1 709 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hugga bort betongplint ur gammal garderob i bostadsrätt, tips och varningar uppskattas
Tjena! Tror ni jag kan hugga ner den här betongplinten till golvnivå?
55*60*12-15cm
Den står i en sen länge riven garderob. Jag gissar att någon bara höjt golvnivån I garderoben, men jag vet inte. Kan den fylla någon funktion? Mitt badrum är på andra sidan den bakre väggen på bilden.
Väggen mot badrummet vet jag kommer ta lite stryk om jag bilar ner plinten, putsen har suttit sen 1945 och trillar ner bara man tittar lite för hårt. Jag tror inte det är nån risk för tätskiktet så länge jag inte hugger rakt in i väggen. Utöver det, vilka risker finns/vad bör jag hålla i åtanke?
(Den är inte fastgjuten i betongplattan/golvet till höger, de sitter bara ihop med en fog mjuk nog att skära i med kniv, om det har någon betydelse.)
Mvh KoK
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
55*60*12-15cm
Den står i en sen länge riven garderob. Jag gissar att någon bara höjt golvnivån I garderoben, men jag vet inte. Kan den fylla någon funktion? Mitt badrum är på andra sidan den bakre väggen på bilden.
Väggen mot badrummet vet jag kommer ta lite stryk om jag bilar ner plinten, putsen har suttit sen 1945 och trillar ner bara man tittar lite för hårt. Jag tror inte det är nån risk för tätskiktet så länge jag inte hugger rakt in i väggen. Utöver det, vilka risker finns/vad bör jag hålla i åtanke?
(Den är inte fastgjuten i betongplattan/golvet till höger, de sitter bara ihop med en fog mjuk nog att skära i med kniv, om det har någon betydelse.)
Mvh KoK
Typiskt sett så hittar du gjutna golv i våtrum och för att gjuta in avloppsrör och ventkanaler. Kan det uteslutas att det går rör eller kanalen i gjutningen? Finns det en lägenhet under som kan betjänas av denna konstruktion?
Har du kollat med styrelsen om de vet vad det kan vara? Om det tex uppkommit vid en stamrenovering och finns i fler lägenheter eller syns på fastighetens ritningar. Känns spontant som att det borde bygds en trälåda om man vill fixa golvet i nivå, men visst en tidigare ägare kanske var van o jobba med betong o därför blev det det som löste problemet.
Tack för svar! Jag har försökt utreda lite medan jag donat med taket och väggarna, men tydligen saknas det ritningar för mitt våningsplan, både hos föreningen och stadsbyggnadskontoret, så ordföranden ska komma förbi och ta sig en titt. Jag vet inte riktigt hur bra koll han har på saker och ting, men jag skrev i alla fall upp dina synpunkter på en post-it lapp och satte den på plinten så jag inte glömmer bort dem. Om ordföranden inte med säkerhet kan svara nej på de frågorna så låter jag plintstackarn vara ifred.Claes Sörmland skrev:
Hej! Det saknas tydligen ritningar för mitt våningsplan, så ordföranden ska komma förbi och ta sig en titt.T TypRätt skrev:Har du kollat med styrelsen om de vet vad det kan vara? Om det tex uppkommit vid en stamrenovering och finns i fler lägenheter eller syns på fastighetens ritningar. Känns spontant som att det borde bygds en trälåda om man vill fixa golvet i nivå, men visst en tidigare ägare kanske var van o jobba med betong o därför blev det det som löste problemet.
Håller med om att det hade helt klart varit smidigare att bygga en låda, vilket det vid en närmre inspektion också varkar ha skett i olika varianter i alla mina skåp och garderober. Garderoben mittemot i hallen verkar dock också ha gjuten botten, ett par cm högre än golvet utanför, precis som plinten ifråga. Jag råkade förresten springa på ett par gjutna dalahästar och rabarberblad i källaren, kanske blev det betong(ellervaddetnuär) över och nån tyckte att det vore synd att låta det gå till spillo? Det är målat med samma färger i lägenheten som i trapphuset och källaren, (hittade färgburkarna tillsammans med dalahästarna) så helt omöjligt verkar det inte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny HA på raspberry med P1-mätare som ska ges bort..
Villalarm & Hemautomation -
Hur får man bort slipdamm efter altanslipning
Byggnadsvård -
Betongplint - slipa bort 2cm?
Altan & Uteplats -
[Bilder]Kan man hugga bort denna väggen?
Byggmaterial & Byggteknik -
hu ta bort betongplint?
Byggmaterial & Byggteknik