N
findus42 findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.

@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.

Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.

Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.

Hälsar Findus
Jag får skämmas över att jag inte reagerade på vad "skämtet" handlade om. Det borde ha varit uppenbart fast jag inte kände till namnet på bomben. Får skylla på att mitt huvud är trött och distraherat. Ja dålig ursäkter men ibland (alltför ofta) fungerar inte hjärnan. Du har helt rätt.

Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du gjorde mot din tyska bekant.
 
ClasseClas
findus42 findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.

@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.

Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.

Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.

Hälsar Findus
Tack för förklaringen som jag inte hade koll på. Det hör ju inte alls till humorhörnan men det var individ #2 som jag blockade idag.
 
Den humorn var väl inte särskilt mycket sämre än mycket annat som accepteras. Det brukar ju sägs att man kan skita i att läsa om man inte gillar viss humor.
 
  • Gilla
fnukis och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den humorn var väl inte särskilt mycket sämre än mycket annat som accepteras. Det brukar ju sägs att man kan skita i att läsa om man inte gillar viss humor.
Det är väl lite skillnad att skriva på ett publikt och ganska städat forum eller dra det bland likasinnade på puben.
 
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.

@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.

Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.

Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.

Hälsar Findus
Men du tycker att WFD's inlägg, 2 inlägg tidigare, kunde passera ditt nålsöga.
Du får gärna förklara varför.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det är väl lite skillnad att skriva på ett publikt och ganska städat forum eller dra det bland likasinnade på puben.
Jag syftade inte på puben.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag syftade inte på puben.
Du verkar inte heller förstå att kontexten spelar in när man postar svart humor och att publikt vs privat är skillnad.

Övriga förstår nog min poäng så andra vuxna kan säkert förklara för dig.
 
  • Gilla
  • Arg
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Du verkar inte heller förstå att kontexten spelar in när man postar svart humor och att publikt vs privat är skillnad.

Övriga förstår nog min poäng så andra vuxna kan säkert förklara för dig.
Den typen av judehumor var helt ok när jag (och kanske Findus också) var yngre. Enda skillnaden var att det var svältande Biafraner som fick plats i trånga utrymmen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Biafra
 
findus42 findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.

@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.

Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.

Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.

Hälsar Findus
Beg to differ.

Bra sakupplysning, men jag tolkar skämtet annorlunda. Jag tolkar det som ett sätt att hantera världens vedervärdigheter, inte att rida på dem och en gång till trycka till de drabbade.

De moraliskt överlägsna (ja, det anser jag att amerikaner var visavi japaner 1945 på samma vis som vi är visavi ryssar idag) behöver sätt att hantera sin ondska även om den är mindre än andras. Då är svart humor bra.

Behöver vi alltjämt ett skämt från amerikanskt 40-/50-tal? Kanske inte, kanske kanaliserar de motsvarande ”bättre-än-dem-men-ändå-inte-utan-skuld”-ångest av idag.

Man får skämta om allt.
 
  • Gilla
fnukis och 5 till
  • Laddar…
Tecknad skidåkare intervjuas och säger skämtsamt att han tänkte: "Nu åker finnen förbi mej på upploppet!" medan reportern håller en mikrofon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Edlunn och 11 till
  • Laddar…
Det var helt fel svar. Alla -nästan alla- svarar följande
-NÄÄÄÄÄ, jag tänkte…..inte Ja.
 
  • Gilla
  • Haha
Tom Berg och 3 till
  • Laddar…
N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Beg to differ.

Bra sakupplysning, men jag tolkar skämtet annorlunda. Jag tolkar det som ett sätt att hantera världens vedervärdigheter, inte att rida på dem och en gång till trycka till de drabbade.

De moraliskt överlägsna (ja, det anser jag att amerikaner var visavi japaner 1945 på samma vis som vi är visavi ryssar idag) behöver sätt att hantera sin ondska även om den är mindre än andras. Då är svart humor bra.

Behöver vi alltjämt ett skämt från amerikanskt 40-/50-tal? Kanske inte, kanske kanaliserar de motsvarande ”bättre-än-dem-men-ändå-inte-utan-skuld”-ångest av idag.

Man får skämta om allt.
Jag var länge av åsikten att man kan skämta om allt. Problemet med det är det bidrar mycket till att normalisera saker. Om man drar det långt kan det leda till tex mobbning.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
nålsöga
Jag kommenterar bara det jag ser. Jag blockar de som är uppenbara troll. Helt enkelt för att de inte roar mig.

Det där med nålsöga får du gärna utveckla. Mitt rymmer inte en medelstor stad och 70000 offer för massförstörelsevapen.
D Daniel 109 skrev:
Det brukar ju sägs att man kan skita i att läsa om man inte gillar viss humor.
Det där hör man ofta. Att inte reagera när gränser överskrids är att legitimera. Tystnad inför empatilös idioti bekräftar. Inte i samma grad som att flabba med men tillräckligt illa.

Hälsar Findus
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 9 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Enda skillnaden var att det var svältande Biafraner som fick plats i trånga utrymmen.
Du underskattar nivån.
Tyskens folkaskämt gällde hur många judar som rymdes i askkoppen. För övrigt har jag haft moral så länge jag kan komma ihåg. Eldade inte ens myror med förstoringsglas när jag var barn.
Findus
 
N Niq skrev:
Jag var länge av åsikten att man kan skämta om allt. Problemet med det är det bidrar mycket till att normalisera saker. Om man drar det långt kan det leda till tex mobbning.
Mycket av det som är roligt i ett sammanhang är mobbning i ett annat.

Jag tror exempelvis att Henrik Schyffert 2015 skulle kallat sin egen sketch om koreanska adoptivpäron från 1995 rasistisk om någon annan gjort den då. Nu ytterligare tio år senare skulle jag tro att han slappnat av lite igen.

Tidsandor såväl som människor ändras. Och även kontext spelar roll. Men jag håller helt enkelt inte med om att vissa saker är för känsliga för att skämtas om bara för att skämtet kan tolkas (eller vara menat som) något icke harmlöst.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.