2 247 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Humidboard och plywood
Vi håller på att bygga badrum på ovanvåningen.
Regelavstånd är cc45. Håller på att sätta 15mm plywood på reglarna.
Har köpt 13 mm humidboard som jag tänkte sätta på plywooden...
Blir inte klok på vad som gäller med humidboard. När behövs primer? Vilken passar isåfall?
Vilket spackel ska användas för skarvar?
Vilket tätskikt ska man använda, vilka passar och är godkända på humidboard?
Ge gärna tips på "system" som är godkända att användas tillsammans.
Om vi väljer att istället sätta en våtrumsmatta, hur ska humidboarden förberedas för detta?
Regelavstånd är cc45. Håller på att sätta 15mm plywood på reglarna.
Har köpt 13 mm humidboard som jag tänkte sätta på plywooden...
Blir inte klok på vad som gäller med humidboard. När behövs primer? Vilken passar isåfall?
Vilket spackel ska användas för skarvar?
Vilket tätskikt ska man använda, vilka passar och är godkända på humidboard?
Ge gärna tips på "system" som är godkända att användas tillsammans.
Om vi väljer att istället sätta en våtrumsmatta, hur ska humidboarden förberedas för detta?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Jepp...Dan_Johansson skrev:
Står att den passar för våtrumsmatta, och att den behöver behandlas med "en primer" om cementbaserade spackel ska användas...
Så om vi tänker att vi vill sätta en våtrumsmatta. Hur går vi vidare med behandling av humid-boarden. Vilken primer? (Över hela skivorna eller bara vid skarvar och skruvhål?)
Vilket spackel?
Krävs primer över hela för att det ska gå att fästa våtrumsmatta?
Men för matta är de ju okej med ”kartonggips” vanlig alltså. Mttläggarna vi använder oss av gillar inte alls humidboarden då limmet har mkt svårare att fästa bra på glasfiber skivorna, men mkt primer över hela skivorna de kör våra plattsättare när de ska sätta folie över humidboarden iaf. Mattläggaren har jag aldrig sett in action men antar att de gör likadant för att limmet skall fästa bra .
Kanske ska sälja av de humidboard jag köpt och satsa på vanligt gips och matta istället.P Patzie skrev:Men för matta är de ju okej med ”kartonggips” vanlig alltså. Mttläggarna vi använder oss av gillar inte alls humidboarden då limmet har mkt svårare att fästa bra på glasfiber skivorna, men mkt primer över hela skivorna de kör våra plattsättare när de ska sätta folie över humidboarden iaf. Mattläggaren har jag aldrig sett in action men antar att de gör likadant för att limmet skall fästa bra .
Var och hur hittar man duktiga mattläggare (bor i Skåne, Lund/Malmö)?
De badrumsbutiker jag sålt säljer bara kakel och rycker lite på axlarna åt matta... Hänvisar till bygghandeln typ.
Klicka här för att svara