9 955 672 läst ·
46 639 svar
9956k läst
46,6k svar
Humorhörnan ...
Jag får skämmas över att jag inte reagerade på vad "skämtet" handlade om. Det borde ha varit uppenbart fast jag inte kände till namnet på bomben. Får skylla på att mitt huvud är trött och distraherat. Ja dålig ursäkter men ibland (alltför ofta) fungerar inte hjärnan. Du har helt rätt.findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.
@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.
Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.
Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.
Hälsar Findus
Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du gjorde mot din tyska bekant.
Tack för förklaringen som jag inte hade koll på. Det hör ju inte alls till humorhörnan men det var individ #2 som jag blockade idag.findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.
@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.
Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.
Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.
Hälsar Findus
Den humorn var väl inte särskilt mycket sämre än mycket annat som accepteras. Det brukar ju sägs att man kan skita i att läsa om man inte gillar viss humor.
Men du tycker att WFD's inlägg, 2 inlägg tidigare, kunde passera ditt nålsöga.findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.
@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.
Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.
Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.
Hälsar Findus
Du får gärna förklara varför.
Den typen av judehumor var helt ok när jag (och kanske Findus också) var yngre. Enda skillnaden var att det var svältande Biafraner som fick plats i trånga utrymmen.G gaidin skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Biafra
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Beg to differ.findus42 skrev:
För att vara riktigt OT. Det vill säga tråkig i humortråden.
@Niq
Fat Man var namnet på atombomben som fälldes över Nagasaki den 9augusti 1945. Bomben fälldes av en B29 med namnet Bockscar under befäl av major Charles Sweeney.
Trobergs skämt är osmakligt på en nivå som civiliserade människor har svårt att förstå. Om han drog det muntligt i samma rum som mig. Skulle jag göra samma sak som jag en gång gjorde mot en tysk bekant som drog en vits om hur många judar man får in i en folkvagn.
Till moderatorerna. Låt det stå kvar. Låt dem skämmas över sin totala brist på empati och vanlig anständighet.
Hälsar Findus
Bra sakupplysning, men jag tolkar skämtet annorlunda. Jag tolkar det som ett sätt att hantera världens vedervärdigheter, inte att rida på dem och en gång till trycka till de drabbade.
De moraliskt överlägsna (ja, det anser jag att amerikaner var visavi japaner 1945 på samma vis som vi är visavi ryssar idag) behöver sätt att hantera sin ondska även om den är mindre än andras. Då är svart humor bra.
Behöver vi alltjämt ett skämt från amerikanskt 40-/50-tal? Kanske inte, kanske kanaliserar de motsvarande ”bättre-än-dem-men-ändå-inte-utan-skuld”-ångest av idag.
Man får skämta om allt.
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Det var helt fel svar. Alla -nästan alla- svarar följande
-NÄÄÄÄÄ, jag tänkte…..inte Ja.
-NÄÄÄÄÄ, jag tänkte…..inte Ja.
Jag var länge av åsikten att man kan skämta om allt. Problemet med det är det bidrar mycket till att normalisera saker. Om man drar det långt kan det leda till tex mobbning.Nötegårdsgubben skrev:
Beg to differ.
Bra sakupplysning, men jag tolkar skämtet annorlunda. Jag tolkar det som ett sätt att hantera världens vedervärdigheter, inte att rida på dem och en gång till trycka till de drabbade.
De moraliskt överlägsna (ja, det anser jag att amerikaner var visavi japaner 1945 på samma vis som vi är visavi ryssar idag) behöver sätt att hantera sin ondska även om den är mindre än andras. Då är svart humor bra.
Behöver vi alltjämt ett skämt från amerikanskt 40-/50-tal? Kanske inte, kanske kanaliserar de motsvarande ”bättre-än-dem-men-ändå-inte-utan-skuld”-ångest av idag.
Man får skämta om allt.
Jag kommenterar bara det jag ser. Jag blockar de som är uppenbara troll. Helt enkelt för att de inte roar mig.Mikael_L skrev:
Det där med nålsöga får du gärna utveckla. Mitt rymmer inte en medelstor stad och 70000 offer för massförstörelsevapen.
Det där hör man ofta. Att inte reagera när gränser överskrids är att legitimera. Tystnad inför empatilös idioti bekräftar. Inte i samma grad som att flabba med men tillräckligt illa.D Daniel 109 skrev:
Hälsar Findus
Du underskattar nivån.Intet skrev:
Tyskens folkaskämt gällde hur många judar som rymdes i askkoppen. För övrigt har jag haft moral så länge jag kan komma ihåg. Eldade inte ens myror med förstoringsglas när jag var barn.
Findus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Mycket av det som är roligt i ett sammanhang är mobbning i ett annat.N Niq skrev:
Jag tror exempelvis att Henrik Schyffert 2015 skulle kallat sin egen sketch om koreanska adoptivpäron från 1995 rasistisk om någon annan gjort den då. Nu ytterligare tio år senare skulle jag tro att han slappnat av lite igen.
Tidsandor såväl som människor ändras. Och även kontext spelar roll. Men jag håller helt enkelt inte med om att vissa saker är för känsliga för att skämtas om bara för att skämtet kan tolkas (eller vara menat som) något icke harmlöst.
Redigerat:

