Bäst är en täljstens ugn men det förutsätter att du har ett bjälklag som tål lasten. Jag har en tuli kiwi och ungefär samma höjd som Hugo ser ut att vara på din bild och den väger 1600 kg.
I andra hand bör man välja kamin som har gjutjärn åtminstone i eldstad berörda delar. Svetsbart stål håller betydligt kortare tid. Jag har ingen större erfarenhet av sådana och vem som säljer dem, men jag kan tänka mig att du kan få hjälp i elda-butikerna.
I andra hand bör man välja kamin som har gjutjärn åtminstone i eldstad berörda delar. Svetsbart stål håller betydligt kortare tid. Jag har ingen större erfarenhet av sådana och vem som säljer dem, men jag kan tänka mig att du kan få hjälp i elda-butikerna.
Vilken modell av Tullikivi har du?J Jochi skrev:Bäst är en täljstens ugn men det förutsätter att du har ett bjälklag som tål lasten. Jag har en tuli kiwi och ungefär samma höjd som Hugo ser ut att vara på din bild och den väger 1600 kg.
I andra hand bör man välja kamin som har gjutjärn åtminstone i eldstad berörda delar. Svetsbart stål håller betydligt kortare tid. Jag har ingen större erfarenhet av sådana och vem som säljer dem, men jag kan tänka mig att du kan få hjälp i elda-butikerna.
Minns inte vad den kallades men den väger 1600 kg. Har eldstad med roster och underliggande asklåda bakom särskild luckaH Hybro skrev:
Eldat i 20 år och bytt gjutjärnsroster en gång
Nu när det är -5 ute eldar vi förmiddag och kväll tills den blir het, ca 50 C. Ugnen är väl ljummen på morgonen. Värmer större delen av överplanet om 150 kvm.
Lätt stålskorsten med spjäll står på ugnen. Denna modell kan stå i ett hört men vi har den framför vägg, vriden 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
