7 103 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Hugo kamin reservdelar? Fläkten kass!
Christian:J Jokv skrev:
Min Hugo fläkt började låta.
Jag monterade bort fläkten och öppnade den. Då ser man ett kullager. Jag rengjorde det så gott det gick med en Topsy. Sen lade jag dit nytt kullagerfett och skruvade ihop fläkten och monterade tillbaka den. Nu går den tyst och fint.
Om kullagret har skurit kan man istället byta till ett nytt. SKF har nog de flesta storlekar.
Christian Falk skrev:
Christian:
Min Hugo fläkt började låta.
Jag monterade bort fläkten och öppnade den. Då ser man ett kullager. Jag rengjorde det så gott det gick med en Topsy. Sen lade jag dit nytt kullagerfett och skruvade ihop fläkten och monterade tillbaka den. Nu går den tyst och fint.
Om kullagret har skurit kan man istället byta till ett nytt. SKF har nog de flesta storlekar.
Hejsan! Har liknande problem med våran Hugo, den låter som fan och har börjat gått trögt. Så hittade ditt inlägg här och tänkte det är enkelt att fixa! Har kullagerfett hemma och började montera ner skiten, men det verkar som att vi har olika motorer? För det första så verkar jag inte på något enkelt vis bara kunna öppna motorn, det är som du ser på bilden inflikta/tryckta metalldelar över locket, bände du bara upp dem eller hade du lättare tillgång till din motordel? Vill inte förstöra motorn genom att med våld öppna den 😅
Min elmotor gick att öppna med skruvar. Men först tänkte jag byta motor och hittade en hel del på nätet. Men först provade jag att öppna motorn och sen var det enkelt att rengöra lite och ha på fett.
Du kan också kontakta någon firma som installerar nya kaminer. Ganska ofta river de gamla Hugo kaminer för att sätta in en ny, och sparar då den gamla fläkten om den fungerar. Min kamin saknade fläkt, men jag kunde köpa en från en från ett kaminföretag som hade en.
Men börja med att hitta en ny fläkt via nätet.
Du kan också kontakta någon firma som installerar nya kaminer. Ganska ofta river de gamla Hugo kaminer för att sätta in en ny, och sparar då den gamla fläkten om den fungerar. Min kamin saknade fläkt, men jag kunde köpa en från en från ett kaminföretag som hade en.
Men börja med att hitta en ny fläkt via nätet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden