H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen aning, men hen brukar lägga upp smygrasistisk "humor" då och då, så kanske?
Jag är inte rasist, alla borde ha en egen slav vet du. 😋

H
.

• Grön, rund Volkswagen-bil med registreringsskylt “PEA”. Texten “Never fart in a Volkswagen” över bilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Pyka och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]

Jag trodde det var en mu
Det roligaste med den där är väl att smygrasisten som gick loss i Photoshop inte kan stava till "Kassler" ... 🙄
"Kasseler" är en korrekt alternativ stavning, om än mycket ovanlig nuförtiden. Ordet kommer ju från staden Kassel i Tyskland, så från början var e-et med. Stavningen har väl med tiden anpassat sig till uttalet.

Jag har t.ex. hittat nedanstående annons i Svenska Dagbladet från 1950-01-20:
Tidningsannons från 1950 med tips för veckoslutet, inklusive rätter som vinkokt kasseler och kalops på oxe eller renbog med rödbetor.
Skapa konto

och i en redaktionell text från 1954-07-19:
Tidningsartikel i Svenska Dagbladet från 19 juli 1954 om svensk middag och ordet "kasseler".

Så på 1950-talet var i alla fall "kasseler" en förekommande stavning. Det är därför inte helt korrekt att skälla på Hallerudsbo för felstavning.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
saiter och 7 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Så på 1950-talet var i alla fall "kasseler" en förekommande stavning. Det är därför inte helt korrekt att skälla på Hallerudsbo för felstavning.
Jag kan tillägga att jag själv trodde att "kasseler" var en väldigt ålderdomlig stavning, så jag sökte först bara fram till 1960. Men det visade sig att en utvidgad sökning ger vid handen att stavningen "kasseler" var lika vanlig som "kassler" ännu under 1970-talet, och förekom, om än mer sällan, även under 1980-talet (131 träffar i SvD:s arkiv för "kasseler" mot 560 för "kassler"). Men därefter försvinner i stort sett stavningen "kasseler" helt; från 1990-talet får jag bara 5 träffar.

Flertalet av träffarna är från matvaruannonser, men en betydande minoritet är från redaktionell text, mest i receptspalter och liknande.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
"Kasseler" är en korrekt alternativ stavning, om än mycket ovanlig nuförtiden. Ordet kommer ju från staden Kassel i Tyskland, så från början var e-et med. Stavningen har väl med tiden anpassat sig till uttalet.

Jag har t.ex. hittat nedanstående annons i Svenska Dagbladet från 1950-01-20:
[bild]

och i en redaktionell text från 1954-07-19:
[bild]

Tja, synen på andra människor verkar ju också härröra från förr, så varför inte?

Jag håller mig till SAOL dock. 😉

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H
.

• Text med rolig dialog där en manlig kroppsdel pratar med sina kulor om att gå till en fest.
    Skapa konto
  • Haha
j.f.s och 2 till
  • Laddar…
Sann historia från idag: satte mig i bilen för att köra ett ärende med släpet tidig på långfredagen. Fick direkt olustkänsla då det var mycket oljud i bilen tills jag insåg att det var Håkan Hellström på radion…

• Gilla
  • Haha
Myckling och 10 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Sann historia från idag: satte mig i bilen för att köra ett ärende med släpet tidig på långfredagen. Fick direkt olustkänsla då det var mycket oljud i bilen tills jag insåg att det var Håkan Hellström på radion…
Min före detta fru sa för en stund sen vid middagsbordet att Håkan Hellström är bra på att sjunga.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
I nöd och lust. I nöd och lust 😉

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tja, synen på andra människor verkar ju också härröra från förr, så varför inte?

Jag håller mig till SAOL dock. 😉
Men det är ju sant.

Tillbaka till ämnet.

En humoristisk text om att sparka sig själv från städjobb hemma på grund av dålig attityd och dricka på arbetstid, med Halloween-ikoner i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
JohnBergq och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
I nöd och lust. I nöd och lust 😉
Visst, men i galenskap?

• Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
En inramad korsstygnstavla med texten "Ingen kan allt men alla kan dra åt helvete", samt rosa hjärtan och gröna rankor.
Skapa konto

Glad påsk

• Gilla
  • Haha
  • Älska
JohnBergq och 12 till
  • Laddar…
Inte så lätt att dra DIT, när någon stulit alla kvastarna!

Text som skämtar om att hjälpa en granne leder till skämtsam kommentar om äktenskap och hur det kan vara "hotande".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
JohnBergq och 14 till
  • Laddar…
Grå pälliknande pall med texten "Blow job Stool" på ett hyllplan i en butik.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
JohnBergq och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.