J Jokv skrev:
Inte letat överdrivet mycket får jag erkänna, inte helt bestämt oss ifall vi vill laga den eller om vi ändå ska byta ut hela kaminen.

Lägger upp en bild på elmotorn ifall det är någon annan som har glädje av vad den heter!
Christian:
Min Hugo fläkt började låta.
Jag monterade bort fläkten och öppnade den. Då ser man ett kullager. Jag rengjorde det så gott det gick med en Topsy. Sen lade jag dit nytt kullagerfett och skruvade ihop fläkten och monterade tillbaka den. Nu går den tyst och fint.
Om kullagret har skurit kan man istället byta till ett nytt. SKF har nog de flesta storlekar.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Christian Falk Christian Falk skrev:
Christian:
Min Hugo fläkt började låta.
Jag monterade bort fläkten och öppnade den. Då ser man ett kullager. Jag rengjorde det så gott det gick med en Topsy. Sen lade jag dit nytt kullagerfett och skruvade ihop fläkten och monterade tillbaka den. Nu går den tyst och fint.
Om kullagret har skurit kan man istället byta till ett nytt. SKF har nog de flesta storlekar.

• Elektrisk motorrotor med koppartrådar och lager monterade, liggande på en arbetsbänk med pappershandduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hejsan! Har liknande problem med våran Hugo, den låter som fan och har börjat gått trögt. Så hittade ditt inlägg här och tänkte det är enkelt att fixa! Har kullagerfett hemma och började montera ner skiten, men det verkar som att vi har olika motorer? För det första så verkar jag inte på något enkelt vis bara kunna öppna motorn, det är som du ser på bilden inflikta/tryckta metalldelar över locket, bände du bara upp dem eller hade du lättare tillgång till din motordel? Vill inte förstöra motorn genom att med våld öppna den 😅

• En hand håller en dammig och sliten elektrisk motor med en axel, omgiven av ett metallhölje i en verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Elektrisk motor med etikett från GE Electric Co., modell JA2P092K#, 220V, 50Hz, 1250 RPM, "Made in USA", monterad i metallram.
    Skapa konto
Min elmotor gick att öppna med skruvar. Men först tänkte jag byta motor och hittade en hel del på nätet. Men först provade jag att öppna motorn och sen var det enkelt att rengöra lite och ha på fett.
Du kan också kontakta någon firma som installerar nya kaminer. Ganska ofta river de gamla Hugo kaminer för att sätta in en ny, och sparar då den gamla fläkten om den fungerar. Min kamin saknade fläkt, men jag kunde köpa en från en från ett kaminföretag som hade en.
Men börja med att hitta en ny fläkt via nätet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.