"Kasseler" är en korrekt alternativ stavning, om än mycket ovanlig nuförtiden. Ordet kommer ju från staden Kassel i Tyskland, så från början var e-et med. Stavningen har väl med tiden anpassat sig till uttalet.
Jag har t.ex. hittat nedanstående annons i Svenska Dagbladet från 1950-01-20:
[bild]
och i en redaktionell text från 1954-07-19:
[bild]
Så på 1950-talet var i alla fall "kasseler" en förekommande stavning. Det är därför inte helt korrekt att skälla på Hallerudsbo för felstavning.
Jag håller mig till SAOL dock. 😉
Sann historia från idag: satte mig i bilen för att köra ett ärende med släpet tidig på långfredagen. Fick direkt olustkänsla då det var mycket oljud i bilen tills jag insåg att det var Håkan Hellström på radion…
Min före detta fru sa för en stund sen vid middagsbordet att Håkan Hellström är bra på att sjunga.A anis16 skrev:
Inte så lätt att dra DIT, när någon stulit alla kvastarna!