Någon som vet nåt om detta märke som ej finns på marknaden längre?
Vi har en Villa Matilda med byggår 1993, enplan med lite kul planlösning. Vi har en liten innervägg i hallen som vi vill ta bort för att utöka golvyta i just hallen samt ska vi byta kök och därmed vill vi kapa av en del av väggen mellan kök och vardagsrum för att få en öppnare planlösning mot detta håll.
De väggar och del av väggar vi vill ta bort är alla i samma område och angränsar mot hall/kök/vardagsrum.
Då vi köpte huset sa säljaren att huset har inga bärande väggar men det är sådant jag tar med en nypa salt, men hur vet man om det verkligen inte är bärande väggar?
Vi har en Villa Matilda med byggår 1993, enplan med lite kul planlösning. Vi har en liten innervägg i hallen som vi vill ta bort för att utöka golvyta i just hallen samt ska vi byta kök och därmed vill vi kapa av en del av väggen mellan kök och vardagsrum för att få en öppnare planlösning mot detta håll.
De väggar och del av väggar vi vill ta bort är alla i samma område och angränsar mot hall/kök/vardagsrum.
Då vi köpte huset sa säljaren att huset har inga bärande väggar men det är sådant jag tar med en nypa salt, men hur vet man om det verkligen inte är bärande väggar?
Man går upp på vinden och kontrollerar hur takstolarna ser ut.
Har faktiskt en pärm med ritningar, utifrån detta har jag ej kompetensen att avgöra om det är bärande eller inte. Har ej den grundläggande byggtekniska kunskapen.
Att riva och regla upp har jag kunskaper till men frågan om det är bärande eller ej?
Skickar upp några bilder jag tog av ritningarna.
Det är alltså väggarna som går efter röda linjer på planlösningsritningen vi tänker ta bort.
(klickbara bilder)
Att riva och regla upp har jag kunskaper till men frågan om det är bärande eller ej?
Skickar upp några bilder jag tog av ritningarna.
Det är alltså väggarna som går efter röda linjer på planlösningsritningen vi tänker ta bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(klickbara bilder)
Redigerat:
Du har självbärande takstolar. Väggsnuttarna du vill ta bort kan du ta bort utan problem.
Tackar för svaret, det var det jag också trodde men ville ha ett bekräftande av någon som kan detta bättre än mig. På fredagkväll blir det att dela en god flaska rött med frun och skicka in tigersågen i väggarna så vi sedan har hela helgen på oss att bygga igen det som behövs.verktygsgurun skrev:
Klicka här för att svara