Problem 2 hade jag dragit in trådarna som vanligt och låtit slumpen lösa det. Tids nog hittar den in och kommer klippa av det snabbt. Problem 1 är lite luriga och är svårt när man inte vet riktigt hur det ser ut runt området.
Ska yttertråden ligga 35cm i från altanen för att klipparen inte krocka med den och samma på andra sidan om tarmen så kommer begränsningstrådarna ligga ihop. Och då vill inte klippa in där. Ska du dessutom lägga en guide i mitten som helst ska ligga 30cm ytterliggare ifrån begränsningstrådarna blir det trångt. Så det beror lite på vad som är över problem ett. Är det ett fasthinder eller en yta som gräsklipparen kan själa lite utrymme på?
Det är en syrenhäck jag behöver stjäla frånQ quick skrev:Ska yttertråden ligga 35cm i från altanen för att klipparen inte krocka med den och samma på andra sidan om tarmen så kommer begränsningstrådarna ligga ihop. Och då vill inte klippa in där. Ska du dessutom lägga en guide i mitten som helst ska ligga 30cm ytterliggare ifrån begränsningstrådarna blir det trångt. Så det beror lite på vad som är över problem ett. Är det ett fasthinder eller en yta som gräsklipparen kan själa lite utrymme på?
Vilket är minsta avståndet jag behöver?
60cm är lite för smalt om man ska följa Husqvarnas rekommendationer på avståndet mellan kablarna. Men det går säkert att få till. Måtten går att tänja på. Husqvarna rekommenderar 35cm ifrån fasthinder. Då har man några centimeters marginal till hindret. Och minst 30 cm i mellan guide och begränsningskabel. I ditt fall får du nog leva med att klipparen är och kör lite i häcken och krockar med altanen. Men som sagt. Jätte svårt att ge några bra råd när man inte ser hur det ser ut mer exakt.
Problemet är att i bortre delen av passagen kan man köra ut till en biyta som jag tänkte dra ut till och börja klippa i sommar.
En annan fråga är om man kan läggs en liten ögla där man senare planerar skarva och bygga ut.
En annan fråga är om man kan läggs en liten ögla där man senare planerar skarva och bygga ut.
Ja det där blir nog inte lätt. Men för att veta så får du nog helt enkelt testa. Det kan nog gå att leda igenom den med guiden men att få den att klippa där med någon reda kan bli svårt.
Man kan lägga en ögla med tråd utanför området för framtida behov eller så lägger man tråden tredubbelt. Så får man oxå lite extra kabel som inte stör klipparen.
Man kan lägga en ögla med tråd utanför området för framtida behov eller så lägger man tråden tredubbelt. Så får man oxå lite extra kabel som inte stör klipparen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag skulle stensatt passagerna istället för att försöka klippa dem. Den där biytan i bortänden kan man ju testa att lägga en guide i, men annars går det även att leda dit klipparen via begränsningskabeln.
Klicka här för att svara